уторак, 26.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 01.09.2020. у 16:41 Александра Куртеш

Самоспознаја у савременом мозаику

Са изложбе Петра Вујошевића у Народном музеју у Врању (Фото лична архива)

Поетично, ликовно и лично преиспитивање уткао је у свој мозаички рукопис београдски уметник Петар Вујошевић. Тако је настало двадесетак радова у камену, које је назвао „Самоспознаја” и представио у Народном музеју у Врању. О значају поставке говорила је Мирјана Јовановић кустос галерије.

Вујошевић се занима за савремени приступ мозаику, па му је како каже, идеја била да на овој поставци, отвореној до 25. септембра, покаже унутрашњу слику мозаичког поступка.

Овим другачијим стваралачким приступом, аутор наглашава, да се губе нека традиционална својства мозаичке технике, као што су тежња за илузионизмом и копирање штафелајног сликарства.

– Предност је што се истичу квалитети слике за којом се трагало у прошлом веку, а наставља се и данас. То подразумева да се предност даје апстрактном изразу, изражајности текстуре дела, а видљива постаје и снага бојене површине – појашњава Петар.

Он напомиње и да овакав приступ раду, води у два смера – споља, где се сусрећемо са светом, и унутра, где се разоткрива наше сопствено биће. У оба случаја, каже мозаичар, човек се помера ка спознаји света око себе, али што је најважније, помера се ка спознаји сопствене суштине.

Упитан шта је то савремени мозаик, Вујошевић одговара да то није коначни назив. Према његовом мишљењу, то је почетак тражења погодног термина за ову технику, која користи елементе и изражајна средства класичног мозаика, али на један посебан начин, који изворни мозаик није познавао.

– Класични мозаик је настао у антици, а свој најпотпунији израз доживео је у позној Византији. Са падом Византије и ова сликарска техника је изгубила значај и временом пала у заборав. Ипак, половином двадесетог века она васкрсава у новом руху и укључује се у токове савремене ликовне уметности – подсећа Петар на неке од важних лекција, и додаје да нас ова техника повезује, с традицијом и али и са нечим што отвара и решава проблеме тражење смисла у ликовном изражавању. На том путу пред нама се открива један несвакидашњи, унутрашњи мозаик, без обзира на то да ли смо посвећени овој техници као уметници или смо посматрачи.

Петар Вујошевић, дипломирао је и магистрирао сликарство на ФЛУ, и новинарство на Факултету политичких наука. Оснивач је Београдског фестивала мозаика, Летње школе мозаика у Бару и ликовног програма „Барски летопис” као и традиционалне изложбе Мозаик малог формата у Београду. Члан је УЛУПУДС-а, УЛУЦГ-а и Међународног удружења за модерни мозаик.

Коментари0
c2ad7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља