четвртак, 12.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:54

Униформа – костим

Аутор: Борислав Станојевићпетак, 20.06.2008. у 22:00
Бетмен, илустрација Нила Адамса

„Војника би требало посматрати као посебан систем и предстоји нам да га опремимо свим могућностима савремених авиона ловаца”, гласе, отприлике, скорашње речи генерала Џона Џампера, ексначелника штаба оружаних снага САД. Оне тачно објашњавају суштину истраживања опреме тзв. супервојника, који у садашњости и у блиској (очито ратној) будућности, треба да замени читаву војску, а у које је Пентагон већ уложио неколико милијарди долара. 

Не морамо детаљно да описујемо футуристички look у светским медијима довољно присутног супервојника. Он је, мање-више, идентичан представама потрошача стрипова, филма, ТВ и компјутерских игара. Красe их сва сила егзоскелетних ојачања људског костура, аудиовизуелни и олфакторни појачивачи природних чула, оклопи за разне степене нерањивости, стимулатори можданих и мишићних активности, геопозициони сателитски локатори, радарски, ласерски, ултрасонични и инфрасонични системи опажања...

Ако вам је нека утеха, углавном су добро прерушени и прикривени, али и безлично, роботички застрашујући. А ако су се на вас намерили, углавном нећете ни знати шта вас је снашло. С друге стране, и да сте их видели, питање је да ли бисте им се могли супротставити. Порука робота рата је једноставна: сваки отпор је узалудан, а сваки напад бесмислен, јер се, ви, живи, супротстављате неживом, и само ви можете изгубити све што имате, оно увек јединствено и непоновљиво, док су они само копија бескраја идентичних производа са траке.

Нису ли, уосталом, и савремени војници нових армија света, од Првог светског рата надаље, умотани у камуфлажне (у бојама терена, вегетације) или активно камуфлажне (дигитално симулирају предаторску невидљивост) борбене ношње? Циљ је да су што мање видљиви.

У томе се разликују од античких, средњовековних и модерних војски до почетка XX века, чији су понос, храброст, наклоност богова, па дакле и идеолошку и метафизичку исправност сопственог циља истицали јарке боје, крој, украси, високо подигнути стегови, јасно истакнути грбови.

Голе груди Гала и Германа, њихови провокативни урлици и недисциплина и беспрекорно углачани оклопи Римљана или ритера, надалеко видљив крсташки бели плашт са црвеним крстом, служе да привуку пажњу противника, да провоцирају напад. Ратник је пун самопоуздања и вере у своју мисију, он смело изазива достојног непријатеља.

Онај који се крије, кукавица је или шпијун – оба презрени чланови друштва.  Савремени антитерористички и антидемонстрантски кордони се црне од униформи/костима без лица, какве су некада култура или супкултура приписивали армијама суперзлочинаца попут Фантомаса или Дијаболика, или још старијих Црних витезова, или легијама демона...

Кроз перфидни систем симболичких и идеолошких замена, црно (некада боја смрти, таме и доследно, зла) и бело (некада христолика боја невиности и части, живота, дакле добра) постале су симболи: прва – мачизма (кроз садизам и масакр), а друга – предаје (губитника).

Јарке боје униформи, у индустрији модерног механизованог рата, сходно сврси, сведене су на галиматијас action painting мимикрије – камуфлажу. Униформе су униформне до непрепознатљивости. Ознаке припадности јединицама, сведене на амблеме на рамену или капи, можете препознати само ако приђете сасвим „небезбедно“ близу. Заставе се (уз)носе само на парадама, дакле далеко од рата.

И заиста, ако је битан искључиво ратни (и сваки други) профит и локација ратовања, идентитет ратника није. Ерго, он није ратник. Он је само „индустријски радник у области ратовања“. Његов радни ХТЗ комбинезон само је прилагођен послу који обавља.

Такви су и супервојници у растућем броју компјутерских игара, васпитних симулатора за подмладак из чијих ће се редова регрутовати ти „радници“, од  иницијалне игрице „Wolfenstein 3D“, до „Counter Strike“ серије.

Њима данас „дизајном“ опонирају једино још суперхероји. Они што „носе гаће преко трикоа“, који се одевају „као циркузанти“ и остали губитници.

Можда има неке врсте поетске правде у томе што стрип о Супермену почиње да излази 1939. (иако смишљен две године раније), баш у време најинтензивнијег истраживања камуфлаже војника Вермахта (1935–1939), када ни Британци, наравно, не заостају на истом послу.

Супермен одбија да буде „униформисан“, камуфлиран. Као оса и гљива мухара, боде очи својим бојама и грбом на грудима и леђима! Он упозорава на своје присуство, провоцира достојног и тера на узмак недостојног противника. Својим присуством, као какав громобран, шаман, привлачи невољу и зло, и одвлачи је од незаштићених и слабих. Он је старовремски заточник, бранилац своје средине. У свом јавном, суперхеројском идентитету, он је последњи сој хероја који се не стиди да то буде – идеалиста и оптимиста. Већ у другом ешелону налазе се антихероји, реалисти и песимисти, са на очи дубоко натученим шеширом и тренчкотом са дигнутом крагном, као Фил Марлоу и Сем Спејд, рецимо. Хероји који се, свесни увек будног, подсмешљивог ока јавности, себе стиде.

Једино Супермен, и његови наследници – Човек-слепи миш, Човек-соко, Човек-паук, или Људска буктиња – не подучавају своје љубитеље како да се сакрију испод маске, како би били неприметнији, мање познати. Управо је обрнуто. Без њиховог узора решености и беспоговорног прихватања хероизма, ма како трагичан (и, о ужаса! – финансијски неисплатив) његов исход могао да буде, борба против супервојника и суперпрофита изгубљена је.

Зато се не подсмевајте суперхеројима. Читајте и гледајте их добро, док их има.  Јер ако их не буде – а чини се да хероји, као нека врста осигурача, морају да постоје – тада ће неко од нас морати да преузме нелагодно истакнуту позицију Сократа.


Коментари2
c222d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Tijana
Ja bih ipak rekla da ima nečeg zanimljivog u celoj ideji, mada možda ne na taj bukvalan način. Superheroji su definitivno stvar prošlosti, ili je zapravo zamisao o viteškom ratovanju stvar prošlosti.
wladimir
promašena tema borislave...vojnici i superheroji nemaju veze jedni sa drugima. superheroji su projekcija naše želje da isterujemo pravdu tamo gde je nema,ali smo nemoćni da to učinimo. posao i zadaci vojnika nemaju veze ni sa pravdom ni sa borbom dobra i zla. vojnici su nekada bili obeleženi zastavama i jarko i prepoznatljivo obojeni zbog lakšeg komandovanja,jer su vojskovodje stajale neposredno iza njih i prepoznavanjem svojih od tudjih odlučivali i komandovali.kada imate sredstva veze,izvidjanje iz vazduha,satelitske snimke,vojsku rasporedjenu na ogromnim prostranstvima jedna od najbitnijih stvari je kako da svoje pokrete i namere što bolje prikrijete(maskirate).nekada,pa i danas u kombinaciji sa maskiranjem,se u tu svrhu koristilo tzv.ratno lukavstvo.jasna mi je vaša ideja, ali vojnički cilj je pobeda i uništenje protivnika uz shto više moguće očuvanje ljudskih i materijalnih resursa,koji su kod superheroja neograničeni ili nepovredivi...mislim da se ideja hrabrog i dostojanstvenog,ali nepotrebnog žrtvovanja vojnika završila galipoljem ili jurišima kozačkih kopljanika na nemačke tenkove..."čime ćemo se u boju raspoznavati? raspoznavaćemo se po junaštvu..."kordoni policije su crni zbog psihološkog efekta;ne zaboravite da tih policajaca ima NEUPOREDIVO manje od demonstranata i neophodno je da koriste svaku mogućnost koja im ide na ruku.maskiranje vojnika je REALNA potreba i nema veze sa vašom predstavom romantičnog potrošača strip-revija.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Култура /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља