среда, 21.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 24.08.2020. у 19:00 Дејан Алексић

Уређење пешачке зоне зависи од подземног града

Расписан тендер за археолошка истраживања у широј зони Кнез Михаилове. – После овога дефинитивно ће се знати где ће се у центру градити подземна гаража и како ће се преуредити потез од Васине до Узун Миркове
(Фото ГО Стари град)

Да ли ће подземна гаража бити грађена код Студентског трга или испод садашњег „Стакленца”, као и како ће бити уређена будућа пешачка зона од Васине до Узун Миркове, дефинитивно ће се знати после истраживања које ће археолози и други стручњаци започети за неколико месеци на Студентском тргу. Град је расписао тендер за археолошка истраживања на подручју шире зоне Кнез Михаилове. Понуде за овај посао достављају се до 16. септембра.

Како сазнајемо, надлежни у граду одржали су састанак на коме се разматрало када би најбоље било да почну ова истраживања – да ли у октобру ове или у марту наредне године. Ако одлука падне да то буде ова јесен, како нам је незванично речено, истраживања ће трајати око седам месеци јер се рачуна да ће око месец дана у том периоду сигурно бити снега. А уколико почну у марту, очекује се да ће тај посао трајати шест месеци.

Одговоре на ову тему ни после три дана чекања нисмо добили од Дирекције за грађевинско земљиште, али како стоји у конкурсној документацији, када радови буду кренули, археолошки ископи мораће да се позиционирају на простору коловоза на Студентском тргу испред зграда од броја 1 до броја 13 и на месту окретнице тролејбуса у максималној дужини од 120 метара (имајући у виду постојеће инсталације).

– Потребно је обезбедити несметано одвијање градског саобраћаја у крајњем делу трга према Васиној улици (део код КФЦ ресторана). Такође, потребно је обезбедити пешачки приступ свим објектима дуж предметног потеза. Пре постављања археолошких ископа (сонди) треба уклонити асфалтне слојеве на местима где су предвиђене сонде, што је обавеза наручиоца. Археолошки ископ требало би да се обави ручним алатом – крамп, ашов, лопата, будак и мотика. Тамо где су очувани нивои античких подова треба зауставити даља истраживања, с циљем будуће презентације локалитета на истим котама. Машински ископ користити само приликом уклањања површинских слојева – указује се у документацији.

Како се додаје, после окончаних археолошких истраживања потребно је научно да се обраде и анализирају налази, а након тога и да се сачини извештај.

После археолошких ископавања, ископи и сви архитектонски остаци биће покривени паропропусном фолијом и слојем песка дебљине 0,3 метра, након чега ће ископи бити привремено затрпани.

Како за наш лист наводи градски урбаниста Марко Стојчић, ова археолошка истраживања радиће се не због градње најављене подземне гараже у центу, већ због самих истраживања, односно њиховог значаја.

– То дугујемо и археолошкој струци и грађанима. Разговарали смо са археолозима и очекујемо да ће у току овог истраживања на том месту бити пронађени вредни остаци античког Сингидунума. Ако резултати ископавања и истраживања буду показали то што очекујемо, јасно је да ће ти вредни налази бити представљени и заштићени на адекватан начин, у виду својеврсне вредне културно-историјске трајне поставке – наводи Стојчић и додаје да ће свакако после ових истраживања прецизно знати и како ће бити уређена будућа пешачка зона од Васине до Узун Миркове.

– Понављам, истраживања ће се радити због самог значаја тих археолошких истраживања, а не због подземне гараже. Јер новац смо свакако наменски издвојили за сама та истраживања која су веома важна. А када је реч о гаражи – ако, како очекујемо, нађемо вредне остатке у зони Студентског трга, јасно је да ће се гаража радити на простору испод „Стакленца” – напомиње Стојчић.

Како указује, оно што се такође зна је да ће у центру остати тролејбуси, али они више неће окретати на Студентском тргу, већ ће скретати код Академског парка.

Услови за понуђача

Међу условима које ће понуђач, који буде дао најповољнију понуду, морати да испуни јесте и то да је у претходнe три године пре објављивања позива за подношење понуда реализовао услуге археолошких ископавања и истраживања у вредности од укупно 125.000.000 динара без ПДВ-а и да има бар 36 добијених дозвола за археолошка ископавања и истраживања (које је издало Министарство културе и информисања). Међу условима је и то да понуђач има најмање два доктора наука археологије, али да има инжењера са одговарајућим лиценцама, као и минимум пет дипломираних археолога.

Коментари6
456a7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Kopernik
Istraživanje lokaliteta velike pijace odn studentskog trga moralo bi trajati nekoliko godina jer to je prvorazredni komad zemlji i praktično nedirnut. Prilikom gradnje Rajićeva bio je veliki skandal kada se tek naknadno ispostavilo da je kružna okretnica zapravo pratila putanju rimske kružne ulice i da je sledstveno položaj građevine promašen. Takodje, potrebe metroa moraju imati prednost u odnosu na garaže. Sumnjam da ima kapaciteta u trenutnoj upravi.
SrbaD
Vise ima smisla metro i strateške garaze van centra. Jer garazama ne smanjujete guzve, naprotiv, zovete vise vozila u centar. Isto tako cemu opsednutost podzemnim garazama, kopajte metro vise!
Ne kočimo kao BG Gondolu ali--
Ako se nađe nešto zaista bitno, možda treba primeniti bugarska iskustva sa nihovom podzemnom "Serdikom " u centru Sofije . Da ne bude kao sa onim hrastom koji je nikao za vreme despota Durađa Brankovića i pada Bosne pod Otomane koga je projektant "nanišao " na trasi autoputa i ne izlazeći iz biroa na predmetni teren .Ili još interesantnije sa (pored) neizmeštenim(?!) virećim temeljima neke vrlo stare crkve na trasi koridoru X .
jug
I idemo,ponovo raskopan centar! Zasto se ovo nije radilo ranije kada su sredjivali taj deo grada? Unistise ovaj narod.
fensi denser
Dobar znak? Potiskuju građevinsku mafiju? E tako treba da čitaju i shvataju vesti dobri i uzorni građani! Odličan pet, sedi dole.
Zorka Papadopolos
Vlast potiskuje gradjevinsku mafiju, jer gradjani sve otvorenije pokazuju nezadovoljstvo. Dobar znak

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља