уторак, 20.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 15.08.2020. у 21:30 Љиљана Вујић

Сумњива смрт у „Фолксвагеновој” афери

Дугогодишњи сукоб босанске фирме „Превент” и немачког ауто-гиганта закомпликован је након проналаска леша особе за коју се верује да је „кртица” у том скандалу
( Фото EPA-EFE/Filip Singer)

Сукоб добављача ауто-делова „Превент” и аутомобилског гиганта „Фолксваген” у почетку је некоме и могао личити на виц у којем Босанац надигра Немца, али ништа више није смешно откако је у запаљеном аутомобилу нађено угљенисано тело.

Смрт у немачком градићу Ротдорфу бацила је још дубљу сенку на однос некадашњих партнера. Нађено тело вероватно је припадало бившем упосленику „Фолксвагена” означеном као „кртица”, јер је у тој компанији наводно тајно снимао интерне разговоре о „Превенту” босанског бизнисмена Нијаза Хастора. „Хелмштетер нахрихтен” пише да је реч о човеку који је био задужен за пословање с „Превентом”, а који је саслушан јер се сумњало да је „шпијун”.

„Ханделсблат” је раније писао да је „Фолксваген” у потрази за издајником сузио круг и наводно разоткрио једног од менаџера, који је руководио одељењем за набавке, а потом је отпуштен. Истрага покушава да утврди да ли је смрт у Ротдорфу повезана и с прислушкивањем и подметањем пожара у кући једног „Фолксвагеновог” радника у мају.

Сукоб сеже још у 2013. годину. „Бизнис инсајдер” је својевремено открио да је ауто-див још тада сковао план да „прегази” босанског добављача. Увидом у интерне документе и тонске записе које је снимала „кртица”, „Бизнис инсајдер” је сазнао да је немачка компанија имала план за уклањање „Превента” из производње, због чега је касније намерно покушала да снизи набавне цене од добављача. Босанци нису хтели да пристану на смањење откупне цене и две њихове ћерке фирме („Картрим” и „ЕС аутомобилгус”) зауставиле су производњу делова за мењаче и ауто-пресвлаке, онеспособивши производњу „голфа” и „пасата”, што је Немцима односило милионе на дневном нивоу.

Убрзо је склопљено примирје. Деловало је да се „патуљак” попео „џину” на главу, али је „див” у потаји ковао план за контранапад, који је ескалирао бројним тужбама и контратужбама пред судовима широм света.

У фебруару је једну победу пред судом у Диселдорфу однео „Фолксваген”. Суд је одлучио да је легално то што су Немци превременим раскидом уговора избацили босанске добављаче, који су изнуђивањем покушали да наметну поскупљење цене услуга за 25 одсто. С друге стране пресуђено је у корист „Превента” у случају „Ауди”, где је раскид уговора оцењен као незаконит. „Превент” је и пред америчким судом тужио немачког партнера за кршење закона о конкуренцији, са захтевом за одштету од чак 750 милиона долара.

Пишући о сукобу две компаније „Шпигл” је лане истакао да је тачно да је „Превент” користио зависност ауто-гиганта од испоруке одређених ауто-делова како би му испоставио драстичне захтеве, али и да је уобичајено да ауто-концерни мимо уговора на снази траже од лифераната да спусте цене – у чему „Фолксваген” бије глас да је посебно агресиван.

Медији су писали да је „Фолксваген” и дрзак, јер је, уместо да га брину процурели тонски записи сумњивих планова, тужио бившег добављача због прислушкивања тих разговора, које је касније објавила редакција „Бизнис инсајдера”. Према тим открићима, „Фолксваген” је из уносног бизниса хтео да избаци „Превент”, компанију са више од 13.000 запослених широм света и 6.000 у БиХ. Због тога су и наводну кризу око цена услуга, на основу које су 2018. раскинули сарадњу, годинама планирали.

Путине, јави се Шредеру

„Господин Герхард Шредер је интервенисао”, рекао је менаџер, на шта је један од учесника разговора одговорио: „А, лепо. За или против?”

Менаџер му је појаснио да ће бивши канцелар и бивши члан Надзорног одбора „Фолксвагена” као лобиста с одличним контактима радити за аутомобилског произвођача. У делу од 50 сати тајних снимака које је својевремено објавио „Бизнис инсајдер” даље се на састанку предлаже да Шредер искористи своју блискост с Путином како би „Превенту” зауставио доток новца у Русији. Магазин даље сматра да је ово врло деликатна идеја за компанију у којој немачка покрајина Доња Саксонија има 20 одсто акција и додаје да компанија ту није стала, јер је стратегију да из круга добављача избаци босанску групу и његове ћерке фирме координирала с колегама из „Дајмлера” и „Бе-Ем-Веа”.

Коментари9
c5637
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

VW
Da li znate ko je Nijaz Hastor? Da li zaista vjerujete da americka vozila sa dizel motorima imaju bolje vrijednosti izduvnih gasova.
Darko
To je ta tržišna konkurencija , uceni , zastraši i zapali
Milan
Sve velike firme se razvijaju nemilosrdnom pljackom malih firmi.O nekim fer odnosima nema niti je ikada,bilo reci.
vox populi
Plašim se da znam ko će otići razbijenog nosa.
Asinus
Istoria se stalno ponavlja. Svabe, a i ostale "luconose demokratije", kao i uvek, nemilosrdno i cinicno gaze slabije, a skakucu k'o pudlice oko jacih. Ali, ponekad se i prevare u racunu, pa podviju rep i cekaju sledecu priliku.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља