уторак, 22.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 03.08.2020. у 22:00 Јелица Антељ - Ивана Албуновић

Како избећи ризике онлајн куповине

Потрошачи често нису свесни да робу купују од нерегистрованих трговаца што значајно умањује шансу да остваре своја права у случају рекламације
(Фото Пиксабеј)

Пандемија вируса корона је и у Србији потврдила потребу за развојем електронске трговине, као и целокупне дигиталне економије на глобалном плану. Како је у нашој земљи онлајн трговина у константном успону, Министарство трговине је прошле недеље представило онлајн платформу „Паметно и безбедно” на којој се налазе водичи за купце који врло једноставно, чак и ако никада нису куповали преко интернета, могу да се информишу о свим детаљима и да притом остану заштићени.

Како је изјавила Татјана Матић, државни секретар за телекомуникације при Министарству трговине, циљ ове акције која се спроводи за подстицање сигурне електронске куповине је да се подигне поверење грађана у овај вид трговине. Водичи су, објаснила је, припремљени да пруже информације  које отклањају сумње и безбедносне замке онлајн трговине.

– Они грађане упућују на неопходне кораке приликом овог вида куповине, као што су провера продаваца, услови трансакције, заштита дигиталних уређаја, чување података… Водичи такође дају практична упутства о начинима онлајн плаћања, али и конкретна објашњења о правима потрошача, односно обавезама трговаца који су регулисани новим Законом о трговини и изменама и допунама Закона о електронској трговини. Између осталог, водичи подсећају и на могућност да се грађани у року од 14 дана предомисле и врате робу уз повраћај новца – рекла је државна секретарка. Истраживања која су недавно спроведена су показала да грађани који купују преко интернета као главне  предности наводе уштеду времена, могућност лакшег упоређивања понуда, доставу на кућну адресу, здравствену безбедност…

– Онлајн куповина је као и свака друга куповина, али да би уживали у њој потребно је да се држите одређених правила. Пре било које куповине, потребно је, проверити продавце и бити сигуран да су регистровани и поуздани. Одржавајте заштиту уређаја са којих купујете и не користите јавне бежичне интернет мреже које немају заштиту за куповину и плаћање на интернету. Важно је да се упознате са својим правима која вас штите као потрошача, а после куповине сачувајте све мејлове и податке о поруџбини у случају да вам затребају као докази приликом рекламације. Пратите трансакције на свом рачуну и пажљиво прочитајте све услове пре него што их прихватите, а нарочито обратите пажњу на све детаље које се тичу цене, трошкова,  начина плаћања, услова и рокова испоруке. Тражите ознаке поверења на сајту продавца и плаћајте безготовински – електронским путем, наводе се основни детаљи са којима би сваки будући онлајн купац морао да се упозна.

Како да, рецимо, проверите продавца и безбедно купујете онлајн?

– Потрошачи врло често нису свесни да робу купују од оних који нису регистровани да обављају трговину. Иако такве понуде некада делују веома примамљиво, иза њих се често крију проблеми. Код такве куповине неће добити рачун и неће имати коме да се обрате ако нису задовољни купљеним производом или услугом или ако желе да га рекламирају и врате. Суштина је да када купују од онлајн продавца који је регистрован у Србији, уживају сва права гарантована домаћим законима. То обухвата и најважније право – да купљену робу врате у року од 14 дана од тренутка преузимања без икаквог образложења и да им новац буде враћен. Ова законска одредба је примењива само када се купује од регистрованог продавца. Ако купују од физичког лица, односно од лица које није регистровано за трговину, немају ово право и ризикују да буду преварени – кажу у Министарству трговине.

Када је реч о куповини из иностранства, наводе, потребно је посветити додатну пажњу истраживању продавца, с обзиром на то да те податке не могу проверити увидом у званичне домаће регистре. На пример, уколико им страница није позната одраније, потребно је мало се више информисати и сазнати да ли је реч о поузданом трговцу. Његов кредибилитет може се потврдити и подацима које сам објављује на својој страници, али је важно детаљно се информисати о свим условима које нуди посебно у случају рекламације.  У случају да купац није задовољан, на пример, производ није стигао или није одговарајући, тада највећу сигурност пружа то што је роба плаћена картицом због могућности повраћаја средстава и механизма заштите коју нуде банке и картични системи.

– Важно је да знате да права која као купац можете остварити приликом куповине из иностранства могу бити ограничена, зависе од прописа других земаља, или конкретних гаранција које пружа продавац или интернет платформа која посредује у трговини – наводе у Министарству трговине.

Према међународном праву, у спорним ситуацијама примењује се право државе у којој је регистрован продавац. Дакле, када купујете од продавца из иностранства, не уживате правну заштиту коју доносе прописи и институције Србије, не можете се позивати на одредбе домаћих закона, нити жалити инспекцијским органима у Србији, наводе у ресорном министарству.

Најпопуларније плаћање картицом

Од безготовинских метода плаћања свакако је најпопуларније плаћање платним картицама. На овај начин се може платити роба и у домаћим и страним интернет продавницама. Смернице за безбедно коришћење картице су скоро исте као код куповине у продавници. Уз картичарску технологију и сервисе који се непрестано унапређују, онлајн плаћања су безбедна, сигурна и једноставна. Плаћање платном картицом пружа и додатну јединствену заштиту, а то је могућност опозива плаћања (сторно). Она вас штити у случају да сте приликом куповине на интернету били изложени неком проблему (рецимо наручили сте и платили, а производ вам није испоручен, или вам је наплаћен већи износ трошкова и сл.)

Коментари9
e5e06
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola
Kupujem knjige na Limundu i Kupindu od proverenih prodavaca koji nemaju negativne ocene i nikada nisam imao ni jedno negativno iskustvo, uplata je unapred, a reputacija tih ljudi koji imaju po 10000 pozitivnih prodaja bez i jedne negativne, za njih je vrednija od par stotina ili hiljada dinara...
Zorba
@Nikola Iako imate pozitivna iskustva, i dalje kupujete od ljudi koji trguju na crno, nisu registrovani i ne plaćaju porez i doprinose, i tako oštećuju upravo vas kao građanina i korisnika državnog budžeta. Time svesno ili nesvesno podržavate eazvoj sive ekonomije. Šteta što to ne shvatate.
Сава
Ово само показује сво глобалистичко лудило које нам се сервира, знајући да смо грађани државе без копетенције и заштите. Изгледа да се наша држава али и остале банана државе из бивше Југославије своде на то да им је једини посао продаја и "црног испод нокта" па "док траје - нек лаје"!
МилеР
На популарним сајтовима "Алиекспрес", "И-беј" и др. репутација продавца значи много више од фискалног рачуна. Никад са њима нисам имао проблема, али са нашом поштом јесам.
Моје искуство
Ја сам имао само проблеме са робом коју сам наручивао за себе, на релацији од кад уђе у Србију до кад треба пошта да ми је испоручи што се квалитета и складности са описом нисам има проблема.
Боривоје Банковић
Све зависи од поштења продавца, а веће проблеме сам имао код великих трговинских фирми него код "оних који нису регистровани да обављају трговину". Не рекламирам никога, само хоћу да истакнем да се приватна лица према мом искуству понашају поштеније него фирме, а права купаца су плански обесмишљена у корист трговаца.
Боривоје Банковић
Poštenje na crno: Не, ви нисте схватили. Чланак је о заштити потрошача а не о правном систему. Мени је као купцу битно да роба буде (иоле) квалитетна, да цена буде пристојна и да могу да рачунам на продавца у случају рекламације. Ако у продавницама по вишим ценама купујем (најчешће исту) лошу робу, а изложен сам самовољи "легалних" продаваца, свеједно ми је да ли ови други плаћају порез. И ако ме држава не штити, увек ћу у границама разумног гледати да прођем јефтиније. Јасније?
Poštenje na crno
Koliko vidim niko od komentatora nije pročitao tekst. Ne postoje pošteni i nepošteni u ekonomiji i pravu, već samo registrovani i neregistrovani subjekti. Neregistrovani, koliko god bili pošteni rade protivzakonitu i nelegalnu trgovinu, kao i utaju poreza. Ne znam zašto je to toliko teško shvatiti? Želite uređenu državu a ovde čitam komentare, ma neka ga nek radi na crno, pošten je.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља