среда, 21.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 07.08.2020. у 20:27 Бранка Васиљевић

Хеликоптер летео без дозволе и угрозио белоглаве супове

У Заводу за заштиту природе Србије тврде да су против прелета у заштићеним подручјима и да нису издали никакву дозволу за то
Моћна птица спада у заштићене врсте (Фото Бета)

После инцидента који се недавно догодио у Специјалном резервату природе „Увац”, где је после ниског лета хеликоптера шест младунаца белоглавог супа од страха побегло из гнезда и упало у кањон, још увек није јасно како је ово могло да се догоди и ко је одобрио прелет преко подручја у којем живи ова заштићена врста.

У први мах се појавила информација да је Директорат за цивилно ваздухопловство имао одобрење Завода за заштиту природе Србије да омогући летове у овом подручју, али су то у заводу оштро демантовали. У одговору на питања „Политике” стоји да је ова институција против летова хеликоптера у колонији.

– Наш став је да хеликоптерима није дозвољено да лете ниско око колонија белоглавих супова. Заштита белоглавих супова, на заштићеном подручју Увца, од ниских летова се може очувати само забраном летова хеликоптера, осим у посебним ситуацијама и у складу са прописима: у случају пожара, елементарних непогода и удеса, заштите јавног здравља и јавне безбедности – истичу у заводу.

Забрана оваквих прелета утемељена је, како кажу, у Закону о заштити природе и Правилнику о проглашењу и заштити строго заштићених и заштићених дивљих врста биљака, животиња и гљива. Овде је дефинисано да се заштита строго заштићених дивљих врста, међу којима је и белоглави суп, спроводи забраном коришћења, уништавања и предузимања свих активности којима се могу угрозити дивље врсте и њихова станишта. Заштита белоглавих супова на територији Увца регулисана је и Уредбом о заштити Специјалног резервата природе „Увац”, према којој је, између осталог, забрањено узнемиравање и уништавање птица, кретање без пратње чувара или одобрења овлашћене особе и боравак на обележеним местима на којима се белоглави суп и друге посебно значајне врсте птица гнезде и хране.

У Заводу напомињу да им се Директорат цивилног ваздухопловства, за потребе информисања учесника у ваздушном саобраћају о кретању и стаништима птица и областима са осетљивом фауном, обратио први пут 2010. године и да то непрекидно ради последњих пет година.

– Директорат цивилног ваздухопловства поседује податке Завода о миграцији птица у Србији, карту кретања и концентрације птица у току миграције и картографски приказ значајних подручја за птице у Србији, где је јасно назначено да је део југозападне Србије подручје са значајном концентрацијом осетљиве фауне у специјалним резерватима природе „Увац”, „Клисура реке Милешевке” и „Клисура реке Трешњице”. Осим тога, директорат је и у Зборнику ваздухопловних информација, за област са осетљивом фауном навео да је „за све ваздухопловне активности изнад специјалних резервата природе неопходно обратити се Заводу за заштиту природе Србије у Београду, односно Покрајинском заводу за заштиту природе у Новом Саду” – објашњавају у Заводу.

Они истичу да нису добили ниједан захтев који се односи на ваздухопловне активности, а самим тим ниједан који би се односио на вожњу хеликоптерима, како на заштићеном подручју СРП „Увац”, тако ни на једном другом природном добру.

– У конкретном случају, наши стручњаци ће изаћи терен по достављеним пријавама заједно са републичком инспекцијом Сектора за предострожност и надзор Министарства заштите животне средине како би се утврдиле чињенице – рекли су у заводу.

Питања о томе ко је летео изнад „Увца” пре десетак дана и изазвао инцидент, али и ко је одобрио прелете хеликоптера и на основу чијег одобрења, послали смо и Директорату цивилног ваздухопловства. У саопштењу директората стоји да им је овај догађај пријављен 4. августа и да су њихови инспектори започели ванредни инспекцијски надзор.

– Увидом у планове лета од 20. јула године до 4. августа за рејон СРП „Увац”, утврђено је да је било више летова хеликоптера са планираним висинама лета од 1.000 фита до 1.500 фита изнад терена (300 и 450 метара) – кажу у директорату.

Сваки лет цивилног ваздухоплова у Србији, иначе, започиње подношењем плана лета надлежној јединици контроле летења у коме су подаци о месту полетања и слетања, планираном профилу лета, подаци о ваздухоплову и посади. У директорату још истичу да за период од 20. јула до 4. августа нису давали мишљења за аеро-фото снимање за подручје „Увца” и да ће после завршеног инспекцијског прегледа издати саопштење.

Коментари28
01c62
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragos
Sve životinje su jednake ali su neke jednakije od drugih!
Miodrag. Bumbich
Odmah otkriti ko. je. pilot. i vlasnik. pa ih. debelo kazniti, prostaci.
klut
Saopštenje zavoda je stručno i dobro je što će biti preduzete mere. Ali te mere se ne preduzimaju zato što neko već mesecima remeti osetljivu faunu helikopterom, već zato što su mediji izvestili o slučaju. U hiljadama drugih slučajeva uznemiravanja ptica, deponovanja đubreta, remećenja javnog reda i mira bukom, divlje gradnje, ne radi se apsolutno ništa. Iako su inspekcije i službe dužne na osnovu svojih ovlašćenja reagovati oni se kriju iza izmišljenog sistema prijava.
Мирко
Ја баш нисам разумео - да ли је овај хеликоптер имао дозволу за лет или није? Ако јесте (а мислим да јесте, јер им је достављен план лета), јасна је одговорност оног ко је такву дозволу издао, а ако није онда је то катастрофа, јер је непозната летилица у ваздушном простору Србије морала бити оборена!
Jedan plus jedan su dva
Kad auto udari pešaka, istraži se i kaže se imenom i prezimenom ko je vozač, ko je nastradali. Normalna porcedura. Ovde nastradale znamo, zašto nadležni ne kažu čiji je helikopter!?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља