уторак, 22.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 05.08.2020. у 22:00 И. Албуновић - Ј. Антељ

Корона нам трајно мења навике

Жене више брину о ефектима кризе настале због ковида 19, а мушкарци ће пре променити начин набавке. – Како се понашамо као потрошачи зависи и од старосне доби
(Фо­то EPA-EFE/Marta Perez)

Национална организација потрошача Србије покренула је истраживање о променама навика купаца изазваних пандемијом вируса корона. Ово удружење позвало је грађане  да се одазову и попуне анкету објављену на њиховој веб-страници, и тако помогну у разумевању каква нас трговина може очекивати па тако и изазови у области заштите права купаца.

– Имајући у виду велике промене навика потрошача које су настале као последица пандемије са својим чланицама спроводимо неколико различитих пројеката истраживања индекса задовољства потрошача малопродајним трговинским ланцима – кажу у НОПС-у и додају да је основни циљ  истраживања, поред општих ставова потрошача, и утврђивање утицаја константних и готово свакодневних промена околности на перцепцију куповине за време трајања пандемије изазване новим вирусом корона на тржишту Србије.

Већ сада је јасно да се много тога променило, са тенденцијом да те промене постану стандард. У Србији имамо невероватан узлет онлајн трговине, а у току пандемије показало се да многи трговци нису били спремни на изазове које она доноси. У Удружењу потрошача Војводине недавно су рекли да су током ванредног стања имали  стотинак приговора због непоштавање рока испоруке. Законски рок је 30 дана али то многи нису могли да испоштују јер курирске службе, недовољно развијене, нису успевале да испрате толики раст онлајн трговине.

Промене у ставу купаца евидентне су свуда у свету, чак и код оних трговаца и угоститеља који су се иначе најбрже прилагођавали тржишту. Тако су медији пренели, да се чак и „Мекдоналдс” тренутно суочава с неким новим навикама потрошача.  Гигант из области брзе хране верује да ће велике поруџбине и други обрасци куповине остати присутни дуго након пандемије. Иако је укупан број поруџбина пао, оне које су реализоване биле су знатно веће. Како се јавни саобраћај у САД нормализује, тако се смањује проценат онлајн куповина. У Аустралији је, рецимо, испорука на кућну адресу чинила скоро 10 одсто поруџбина.  Када је реч о трајним променама понашања купаца видно је да они више желе бесконтактно искуство. Тако је „мек драјв”, према њиховим подацима,  коришћен много више током пандемије, а само у Америци на тај начин куповано је у 90 одсто случајева. Продаја је била лоша викендом, али се опорављала радним данима.

Да ли ће се овакве прилике задржати и касније није лако прогнозирати и све је извесније да ће зависити од много фактора. Како је недавно објављeнo нa порталу Инстор, у истраживању трендова ИФ групе истиче се да „ ко год мисли да је будућност куповине у е-трговини погрешиће, ако ни због чега другог, онда због чињенице да ће, када се епидемија смири, људи желети да додирну (можда носећи рукавице) и помиришу (можда кроз маске) робу пре куповине”. Верују да ће старосна доб купаца највише утицати на то у којој мери ће мењати навике.  Према тексту који је објавио Бигкомерц, код млађих потрошача (такозваних миленијалаца)  то ће ићи брже док се чак четвртина припадника генерације рођене педесетих година прошлог века изјаснила да тренутна ситуација не утиче на њихов начин куповине. То мисли и трећина испитаника такозване генерације икс, односно оних рођених између шездесетих и раних осамдесетих 20. века. То је, наводи се, због тога што су потрошачи различите доби другачије реаговали на кризу. Студија је показала и да мушкарци (једна трећина) више воде рачуна колико новца троше на производе, у поређењу са 25 одсто жена.

Мушкарци се, такође, више окрећу онлајн куповини. Готово 40 одсто купаца у онлајн маркетима своју прву куповину обавило је управо у марту ове године. Истиче се да се након кризе очекује наставак раста онлајн трансакција, посебно код неких категорија као што су производи за негу коже, шминка, лична хигијена, док ће физички одлазак у радње и  и даље бити важан посебно када је реч о куповини хране. Такође, очекује се да ће локалне продавнице имати користи од пандемије, а због губитка посла и економске кризе цене ће бити изузетно важне при одабиру производа. Подаци студије показују да се жене више брину о ефектима кризе настале због ковида 19, а да ће мушкарци пре променити начин куповине.

Коментари2
01f70
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Budimir Milutinović
Nije problem u navikama one će se vratiti kada nestane pandemije. Samo treba čovečanstvo da shvai da su ljudski životi važniji od profita, a u ovom trenutku je to utopija
Бинср
Не мења. Недам да ми ишта промени.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља