уторак, 02.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 26.07.2020. у 19:00 Јасна Петровић-Стојановић

Гориво скупље за осам динара

(Фото Д. Јевремовић)

Скок цене сирове нафте на светској берзи за 25 долара (у мају је коштала 19,33 на садашња 44,32 за барел) условило је и поскупљење горива на пумпама у Србији за око осам динара по литри. Бензин се сада точи за 131,44, евродизел за 140,08 динара, док је течни нафтни гас 73,71 динар.

– Кретање просечне малопродајне цене горива у Србији у току 2020. има три јасно уочљиве промене. Прва, током које су цене горива падале. Од почетка године, па до средине маја, литар бензина је појефтинио за око 27 динара, а евродизела готово 33 динара. Затим су месец дана цене стагнирале и негде од почетка друге половине јуна до протекле недеље и бензин и дизел су поскупели у просеку за око осам динара – каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.

На цену горива на бензинским станицама, додаје, утиче мноштво фактора и тешко је прецизно разлучити који је у којој мери утицао на кретање цена и навише и наниже.

– Први је велики скок цене сирове нафте, што је у низу, од налазишта нафте до крајњег потрошача, највише допринело повећању цена, наравно не само у Србији већ и у свим другим увозно зависним земљама. Први скок цене горива на бензинским станицама у Србији забележен је тек негде два месеца након што је цена сирове нафте почела да расте – каже Мићовић.

Други фактор који утиче на скок цена током јула јесте повећање акциза. Као последица усклађивања динарских износа акциза у односу на индекс потрошачких цена у 2019, од 1. јула државне дажбине на бензин и дизел повећане су за око 1,3 динара по литру.

– Више ништа не може да изненади када је реч о цени црног злата. Због тога је тешко прецизније предвидети како ће се кретати цене на пумпама. Овако драматичне и брзе промене на тржишту нафте и деривата као ове 2020. године дешавале су се само пар пута у историји експлоатације нафте – истиче он.

Увек када је реч о факторима који утичу на цену горива, поред кретања на глобалном, регионалном и локалном тржишту, важно је поменути и висину државних дажбина.

– Фискална захватања чине тренутно више од 60 одсто просечне малопродајне цене. Искрено се надам да ће приликом креирања нове фискалне политике, којом ће држава морати да обезбеди веће буџетске приходе већ наредне године, бити прилике да своје ставове пренесе и Удружење нафтних компанија Србије, пре свега како бисмо указали на утицај високих фискалних дажбина на потрошњу горива и тржиште у целини – наглашава Мићовић.

Упоредном анализом цена горива код нас и у региону јасно се види да је евродизел поново у врху табеле и само се скупље точи у Албанији, док је бензин пао на листи и сада се скупље него у Србији точи у Грчкој, Албанији, Хрватској и Црној Гори. Најјефтинији бензин и дизел и даље је у БиХ, где бензин кошта 99,94 динара, а дизел за 97,586, што значи да је код нас скупљи за 43 динара.

Коментари10
d574f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

a sad
Narode, secam se kad ste zbog goriva rasturili SFRJ...
Ранко Родић
Можда је висина фискалних дажбина проблематична али већи је проблем трошење тако прикупљених пара. Ми немамо пара ни за одржавање постојеће мреже путева нити за изградњу нових (ауто)путева.
Киза
Кад држава своје "приходе" остварује преко ПДВ, акциза, доприноса и разних такси, а не из здравих извора као што је извоз пољопривредних и индустријских производа, онда се кола ломе на леђима грађана! Још кад је државни апарат у данашњој Србији пар пута већи него у бившој СФРЈ, ето катаклизме за џеп "обичног" грађанина! Само кажем....
Sale
Posto si ocigledno strucnjak za ekonomiju, navedi mi jednu drzavu koja se ne finansira iz poreza, carina i akciza, vec iz "zdravih" izvora.
Сумњало
Читам новине из Северне Македоније. Опет им је појефтинило гориво и далеко је јефтиније него у Србији. Како? Има их мање, имају мањи промет и опет је далеко јефтиније. Ако би смо се са њима поредили, цена дизела или бензина у Србији не би смела да пређе 100 динара.
Ivan
Ovi nasi mnogo gladni!!!
Братимир
Цена горива на пумпама креће се по принципу једносмерног зупчаника: или стоји у месту или иде напред. И то кретање нема никакве везе са ценом сирове нафте. Када је цена нафте била нула долара, цена на пумпама је била иста као и на 50 долара. То већ и мала деца знају и невероватно је да још постоје људи који верују да цена горива зависи од цене нафте.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља