уторак, 20.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 23.08.2020. у 19:00 Љиљана Вујић
Портрет без рама: Нијаз Хастор

„Фолксвагенов” Босанац

(Драган Стојановић)

Имиџу Балканаца као врхунских спортиста, криминалаца или ратних злочинаца Нијаз Хастор је додао тврдоглаве „играче” који знају да надиграју Немце. „Фолксваген” је мислио да ће лако натерати „Превент” да им испод цене производи ауто-пресвлаке, али је Хастор, власник босанске фирме, преузео игру зауставивши производњу „голфа” и „пасата”. Потраживања која Немци нису плаћали пребацио је на огранак који производи кочнице и обуставио њихову испоруку. Немци нису брзо могли да нађу другог добављача кочница и дневно су губили милионе, а Хастор је постао звезда. На домаћем терену је то већ био јер је отварањем фирми касних деведесетих препородио Босну и родно Горажде. Његова фондација школовала је хиљаде ђака и студената. Када је добио „Почасно срце Сарајева” рекао је да je живот филм. Његов живот то и јесте, и то холивудски. Да се није збио хладни рат између „Превента” и „Фолксвагена” име главног „глумца” не би нам, осим у Босни, ништа значило иако је најбогатији човек у бившој Југославији. На миру би ширио империју. Осамдесетих година сарајевски УНИС био је партнер „Фолксвагена” на нашим просторима, а Нијаз је у седишту у Волгзбургу био главни „официр за везу”. Брзо је видео да ауто-гигант мало тога прави сам. Купио је мале словачке фирме од којих је настао „Превент”. Са Нихадом Имамовићем основао је компанију „АСА ауто”, кишобран под којим се нашло двадесетак компанија. Остало је историја. Шта год да додирнете у аутомобилу направио је Хастор. Његову империју чине друштва за управљање фондовима, банке, лизинг компаније, приватне клинике, осигуравајуће куће. Број Хасторових компанија немогуће је утврдити јер се константно шири. У Босни за њега ради 7.000 људи, а још на хиљаде широм света од Бразила, Шпаније, Хрватске, Мађарске до Русије, Марока и Јужноафричке Републике. Аквизицијом немачке компаније TWB преузео је три фабрике за производњу металних делова за ауто-седишта. Под окриљем његове фирме производе се одећа и намештај за „Икеу”. Преузео је водећу ливницу у Немачкој у време када је прометовала бар милијарду марака и двадесетак пута је већа од његове ливнице у Илијашу. Кажу да није тежио спрези са политичарима. Можда је то кључ његовог успеха. Такав човек није могао дозволити Немцу да га уцењује. Ипак, његова победа пре четири године била је само битка. Рат између „Превента” и „Фолксвагена” траје до данас. У бројним обртима и милионским судским процесима низали су се порази с обе стране, а онда је, пре неки дан, пала прва жртва. У запаљеном аутомобилу у Немачкој пронађено је угљенисано тело. Реч је о „кртици” из „Фолксвагена” која је тајно снимала Немце док су ковали план да се отарасе „Превента”. Крв је пала и расветлила и друге мрачне теме – Босанци беже из његових фирми због услова које називају робовским. Кажу да је социјална помоћ 350, а плата код њега 450 конвертибилних марака. Директори његове групације осумњичени су за организовани криминал, злоупотребу положаја и фиктивно запошљавање студената, којим је наводно опрано минимум милион марака.

Коментари3
540cd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dusan T
Sve dok Balkanci dozvoljavaju da ih kulturni dodjosi i skorojevici opisuju i pisu im istoriju, mi cemo biti u mentalnom ropstvu. Clanak bi trebalo da pise o tome kako su se svi nemacki proizvodjaci automobila, na jedan poziv VW, odazvali da bojkotuju Hastora. Licno, imao sam iskustva sa identicnim odgovorom iz nemacke privrede, i mogu da potvrdim da kod njih nema ni reci slobodnom trzistu, nego o mafijaskoj organizaciji na nivou nacije. Tu lezi njihov prioritet i metod organizovanja.
Cuca
Bio sam veliki ljubitelj VW vozila, imam Bubu staru 49 godina, posle ovog i onih prevara sa izduvnim gasovima prešao sam na Japance, vozim Micubišija!
Zoran
Misliš da su oni bolji (pošteniji)? Samo se ne čuje toliko tih stvari o njima kod nas.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља