уторак, 29.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 26.07.2020. у 19:00 Дејан Алексић
ВЕЛИКИ ИНФРАСТРУКТУРНИ РАДОВИ И РОКОВИ

Пробијање циљних датума чешће правило него изузетак

Тренутно актуелни радови у улицама од Рузвелтове до Зоо-врта, у Карађорђевој и на Савском кеју, као и на Савском тргу. – Уговорени датуми углавном врло комотни у старту, али се по неписаном правилу пробијају. – Као оправдања навођене неуцртане подземне инсталације, кашњење дозвола, пребацивање радника на друге локације
Цара Душана (Фото Д. Алексић)

„Зашто је рок за Трг чак 420 дана?”, ово је било једно од питања новинара када је августа 2018. свечано озваничен почетак реконструкције Трга републике. Одговор надлежних био је то одређују стручњаци. Сви се добро сећају како је прошле године пре рока у току лета отворен Трг, али и како је убрзо поново део тог простора затворен због „преслагања” коцака. Рок од 425 дана на крају је, испоставиће се, био једва довољан да се окончају ти радови.

Када је реч о другим великим градским инфраструктурним пројектима, иницијални комотни рок из уговора (или рок који су надлежни најавили на почетку радова), по неписаном правилу је недовољан. Радови се обично одвијају у продужецима, а оправдања надлежних за тако нешто, наравно, не мањкају.

Велике послове у граду углавном добија неколико истих домаћих и страних компанија и познатих конзорцијума чија имена су свакако звучна, али не и утисак који остављају последњих година на највећим престоничким инфраструктурним градилиштима.

Уговорни рокови се непрестано пробијају, квалитет изведених радова повремено је под знаком питања. Али до дана данашњег ниједна од компанија које су изводиле те радове није стављена на црне листе извођача нити су наплаћивани пенали за кашњење или лоше изведен посао – све оно што су у лето 2015. када је завршена реконструкција Улице војводе Степе најављивали градски оци.

Од тада најављених мера, у међувремену једино је пракса постало навођење међуфаза за боље праћење извођења одређених радова. Време је ипак показало да од зацртавања међуфаза на почетку неког важног градског инфраструктурног пројекта, али и од циљних датума, ипак нема претеране вајде.

Најбољи примери за то су обнова улица од Ресавске до Зоо-врта и Карађорђеве са Савским кејом.

Кеј и Карађорђева – дозвола и „Промаја” као оправдање (Фото Д. Алексић)

Препород Карађорђеве од Бранковог моста до Париске и Савског кеја од моста до Бетон хале званично је почео у новембру 2018, када је окачена и грађевинска табла на којој је стајало да је рок за завршетак целог овог пројекта јануар 2020. Реконструкција коловоза и кеја није текла истовремено. Прво је фокус радова био на саобраћајници, онда на тротоарима, а тек потом на кеју. Грађани, као и наши репортери, више пута у току 2019. сведочили су да на овом градилишту нема довољно радника, у појединим данима било их је и мање од десет. Већ прошлог лета било је очито да ће стартни комотни рок постати недовољан. Прва трка са временом била је уочи прошлог септембра када се нагло повећао број мајстора како би до тог месеца био оспособљен коловоз. И уместо да то буде замајац, опет је уследило затишје. Тек крајем 2019. убрзали су се радови на тротоарима, да би уочи истицања рока од 425 дана за овај пројекат надлежни изашли са вешћу да ће се кеј радити у наредних седам месеци, односно додатних 210 дана – до овог септембра. Наравно, одмах су потегли и за оправдањем – да се првобитни рок није односио на цео пројекат него само на Карађорђеву, да се за сам кеј чекала друга грађевинска дозвола, а да на њему радови нису могли раније да крену због рушења ресторана „Промаја” (што је завршено у октобру 2019).

Таман када се пре око месец дана чинило да ће ови радови можда бити завршени и пре септембра, одједном је на терену уследио нови пад броја мајстора и затишје, али и изненадно раскопавање раније урађених плочника. У изјави за наш лист градски урбаниста Марко Стојчић указао је да је део свеже завршеног тротоара био предвиђен за ширење, а да је на терену мање радника због вируса корона и преусмеравања мајстора на друга престоничка градилишта на којима су исти извођачи добили послове (конзорцијум „Енергопројекта” и „Колас рејла”). Ово оправдано отвара питање чему онда ставка у јавним набавкама која захтева да понуђач мора да има довољни кадровски капацитет, односно људство.

ПОЧЕТАК РАДОВА: новембар 2018.

РОК ЗА ЗАВРШЕТАК: 425 дана

ОЧЕКИВАН ЗАВРШЕТАК: око 635 дана од почетка радова

Траса на којој 13 месеци нема трамваја

Додатни рок за обнову Улице војводе Степе, коју су 2015. градски оци наводили као пример лоше уговореног посла, испоставило се, ситница је у односу на рокове и међурокове када је реч о обнови потеза од Рузвелтове до Зоо-врта. Када је половином јуна 2019. конзорцијум (такође предвођен „Енергопројектом” и „Колас рејлом”) ступио на ово градилиште, у граду су се похвалили да се тачно зна динамика међуфаза тих радова и да ће све морати да буде готово до пред крај децембра 2019. када се у Београду очекује мноштво туриста. Убрзо је ипак постало очигледно да ће и овај пројекат бити међу оним неславним који ће се пре свега памтити по саобраћајним колапсима које су изазвали и по пробијању циљних датума. Једна од првих деоница која је започета, Улица краљице Марије, уместо у току лета, за саобраћај је отворена тек у позну јесен (оправдање за кашњење биле су неуцртане инсталације). На њој, као и на другим деловима такозвана четири булевара, тротоари су тек знатно касније оспособљени. На све то, крајем 2019. грађане непријатно изненађује најава да ће се део од Дринчићеве до Зоо-врта радити тек од пролећа 2020.

Рок из ове најаве незнатно је померила ситуација проузрокована избијањем вируса корона, али она се никако не може узети као главно оправдање за драстично пробијање циљног датума за обнову улица од Рузвелтове до тврђаве. Осим тога, када је вирус увелико постао део свакодневице, надлежни су се непрестано хвалили како градска градилишта не стају.

У оквиру овог, барем када је о роковима реч, неславног пројекта, тренутно се ради део Улице цара Душана, а цео посао напокон би, према најсвежијим најавама, требало да буде завршен до 1. октобра. Док се све не заврши, неће се вратити ни трамваји који су у јуну 2019. укинути. Осим тога, оно што се као проблем у међувремену појавило, а на шта су се пожалили грађани, јесте да су на делу тротоара који су рађени пре неколико месеци већ сада видљиве мањкавости. Једна од њих је врло уочљива у Улици 27. марта.

ПОЧЕТАК РАДОВА: јун 2019.

РОК ЗА ЗАВРШЕТАК: 200 дана

ОЧЕКИВАН ЗАВРШЕТАК: 470 дана од почетка радова

Празничне најаве за нови полукружни трг

Ако се на неком градилишту као олакшавајућа околност може узети ситуација са вирусом корона, то је обнова Савског трга. Из Русије никако да стигне огромни споменик Стефану Немањи који ће знатно надвисити културно добро од великог значаја – здање старе Главне железничке станице. А, док се оно не намонтира, неће моћи комплетно да буде завршен ни плато ни зелене површине на будућем полукружном тргу. Последња најава је да ће монтирање делова споменика кренути 4. августа, а да ће тај посао бити окончан у току октобра, да би коначно цео трг био готов у новембру.

Припремни радови на тргу кренули су прошлог лета, а главнина посла у јесен. Прошлогодишња најава била је да се трг отвара на Сретење, али тај датум је прошле јесени померен за пролеће, а онда и на Видовдан. Овог пролећа завршни рок се помера на крај септембра и то због ситуације са вирусом корона. Пошто је вирус све накнадно закомпликовао, циљни датум је недавно померен на половину новембра.

Савски трг ипак се као градилиште у неколико ствари разликује од претходна два пројекта. Обнова овог предворја „Београда на води” финансира се, како су у више наврата наводили градски оци, управо средствима те компаније.

Разлика је и у томе што, откако је кренуо шпиц радова на Савском тргу, на њему готово да није било дана када није било радника на терену.

И док мајстори на овом градилишту марљиво раде, градски оци упорно уносе забуну на тему ове обнове. Из седмице у седмицу померају рокове, за разлику од инвеститора овог пројекта који се ниједном није оглашавао око самих датума.

Ова потреба надлежних за реорочавањем довела је до тога да смо у размаку од само неколико дана имали две потпуно различите најаве градских званичника на тему завршетка будућих саобраћајница између Немањине и Савске. Градски урбаниста Марко Стојчић указао је да ће тај потез бити завршен за месец и по дана, али заменик градоначелника Горан Весић само који дан касније нагласио је да ће те саобраћајнице ипак бити готове тек уочи октобра. И нису ово једине забуне. Пред почетак обнове надлежни су најављивали да ће саобраћај минимално трпети јер ће бити прво урађене нове ободне саобраћајнице па тек онда плато, али их је ток обнове демантовао. Најава је и да ће преуређени трг добити доста зеленила, али није јасно да ли ће то бити 250 или 300 стабала пошто су се помињале и једна и друга цифра.

Када се све сабере, чини се да би у сусрет наредним великим пројектима у граду надлежни требало озбиљно да промене тактику – да не најављују датуме, а да се више позабаве најављиваним црним листама извођача и пеналима за оне који касне са радовима.

ПОЧЕТАК РАДОВА: лето 2019 (припремни), јесен 2019 (главни)

РОК ЗА ЗАВРШЕТАК: фебруар 2020 (према првобитним најавама надлежних)

ОЧЕКИВАН ЗАВРШЕТАК: новембар 2020.

Коментари8
ac42b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

веровали или не
Прошао поред градилишта дела Бул. Патријарха Павла - практично се ништа не ради целом дужином, све стоји недељама и месецима, сем дела од новог моста у Пере Велимировића до раскрснице с Булеваром. Брука, мало им је година и по за два и по км. улице.
vitez
Da, trojka ne saobraća već tri godine.
Piglet
Recept je vrlo jednostavan: omogućiti pravu konkurenciju! Sada se rade fiktivni tenderi gde iste, politički podobne firme dobijaju poslove. Pošto tu nema zdravog odnosa Investitor-Izvodjač, ovakvim izvodjačima se sve toleriše: neznanje, nekompoetentnost, nelikvidnost, nedovoljno kapaciteta, nepoštovanje rokova, nizak (nikakav) kvalitet.... I tako će biti dok nešto krupno ne promenimo....
Anon
Kada se firme takmice na tenderima obecavaju sve sto misle da ce im omoguciti da dobiju projekat. Zatim u ugovor ubace stavke koje ih izvlace iz placanja penala i na kraju najmanje posteni dobiju posao. Nikad nisam jos cula za projekat koji je kostao i trajao koliko su svojevremeno najavili. Pogledajte primer zeleznicke pruge od Londona do Birmingema. 2015 najavljeno je da ce kostati 56 triliona. Sada je ta cifra presla 106 triliona a posto kasni godinama ko zna koliko ce kostati na kraju.
Milan
A čuveni "Linijski park Dorćol"? Nit plana, nit traga nit glasa.
Dr. P.B. Markovic
Sa boljim planiranjem i selekcijom Architectcts, Engineering, i izvodzacima radova, kao i upotrebom naj novije Program i Project Management Technologije i Methodologije projekti se mogu uraditi effikasnije, qvalitetnije i na vreme. Upotreba komputerskih programa: Building Information Modeling (BIM), Integrated Design and Delivery Solution (IDDS), Project Management and Methodology (PMMT) , i Facility Management Solution (FMS) ubrzava process i doprinosi da se projekti zavrse na vreme.
dundjer
Sa boljim planiranjem i slekcijom veceg broja strucnih radnika, kao i upotrebnom naj novije mogucnosti elektornskog placanja plata radnicima, projekti se mogu uraditi efikasnije, kvalitetnije i na vreme. Upotreba metode ucene radnika, ne placanja i rad po suncu a ne kao u svetu, nocu, kada je ucinak ljudi neuporedivo veci, usporava proces i ne doprinosi da se projekti zavrse na vreme. Da zamalo da zaboravim da napomenem, poslove u gradjevinarstvu rade RADNICI, znate, to je ono sto nisi slem.
Nikola Nesic
Nepotrebno, software koji je već u upotrebi objedinjuje pomenute, zove se: ugrađivanje. Ubrzava proces bogaćenja i doprinosi da se projekti otegnu, jer je cena pet banki da uđeš u posao a deset da izađeš.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља