четвртак, 06.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 24.07.2020. у 22:00 Јована Рабреновић

Пензионеру пресео мораторијум на кредит

(Фото М. Спасојевић)

Да ће ванредно стање да направи многе ванредне ситуације, могло се наслутити. У једној таквој нашао се наш читалац, 74-годишњи пензионер С. Ђ. Укратко, његова „ванредна ситуација” тиче се мораторијума на отплату кредита који је Народна банка Србије (НБС) омогућила за време поменутог тромесечног стања јер, како каже, банка није поштовала прописе о мировању у отплати његовог зајма.

– Узео сам пре неколико година готовински кредит у банци у којој немам текући рачун и не примам пензију, јер ми је та друга банка, због мојих година, омогућила да подигнем зајам. Када је НБС објавила мораторијум и навела да постоји могућност да се настави отплата обавеза, определио сам се за то. Дакле да та три месеца плаћам дуг. Према упутству, позвао сам банку и рекао да не желим мораторијум. Међутим, рате ми нису одбијане – прича овај наш читалац.

Проблем настаје сада у јулу, по истеку мораторијума, када га банка обавештава да мора одједном да плати све три рате, чији је укупни износ 26.000 динара. С. Ђ. се нашао у чуду да мора све одједном да их плати, јер је нелогично, с обзиром на то да је централна банка прописала да се период отплате продужи за још три месеца и да се дуг расподели на преостале рате.

– Службеница која ме је позвала и која се представила да је из сектора наплате, рекла ми је да код њих није евидентирано да нисам пристао на мораторијум. То ми је било чудно, па сам отишао у њихову пословницу у којој ми је одобрен кредит и тамо ми је службеница рекла да она има податак да ја нисам хтео паузу у отплати. Како у истој банци, на два места, постоји различит податак? И не само то. Прва службеница ми је рекла да платим динарску противвредност од 221 евра, колико ваљда износи тих 26.000 динара. Па откуд сад еври када сам ја подигао кредит у динарима, питао сам је, а нисам добио одговор – прича наш читалац, који каже да банка одговорност пребацује на ПИО фонд, који му није скидао паре са рачуна. Како се незванично може чути, овај проблем има приличан број пензионера који су кредитно задужени, а нису хтели паузу у отплати.

На први поглед, из објашњења НБС може се закључити да проблем јесте настао на релацији ПИО фонд – банка. Кажу да је ПИО фонд на својој интернет презентацији објавио саопштење, у циљу обавештавања свих пензионера, да неће обустављати рате по банкарским кредитима пензионера, те да уколико дужник пензионер одбије мораторијум, то јест жели да у току трајања ванредног стања настави са редовном отплатом кредита – то може учинити уплатом рате банци.

А да ли се могло очекивати од 74-годишњег пензионера да чита сајт ПИО фонда, друго је питање. Нема сумње да је било целисходније да су га или банка или фонд ПИО „личније” о томе обавестили.

У НБС појашњавају да су, у пракси, биле могуће две ситуације.

Уколико је пензионер кредит отплаћивао путем административне забране код ПИО фонда, у ситуацији када је уведен застој у отплати обавеза, имајући у виду број клијената који су прихватили мораторијум (више од 90 одсто), ПИО фонд је обуставио извршавање свих административних забрана почев од исплате пензије за март 2020. године (у априлу 2020. године), како се не би од пензија наплаћивале рате кредита у вези са којима је наступио застој у отплати обавеза. Истовремено, у ситуацији када је пензионер корисник кредита обавестио банку која му је одобрила кредит да не жели примену застоја у отплати обавеза, а како би се омогућило поступање у складу са ситуацијом у којој је дужник пензионер одбио мораторијум, ПИО фонд је на својој интернет презентацији објавио саопштење да неће обустављати рате по банкарским кредитима пензионера, те да, уколико дужник пензионер жели да у току трајања ванредног стања настави са редовном отплатом кредита, то може учинити уплатом рате банци.

Друга ситуација је уколико се кредит отплаћивао трајним налогом успостављеним на рачуну код матичне банке. У том случају банка која је одобрила кредит, а чији је корисник одбио мораторијум, била је дужна да обавести матичну банку, код које корисник има рачун, да настави са извршавањем трајног налога.

– У сваком случају, без обзира на начин отплате кредита, банка нема право да од корисника по аутоматизму захтева да исплати износ све три рате одједном, већ је дужна да поступи у складу са правилима након престанка мораторијума. Да кориснику достави нов план отплате, уз продужење рока отплате кредита за три месеца и распоређивање редовне камате на преостале рате, као и да му предочи могуће алтернативне начине отплате које може да затражи. Уколико банка поступа супротно наведеном, корисници треба најпре да упуте писани приговор банци која им је одобрила кредит, а ако не буду задовољни одговором или им банка не одговори у року од 15 дана, корисници имају право да притужбу поднесу Народној банци Србије – кажу у централној банци.

Коментари13
acac2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Deda
Sa ovima je nama penzionerima sve živo preselo.
Боривоје Банковић
Пре скоро 20 година када ме је држава натерала да отворим рачун у банци да бих примао плату, проучио сам уговоре бар пет банака и није ми се свидело шта сам прочитао. Зато све ово време дижем целу плату на шалтеру, не узимам картице, одбио сам дозвољени и недозвољени минус. Трошим колико имам у џепу и мирно спавам јер никоме нисам дужан. Многи ми се чуде, неки ми се и отворено смеју, али мој мир нема цену и много је јефтиније. Знам да су времена тешка, али ово саветујем свакоме ко може тако.
Mina S.
Cjovek je nezadovoljan jer mu je banka( tel.pozivom) trazila da uplati 3 rate odjedanput sto je samo jedna od opcija! Mozda cete ovo objaviti ako se uklapa u vase vidjenje.
geras
dobro, gospodin nije morao da odlazi na sajt pio fonda, ali je čudo da u prethodna tri neseca nije primetio da mu penzija nije umanjena . ili nije primetio ili je poverovao i požurio i otišao u 2025. kada će prosečne penzije biti kao danas prosečne plate .
Djordje
ne razumem za sta se ovaj covek buni? Ima tri neplacene rate i sad treba da ih plati i sta je sporno? niko mu nije obracunao neku dodatnu kamatu. Kakve veze ima da li je pio fond izvrsio obustavu ili ne. znao je da te rate nisu placene i mogao ih je tada platiti.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља