уторак, 20.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 01.09.2020. у 13:50

Контрола летења Србије и Црне Горе у минусу 43 милиона евра због коронавируса

(Фото Д. Јевремовић)

Као последица великог пада ваздушног саобраћаја укупни пројектовани пад прихода Контроле летења Србије и Црне Горе (СМАТСА) за ову годину је 43 милиона евра, што представља пад од 48 одсто у односу на планирани износ у првобитном финансијском плану за ову годину.

То је био разлог за ванредну измену финансијског плана. Влада Црне Горе се прошле седмице упознала са изменом финансијског плана Контроле летења за 2020. годину и дала сагласност на план који садржи нове податке о смањењу прихода услед рестрикције авио-саобраћаја због пандемије коронавируса.

– Од почетка марта до краја јуна, број летова на нивоу Европе је забележио пад од око 75 одсто, а у простору надлежности Контроле летења тај пад је износио 80 одсто. У наредним месецима се очекује одређени опоравак, који је квантификован кроз грубе пројекције Евроконтрола, на основу којих се очекује да ће број летова у 2020. години у ваздушном простору у надлежности СМАТСА бележити пад од око 50 одсто у односу на претходну годину – наводи се у измењеном финансијском плану овог предузећа.

У овом документу се наводи да након избијања пандемије вируса ковид 19, ваздушни саобраћај у Европи и свету бележи изразити пад, а очекивања и прогнозе у вези са нормализацијом саобраћајних токова су и даље врло неизвесне.
- Осим тога, због изразито високе могућности преноса вируса, многи аеродроми у свету, укључујући и аеродроме у Србији и Црној Гори су престали да пружају услуге комерцијалним летовима у периоду од 19. марта до 18. маја. Овај драстичан пад саобраћаја и затварање аеродрома је имао огроман утицај на погоршање ликвидности компаније СМАТСА – каже се у измењеном плану.
У документу се истиче да је овај драстичан пад саобраћаја и затварање аеродрома имао огроман утицај на погоршање ликвидности Контроле летења.

- Поред смањења прихода по основу пада саобраћаја, СМАТСА се додатно суочава и са проблемом наплате фактурисаних услуга имајући у виду (не)могућност авио-превозника да благовремено и редовно измирују своје обавезе у односу на пружене услуге – додаје се у документу, преноси Побједа.

Наводи се да се Међународно удружење авио-превозника (ИАТА – International Air Transport Association) обратило Евроконтролу са захтевом о суспензији плаћања обавеза које доспевају по основу пружених услуга у ваздушној пловидби, у периоду трајања кризе изазване коронавирусом.

На основу наведеног, плаћање за летове реализоване у фебруару одлаже се за новембар ове године, док се плаћања за летове реализоване у марту, априлу и мају, одлажу за наредну годину.

- Као последица наведене одлуке, тренутна калкулација смањења новчаног прилива компаније СМАТСА по основу прихода од путних услуга у односу на планирани приход од путних накнада у финансијском плану за 2020. годину,

износи око 36 милиона евра, што представља пад од око 49 одсто у односу на усвојени финансијски план за ову годину, док је укупни пројектовани пад прихода који укључује и пад прихода по основу терминалних услуга 43 милиона еура, што представља пад од 48 одсто у односу на планирани износ у финансијском плану за ову годину – саопштено је у документу.

Наводи се да, с друге стране, у структури трошкова предузећа СМАТСА доминирају (са преко 85 одсто) трошкови који нису у директној корелацији са обимом саобраћаја, а укључују зараде запослених, трошкове текућег одржавања система, обавезна осигурања, закупе државне имовине као и трошкове камата.

- Ови трошкови су фиксни и обрачунавају се по уговореним износима и у највећој мери не зависе од обима активности и саобраћаја. Поменуте трошкове није могуће укинути нити значајно смањити у кратком року, већ је само могуће одложити њихово плаћање, тако да све наведено представља јак притисак на ликвидност предузећа СМАТСА – истиче се у документу.

Предузете мере пре свега укључују смањивање трошкова пословања и инвестиционог улагања као и обезбеђивање додатних кредитних средстава

за потребе очувања текуће ликвидности – каже се у измењеном плану. Прецизирано је да су конкретно трошкови материјала умањени за готово 40 одсто, трошкови производних услуга за 45 одсто, док су

нематеријални трошкови смањени за 35 одсто, у односу на првобитни план.

– Мере подразумевају и одлагање реализације и потпуно укидање инвестиционих пројеката који нису од виталног значаја за функционисање предузећа тако да је укупан фонд за инвестиције умањен за 57 одсто у односу на првобитно усвојен финансијски план – наводи се у документу.

Истиче се да је такође значајно смањење трошкова постигнуто и на позицији трошкови зарада, накнада зарада и остали лични расходи и то за седам одсто.

 

Коментари7
0960c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

komentar
Prelet naseg neba odredjuje Eurokontrol i diktira vrlo visoke plate zaposlenima !!?? To nije logicno da samo srecnici koji tu rade, namesteni po vezi naravno, uzivaju povoljnosti preleta naseg neba ! I odmah ste se zabrinuli za njihov gubitak kao da su jedini ,,ugrozeni,, ! Mnogo, mnogo ciscenja i uravnotezenja treba uraditi !
Holokop
Jasno je zasto ima manje prihoda, ali nije jasno zasto su u manjku. Bice zbog teniskih terena, novih zgrada? Prenaduvanih plata daleko iznad obaveznog minimuma za tu struku?
Објесна мувис
Шта вас спречава да користите матерњи српски језик у складу са правилима и духом језика? Не може да се каже да је у минусу неко ко убира харач за сваки прелет преко "себе", уколико је убрао мање харача, јер се смањио број прелета. Осим тога, појам финасијског плана у овом случају јесте бесмислен (иако бирократски наметнут), јер ова државна агенција нема никакве инвестиције "у небо" над Србијим и над Црном Гором, тако да нема реалне потребе да финасијски планира добит - колико убере, убере.
Уа политичари
Ово је приватна фирма. Смањили су све трошкове сем плата запослених и руководства. Директори тамо имају по милион долара високу зараду!!! Ово је једна од тековина демоНкратије коју смо добил 5 окробра. Што се мене тиче, треба их укинути и основати фирму која је под надлежношћу ове државе. Заједница Србије и Црне Горе не постоји "сто" година али ова организација постоји. Укинути!!!
vitabrevis
Zašto zajednička kontrola leta? Oli zbog Pera???

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља