Крагујевац – У спомен-парку Шумарице, у Музеју „21. октобар” у Крагујевцу јуче је отворена највећа изложба о Јасеновцу у Србији после Другог светског рата под називом „Јасеновац – право на незаборав”. Велики школски час о Јасеновцу одржан је на платоу испред овог музеја.
Изложбу је отворио министар спољних послова Ивица Дачић рекавши да не постоји оправдање за одсуство сећања на јасеновачке жртве, додајући да је заборав злочина нови злочин.
– Изложба је покушај да страхоте Јасеновца буду представљене свим заинтересованима. Сећање на жртве је наша обавеза. Уколико не негујемо културу сећања и нисмо на опрезу ризикујемо да нам се понови историја. И они бројеви жртава које Хрвати помињу, покушавајући да их смање, ужасни су и велики – казао је Дачић, подсетивши да су у Јасеновцу убијена 19.432 детета.
Професор Гидеон Грајф је навео да нас гласови стотина хиљада недужних жртава које су брутално убијене у Јасеновцу дозивају из гроба и моле да их не заборавимо.
– Ми морамо да будемо њихов ехо. Зато проговоримо гласно и учинимо да се њихов глас чује широм света. Ревизионизам није могућ. Чињенице су чињенице, увек ће превладати и не постоји довољно дебео тепих да их прикрије – рекао је Грајф.
Редитељ Драгослав Бокан нагласио је да је Грајфа истина приближила Србима.
– Он нас је подсетио на то да имамо обавезу незаборава, да не допустимо да мртва деца остану без гласа и да ћутање прекрије страшно страдање. Ми и данас не знамо шта нам се догодило. Дозвољавамо да полемишу са нама они који су убијали те људе. Грајфова књига је опомена нашој деци да не страдају њихова деца. Пуштањем Хрватске у ЕУ без покајања чини се зло и потомцима тих Хрвата јер без суочавања са истином нема историје ни друштва – казао је Бокан.
На чувени споменик V-3 крагујевачке гимназије чији ученици су стрељани 1941. јуче су венце положили министар за рад Зоран Ђорђевић, посланик Смиља Тишма, која је као дете била логораш у Јасеновцу, Гидеон Грајф, градоначелник Никола Дашић, у присуству чланова Удружења логораша Јасеновац, Субнора и Савеза јеврејских општина Србије. Био је присутан и Лазар Косановић, потомак Николе Тесле. Подсетимо, усташе су на Светог Илију 1941. побиле сав српски живаљ у Смиљану, родном месту Тесле, као и околним српским селима. Тада је срушена кућа у којој је рођен Никола Тесла и храм у којем је служио његов отац, Милутин Тесла, православни свештеник и први вероучитељ у реалци у Госпићу.
У Крагујевцу је представљена Грајфова трилогија о Јасеновцу, усташком коначном решењу и Алојзију Степинцу, а преко „Зум” платформе одржана је научна конференција на којој су се путем видео-линка обратили проф. др Леа Ганор са Универзитета Бар-Илан из Израела и Јувал Елбашан, декан Правног факултета ОНО академског колеџа из Израела. Модератор је био Фабијан Вендриг из Холандије, члан Међународне експертске групе ГХ-7.
Свечано је откривена „прва и највећа у светској историографији” макета логора Јасеновац коју је сачинио Архитектонски факултет, тешка две тоне.
Иста изложба о Јасеновцу са скулптурама вајарке Катарине Трипковић, први пут је приказана у Уједињеним нацијама у Њујорку 2018. године. У „граду хероју Крагујевцу”, где су извршени масовни злочини као и у Јасеновцу, сада су први пут реконструисани одређени сегменти из логора Јасеновац као додатни део њујоршке поставке. У каталогу изложбе је наведено да је изложба у Крагујевцу проширена постављањем специјално израђене реплике „Пићилијеве” пећи (по усташи Доминику Пићилију), која је служила као крематоријум и казан за кување људских тела од којих се правио сапун, потом реплике „кречане” и масовних гробница.
– Изложба представља први подухват реконструкције одређених сегмената Јасеновца који су усташе булдожером и експлозивом сравнили са земљом како би уклонили трагове злочина. За разлику од логора Аушвиц-Биркенау где су сачувани објекти и целокупна инфраструктура у виду меморијалног комплекса, Јасеновац данас подсећа на „голф терен” без иједног објекта који би могао да сведочи о бруталном страдању на стотине хиљада логораша. Зато је овај подухват у Шумарицама јединствен по свом формату јер је на око 1.500 метара квадратних уприличена својеврсна музеј-изложба са 15 тона опреме под отвореним небом.