недеља, 20.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 02.08.2020. у 21:00 Љиљана Вујић

„Корона комунизам” захватио и Италију

Најављена је национализација авио-компаније, највеће железаре у Европи и ауто-путева
„Алиталији” није помогло ни више од десет милијарди евра помоћи и кредита (Фото EPA-EFE/Aidan Crawley )

Италијани за „Алиталију” често кажу да је налик на цедиљку за шпагете – сипате у њу новац, а он одмах исцури. Ту авио-компанију гушили су енормни губици, а због вируса корона је „на респиратору”, што владу гура у ситуацију да опет мора да спасава вечитог губиташа. Овог пута неће му убризгати финансијску инјекцију већ ће га, према најавама, национализовати.

Компанија је „у ветар бацила” више од десет милијарди евра помоћи и кредита од када је 2008. године приватизована. Сада ће бити подржављена, а влада планира да пригрли и „Илву”, највећу железару у Европи (социјалну бомбу са 10.700 запослених), о чијем даљем раду треба дискутовати с Европском унијом. Подржављење као лек за оздрављење већ је прописано „Аутостради”, предузећу које управља италијанским ауто-путевима.

Тиме је Италија нашла решење за индустријску кризу и спас за укупно 40.000 запослених у три потпуно паралисана гиганта. Подржављењем раније приватизованих предузећа Италија се придружује таласу „комунизма”, који се, под плаштом борбе против короне, шири и другим европским економијама.

„Луфтханза” је већ избегла банкрот државном инјекцијом од девет милијарди евра. Заузврат је Немачка добила 20 одсто компаније (први пут од приватизације 1997), а добиће и две позиције у надзорном одбору. Португалија је на путу да национализује авио-компанију ТАП, а заштитни кишобран фирмама којима прети крах нуди и Француска.

Нова „Алиталија” биће јавности представљена највероватније у септембру. Министар саобраћаја Стефано Патуанели рекао је агенцији АНСА да ће компанија у почетку бити у апсолутном државном власништву, а касније ће тај статус размотрити.

Дуго је и породица „Бенетон” разматрала понуду државе да преузме њихову компанију „Аутострада”. Маратонски преговори власти с досадашњим власником, познатим по истоименом одевном бренду, окончани су тако што ће државна инвестициона банка Каза депозити е престити (СДП) преузети контролу, а мањи пакет деоница продаће приватним компанијама. „Бенетон” ће добити одштету, а износ ће бити одређен вредношћу компаније након обављене докапитализације. Локални медији спекулишу да ће бивши власник инкасирати бар три милијарде евра у тренутку када деонице овог концесионара над путевима губе на вредности.

Стручњаци оцењују да једино „Бенетон” треба да прослави овај случај национализације, а економски магазин „Соле 24 оре” акцентује да ће оцена подржављења бити могућа тек кад се буде знало колико ће тачно СДП платити преузимање контролног удела у „Аутостради”, која има концесију на готово 3.000 километара ауто-цеста. Договор би требало да буде ратификован 3. августа, непосредно пред годишњицу трагедије на мосту у Ђенови, када ће бити свечано отворен новоизграђени вијадукт.

Управо је промена власничке структуре једна од последица рушења надвожњака „Моранди” у Ђенови пре две године, када су погинуле 43 особе. За одржавање је била задужена „Аутострада”, коју су критиковали да новац ставља у џеп и штеди на одржавању путева. Мост на реци Магра у Тоскани, који се срушио у априлу, последњи је случај пропадања инфраструктуре због занемаривања. Што се „Бенетона” тиче, уговор о концесији на ауто-путевима до 2038. године најкрупнији је залогај милијардерске породице (13,3 милијарде долара према Блумберговом индексу), те нема сумње да им је овај посао донео изузетну добит.

Они ће раскинути с путевима, али држава с „Алиталијом” неће и та веза Италију скупо кошта након десетак неуспелих планова за њено спасавање. „Алиталија” се деценијама уздизала међу облаке, иако скоро никад није била профитабилна. Први пут је полетела 1946. Године, постајући компанија коју бирају папе и филмске звезде. Симболисала је послератне златне године обнове. У Фелинијевом „Слатком животу”, веснику револуционарних шездесетих, Швеђанка Анита Екберг лети „Алиталијом”. Премијери с левице и деснице борили су се да превозника задрже на небу. Униформе су за особље шили Ђорђо Армани и Алберта Ферети. Италијанске стјуардесе биле су од свих најлепше обучене, али „Алиталија” није остављала само лепе утиске. Један од типичних коментара за квалитет њихове услуге је: „Летети ’Алиталијом’ значи да си касно у ноћ стигао у Токио, а пртљаг ти је и даље у Атини.”

Коментари16
220a0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boris
"Компанија је „у ветар бацила” више од десет милијарди евра помоћи и кредита од када је 2008. године приватизована", ovaj pasus bi bio potpuno smislen da umjesto "od" stoji "do", ali apsurdi svjetske ekonomije caruju umovima...
Kile
"auto-ceste" ??
Војин
У западној Европи постојале су две јаке комунистичке паритје, Француска и Италијанска, све негде до 1987. Бивши Комунизам је био искључиво безбожнички Марксизам и на крају је породио "црвену буржоaзију", гору од оне против које су се борили изворни комунисти. Платон у својој "Политици" анализира облике владавине и није задовољан ни демократијом ни плутократијом ни олигархијом већ препоручује "Политеју" комбинацију најбољег од понуђеног.
maki
Danas je u svetu ideologija ** novac**. Italia je velika da bankrotira a velika da se spase. Njena unutrasnja politicka nestabilnost doveli su je u ovu situaciju. Do pre dvadeset godina Lombardija je bila naj razvijeniji ekonomski deo evrope. Sada se spasava , smiruje situacija nacionalizacijom. Parama sto ce dobiti od EU. Koje ce pomoci 6 meseci. A posle ? Treba vracati dug svakog meseca 6 MULIJARDI €. A desno orijentisane stranke. Dobijaju sve vise prostora na tamosnjoj TV. Boze pomozi.
zarije bulatović
tendenciozno, antikomunistički. državnih firmi ima svuda u evroatlantskom regionu. infrastrukturni projekti se svuda vraćaju u ruke države posle ishitrenih i nepotrebnih privatizacija. izgleda da se "bauk komunizma" opet javlja nad evropom, i ovaj put prizvan od naroda, strah "elite" se oseća u vazduhu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља