уторак, 24.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 24.08.2020. у 12:17 Биљана Лијескић

Опстанак је мото нове позоришне сезоне

Стартовали смо премијером „Пламтећа вода” Андониса Фонијадакиса крајем јула на сцени ХНК у Ријеци, граду који остаје европска престоница културе 2020, каже Маша Колар, уметничкa директорка балета овог позоришта
Из балета „Пламтећа вода” (Фото Fanni Tutek Hajal)

Без обзира на пандемију град Ријека остаје европска престоница културе (ЕПК) 2020. Овај статус je нашем ХНК-у (Хрватском народном казалишту Иван пл. Зајц у Ријеци), као кључној институцији града омогућио да, упркос прекиду извођачке продукције, опстанемо и наставимо да успешно реализујемо већину планираних програма.

Стартовали смо премијером „Пламтећа вода”, грчког кореографа Андониса Фонијадакиса 27. јула на сцени ХНК у Ријеци, каже Маша Колар, уметничка директорка балета овог позоришта.

Наша саговорница позната је и као изузетна играчица и кореограф. За београдску публику својевремено је поставила балете са Зораном Марковићем „Интервал”, „Отело” и самостално „Дон Жуана”.

Учествовала је и на Београдском фестивалу игре, на ком ће и ове године наступити и то,  како је најављено, са представом „Чипка”  20. септембра у Београду, а дан касније у Новом Саду. Каријеру је започела у Хрватској, потом наставила у Немачкој и Италији. Од 2017. води балет ХНК Ријека и упркос тешкој ситуацији коју је изазвала корона бори се за своју уметност.

– Фонијадакисова „Пламтећа вода” инспирисанa је елементом водом, који никада не поприма финалан облик, већ подлеже вечитим трансформацијама. Преобразба је главни императив ријечког балета у тренуцима корона апокалипсе. С друге стране делујемо у граду који је неодвојив од воде. Ријека је град који тече, а у њему је креирана „Пламтећа вода”, најновија Фонијадакисова кореографија која је постала за ансамбл симболична тачка разматрања и бивања. Догодило се неочекивано, да смо усред хаотичног и трауматичног тренутка глобално, овим пројектом у нашој локалној заједници успели да унесемо мир и спокој. Фонијадакис је кореограф који зна како и куда да усмери путовање. Његова немилосрдна уметничка личност беспрекорно је управљала овим пројектом.

О томе како је било могуће вежбати и играти пред публиком у затвореном простору, а опет сачувати безбедност по здравље Маша Колар објашњава:

– Балетски ансамбл није престао да ради ни у време пандемије. Пауза је трајала само недељу дана када смо одрадили „присилни” колективни годишњи одмор. Одлука ове врсте је оправдана с обзиром на околности. Рад од куће није уобичајен за балетске уметнике, међутим никад се није доводила у питање егзистенција наше уметности па смо је врло брзо учинили видљивом путем онлајн присутности у пројектима „Зајц уз Вас” и „Зајц уз Вас 2”. Неки од нас изненадну паузу искористили су за санирање старих повреда, за изучавање неких нових плесних пракси, а многи су ушли у ауторефлексивни дијалог са својим телом што је резултирало чињеницом да смо у року од само две недеље успели да обновимо и завршимо представу „Чипка”, која је своју премијеру имала већ 5. јуна. Охрабрени тим искуством представи „Пламтећа вода” Фонијадакиса препустили смо се са нескривеним ентузијазмом. Играчи су посебна врста хомо сапијенса, већина чланова наше хомогене ријечке балетске заједнице страни су држављани и у Ријеци бораве ради игре, каријере, стваралачког жара. Изолација по затвореним просторима плесне дворане њима је природно стање. Наша намера била је омогућити што сигурније услове рада. Андонисова кореографија препуна је физичких спајања плесачких тела, подршки, партнеринга али тај се проток вибрација и енергија одвијао у увек истој групи и са увек истим плесним партнерима.

Како сазнајемо од наше саговорнице публика је била жељна програма и извођења. Посетилаца није недостајало на премијерама и репризама оба балетска програма. Тражила се и карта више.

– У партеру позоришта поставили смо такозвано де лукс гледалиште, прилагођено прописаној физичкој дистанци, док смо ложе одвојили плекси стаклом. Зграда се редовно чистила и дезинфиковала. Дочекивали смо публику у рукавицама и маскама, а на улазу у зграду и на спратовима налазе се пунктови с дезинфекционим средствима. Апеловали смо на публику да носи маске, а вођена је писана евиденција посетилаца и чувана најмање 14 дана – наглашава Маша Колар.

Балет ХНК Ријека гостовао је недавно и на летњем фестивалу у Шибенику који је у новим условима имао и другачију концепцију. Како је све изгледало сазнајемо од директорке ријечког ансамбла:

– Водећи се мотом „Покрет је незаустављив”, свечано смо „Чипком” отворили Шибенски денс фестивал. Због пандемије нису могли наступити плесни уметници из света, па је ова фестивалска година у Шибенику била посвећена искључиво домаћој продукцији. Шибенску публику смо оставили без даха. Како се не зна што нам доноси сутра, плесачи у сваком извођењу учествују као да им је последње. Први пут играли смо „Чипку” под звезданим небом, у предивном амбијенту Тврђаве светог Миховила. Свакако очаравајуће искуство.

Иако је о плановима тешко говорити наша саговорница има спремна решења:

– Због неизвесности у погледу нових мера заштите од епидемије, које већ ограничавају капацитет гледалишта и могућности извођења на позорници, те због тога и упола смањеним властитим приходима од продаје и још неизвесним субвенционисањем програма из прорачунских извора, нисам у могућности да представим програм, већ само план програма за 2020–2021. Балет у следећој сезони планира две премијере: „Одисеју”, кореографског тандема Валтера Матеинија и Ине Брук, те „Pathetique” који потписује Даглас Ли и „Брут” који ћу ја поставити. Окосницу балетског репертоара чиниће и представе „Чипка” и „Пламтећа вода”. Наћи ће се ту и „Орашар”, италијанског кореографа Маура де Кандије, који се изводи уз Ријечки симфонијски оркестар. Прилагођено прописаној физичкој дистанци рупа за оркестар биће проширена на неколико првих редова партера. Чини ми се да је почела борба за преживљавање, како уметничко тако и егзистенцијално. Мото следеће позоришне сезоне је: „Опстанак”.

Коментари1
74086
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

n ercegovac
S godinama koje imam i s istorijom koja je iza mene, ne mogu zamisliti nastavak bez pozorišta, bez opere, bez filharmonije itd. Nadam se da će ti vrli umetnici uspeti da nam kažu reč-dve, pa i poneku notu, bili to u Beogrdu, Parizu ili tom čudnom gradu koji se Rekom zove…

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља