субота, 31.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 08.09.2020. у 20:12 Борка Голубовић-Требјешанин

Судбина Васе Железнове се није много променила

Нема правила, овде не постоји неки закон као, рецимо, на западу или у Русији по коме глумац не може отићи на снимање и напустити пробу
Златко Свибен (Фото: Сајт Народног позоришта у Београду)

Много, много времена сам провео у Београду, пуних 14 година овде сам био  подстанар, укључујући и студентске дане. Заправо, познајем сваки део Београда, чак мислим да сам на свим локацијама био његов житељ, прича за „Политику” хрватски редитељ Златко Свибен који  на великој сцени Народног позоришта у Београду  потписује представу „Васа Железнова Максима Горког и други”.

Премијера се очекује сутра од 19.30 часова.  Основу комада чини друга верзија „Васе Железнове” Максима Горког из 1935. године, а адаптација садржи и драматизоване делове из његовог романа „Дело Артамонових”, призоре и нека лица из прве верзије „Васе Железнове” (Мати) из 1910. године, међуигру и лица из „Песме о Соколу” и епилог, такође, према роману Горког „Фома Гордејев”.

Прва проба актуелне представе одржана је 6. фебруара у националном театру, премијера „Васе Железнове...”  била је заказана за прву половину априла, па отказанa до даљњег услед погоршаног епидемиолошког стања због вируса корона...

– Драго ми је да поново радим у Београду. Многи људи ме препознају, многих се и сам сетим. Лепо је  када вам нешто траје у сећању толико година. Долазио  сам  у Београду и у време инфлације, рата, када се могло до вас доћи само преко Мађарске, сада је слика сасвим другачиjа – каже Златко Свибен са којим смо разговарали још почетком марта, али су новонастале околности одлагале објављивање интервјуа јер се донедавно, због ковида 19, није ни знало да ли ће и када бити премијера „Васе Железнове”.

Није да није учествовао у избору „Васе Железнове” за свој нови сусрет са београдском публиком, открива Свибен. Идеја се, каже,  наметнула спонтано будући да је радио мало другачију варијанту „Васе Железнове”  2005. године у ХНК- у Загребу.

– Горки се у овом делу углавном бави распадом породице,  а и женама у категорији пуно већој  него што је то тада било. Судбина Васе Железнове није се до данашњих дана много променила. И данас је, као и тада,  проблем жена другачији у Русији,  него код  Енглеза, Немаца. Васа Железнова је и сада иста, јер се иде  ка томе да породице све мање има. Наша јунакиња је  покушала да је очува наследством, она има фирму и све је хтела да остави унуку. Дакле, она се бори за то да све што ради неко из породице и наследи – прича Свибен кога памтимо и по констатацији да позориште, па  било и комерцијално, не може угађати, оно је увек и покушај промене постојећег  те је у својој бити управо субверзивно.

– Позориште мора бити категорија више од документарне стварности, од овога што ради телевизија – констатује Свибен, који је, каже, и  београдску Васу Железнову покушао сценски да направи необичнијом.

То је данас, такође тврди наш саговорник, тешко реализовати, а  проблем који имамо јесте : велики ансамбл.

– Много људи  снима разне филмове и серије, узимају хонораре за снимања па онда не долазе на пробе, иако су запослени у позориштима. Бар десетак глумаца са којима сам мислио да ћу радити, конкретно ову представу, нису се одазвали позиву. Нема правила, овде не постоји неки закон као, рецимо, на западу или у Русији по коме глумац не може отићи на снимање и напустити пробу. Принцип је у том случају јасан: или  ћеш добити опомену, или мању плату. Али овде још не постоји таква регулатива. У Хрватској је слично, можда је мало строже у смислу да глумац мора да добије писмено одобрење да одсуствује са проба – додаје Свибен.

Са посебним пијететом Златко Свибен нам је причао и о дружењима са Предрагом Ејдусом, колегом још из студентских дана који му и веома недостаје. Пеца је , тврди, имао визију глуме. Потенцијал, подвлачи,  долази са свешћу,  а о томе докле се стигло на тој лествици вели:

– Како ко. Рецимо, многи људи  понуђени задатак само одраде, други хоће да размишљају. У глуми није поента да се само одигра лик, врло тешко је, рецимо, остварити партнерство, а можете га добити управо у покрету као рецимо балетски играчи. Они морају да буду заједно и на пробама и зато имају сваки дан пробе.  Наши глумци дођу, не дођу, закасне, сутра се одјаве, прекосутра су болесни. У таквој атмосфери је тешко постићи свест ансамбла да ја морам бити ту присутан. Мени се чини да је неопходна свест као у спорту где имате људе који морају заједно да раде и тренера који их само усмерава. Позориште није индивидуална уметност, једини индивидуалци су ликовњаци. Треба имати свест и веру да ће из тог уметничког чина нешто позитивно да се направи, напомиње наш саговорник.

У ауторској екипи представе „Васа Железнова Максима Горког и други” су Славенка Миловановић (драматуршкиња), Миодраг Табачки (сценограф), Ирена Драговић и Ана Крстајић (композиторке), Катарина Грчић (костимографкиња), Љиљана Мркић Поповић (сценски говор), Соња Вукићевић (сценски покрет) и Светлана Волиц (видео-пројекције).

У глумачкој екипи су: Љиљана Благојевић, Петар Божовић, Рада Ђуричин, Небојша Kундачина, Гојко Балетић, Радован Миљанић, Бојана Стефановић, Бранислав Томашевић, Зорана Бећић, Бојана Бамбић, Сузана Лукић, Иван Ђорђевић, Вања Милачић, Немања Стаматовић, Богдан Богдановић...

Коментари0
ca03d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља