среда, 02.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 02.09.2020. у 20:00 Маријана Авакумовић

Радници „Фијата” од данас поново у халама

Запослени немају информацију колико ће дуго радити, али тренутно имају посла, тако да све зависи искључиво од тржишта аутомобилске индустрије
(Фото Р. Крстинић)

Производња у компанији „Фијат Крајслер аутомобили Србија” ФЦА у Крагујевцу биће данас настављена, а радници се враћају на посао после плаћеног одсуства и колективних годишњих одмора. Колико ће радних дана саставити у производним халама, није познато, али се зна да менаџмент фабрике има одобрење владе за плаћено одсуство радника до краја овог месеца.

Небојша Мандарић, заменик председника Самосталног синдиката ФЦА, каже за „Политику” да су припреме за почетак производње почеле у понедељак и да данас прва и друга смена почињу да раде уз поштовање мера заштите. То значи да се радницима при уласку у хале мери температура, да добијају по две маске, рукавице и дезинфекционо средство за дезинфекцију радних места.

Он каже да се прописана дистанца мора поштовати, како у халама тако и у просторијама за ручавање.

Упитан да ли се зна колико дуго ће радити, он каже да такву информацију радници немају, али напомиње да тренутно имају посла и да све зависи искључиво тржишта аутомобилске индустрије.

– Разлог за прекид производње био је усклађивање са потребама тржишта, јер ми радимо по поруџбини – каже Мандарић.

Иначе, радници „Фијата” су, откада је почела епидемија ковида 19, радили само две седмице. На плаћеном одсуству били су од 16. марта до 7. јула јер је тржиште аутомобила стало широм Европе. Најпре је потрошено 45 законом дозвољених нерадних дана у једној календарској години, када радници примају 65 одсто зараде. Потом је менаџмент те фабрике почетком маја од Владе Србије тражио и добио сагласност за додатних 80 дана плаћеног одсуства за запослене, што истиче крајем септембра.

Последњих десет дана јула радници су провели на плаћеном одсуству на које се надовезао тронедељни колективни годишњи одмор, а потом је последње седмице августа уследило опет плаћено одсуство.

Главна тржишта на којима је продаван „фијат 500 Л”, попут Италије, Шпаније и Француске, бележе највећи пад тражње за новим аутомобилима, који је претходних месеци ишао и преко 70 одсто, да би се после јуна спустио на око 50 процената.

„Фијат” је радио са смањеним капацитетом током целе ове године делом због вируса корона, који је жестоко погодио тржиште аутомобиле, а делом и зато што одавно нема тржишта за 500 Л. Тржиште је засићено и много наде полаже се у спајање „Фијата” и „Пежоа”, јер би то могло да изнедри неки нови модел.

Овогодишња производња у „Фијату” ће сасвим сигурно бити најмања још од 2012, када је обновљена производња у крагујевачким халама.

Према неким проценама, у крагујевачком „Фијату” је произведено између 15.000 и 20.000 аутомобила 500 Л од почетка године, што је скоро шест пута мање него 2013, кад је са монтажних и производних трака сишло рекордних 117.000 возила.

Због континуираног успоравања извоза у последњих неколико година, као и значајног пада тражње за аутомобилима у периоду пандемије, „Фијат” више није међу пет наших највећих извозника.

Он је са друге позиције коју је имао прошле године склизнуо на шесто место. Да би повратио своју некадашњу позицију број један, коју је дуго држао, потребно је да дође до опоравка ауто-индустрије на светском нивоу и да се покрене производња новог модела.

Да ли ће и у коликом новчаном износу држава 2020. помоћи крагујевачку фабрику, није познато. Финансијска инјекција је очекивана будући да ју је влада, као мањински власник, помагала и раније када је много боље стајала.

Само прошле године, према подацима из финансијског извештаја, „Фијат” је имао приходе од дотација и субвенција у износу од 2,5 милијарди динара.

Коментари3
4df48
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

miroslav sarcanski
Sustina je u delu clanka "Da li ce i u kolikom novcanom iznosu drzava 2020. pomoci"...Za poreske obveznike je pomoc drzave Fijatu nepoznanica, posto se to stiti kao poslovna tajna. Tako je jos verovatno u nekim drugim ino pogonima, a da ne znamo koliko to kosta. Onda se zvanicnici hvale da ima malo novonezaposlenih, a plate u ovom i slicnim slucajevima idu iz budzeta. To dovodi do neravnopavne utakmice na trzistu, a zvanicnicima i njihovim samohvalospevima tesko da iko moze verovati!
Sima
Drzava se mora opredeliti prema Fiat-u kupovinom tog vozila za svoje potrebe i potrebe javnih preduzeca. Usloviti proizvodjaca da snizi cenu na veliku kolicinu i tako odrzati proizvodnju. Druga mera je podsticaj kupovine electric Fiat vozila i krenuti sa podsticajem proizvodjaca i kupaca.
Божа
Још да драстично смање цене, па евентуално још нешто и да продају.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља