понедељак, 28.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 10.09.2020. у 20:00
ИСХРАНА

Ни зими ни лети не можеш јој одолети

Смоква има јединствен слатки укус, меку текстуру и садржи ситне јестиве семенке
(Фотографије Пиксабеј)

Било да је свежа или сува, смоква је одличан извор влакана, витамина и минерала. Позната је од давнина, а осим у свежем стању може се сушити, а од смокава се могу правити и слатка, џемови…

Смоква има јединствен, слатки укус и лагану, меку текстуру и садржи ситне јестиве семенке. Свеже смокве осетљиво су воће и лако су кварљиве, па се често суше чиме им се знатно повећава рок употребе. Иначе сезона смокви је у јеку, па их, ако сада путујете на море, лако можете наћи у приморским крајевима.

Као суво воће, смокве мoгу да се једу током целе године. Постоји више различитих врста смокава, различитих боја и текстура. Пре него што је бели шећер освојио планету, смокве су често коришћене као заслађивачи.

Јасно је да смоква садржи пуно шећера, минерала и витамина. Од минерала има калијум, калцијум, магнезијум, гвожђе и бакар и представља добар извор антиоксидативних витамина А, Е и Ка који доприносе добром здрављу.

– 100 грама сувих смокава даје приближно 249 калорија, а садржи 3,3 г протеина, 0,9 г масти, 69 г угљених хидрата и 5,6 г влакана

– 100 грама свежих смокава даје приближно 80 калорија, а садржи 1,3 г протеина, 0,3 г масти, 20,3 г угљених хидрата и 2,2 г влакна

Смоква помаже у регулацији крвног притиска. Многе особе у исхрани употребљавају превише натријума (соли), који се налази у прерађеним намирницама. Велики унос натријума може да доведе до недостатка калијума и ова неравнотежа између два минерала може за последицу да има хипертензију. Исхрана богата воћем и поврћем – укључујући свеже смокве, природно повећава калијум и на тај начин утиче на смањење крвног притиска.

Смоква се често препоручује као природни лаксатив због високог садржаја влакана. Због тога смокве у исхрани користе особе на редукционим дијетама. Влакнаста храна поред наведеног пружа и осећај ситости и дуже смањује осећај глади. Свеже смокве садрже и пребиотике, који помажу развој већ постојећих добрих бактерија у цревима.

Смоква садржи и калцијум, који је кључан за добро здравље и густину костију. Висок садржај калијума може да спречи избацивање калцијума урином када се у исхрани користи слана храна. Овако се помаже задржавање калцијума у костима и смањује ризик од остеопорозе.

Сезона свежих смокава је између лета и јесени, са временом зависно од сорте. Плод смокве је најбоље конзумирати у року од једног до два дана након куповине. Приликом избора смокве, изаберите оне плодове који су једри и нежни, имају дубоку боју, без модрица. Ситне семенке смокве имају слатки мирис. Кад их купите и ставите у фрижидер, не перите их све док не будете желели да их једете. Чувајте их у фрижидеру приближно два дана. Ако смокве још нису зреле, држите их на собној температури.

Сушене смокве могу много дуже да стоје. При куповини сувих смокава, проверите да нису плесњаве и да нису меке. Можете да их чувате на хладном месту, заштићене од светлости, рецимо у прохладном шпајзу или фрижидеру.

Смоква, попут неког лиснатог поврћа (рецимо спанаћа и блитве), садржи висок ниво оксалата. Такође садржи и доста шећера, што значи да је калоричнија од већине воћа. Узимање прекомерне количине смокава може довести и до лаксативног ефекта, па је за препоруку да ипак нађете неку меру.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com

Коментари5
2cdfd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

jlb
Kao što rekoh, ono što autorica naziva plod, ono što jedemo, to je ustvari cvijet smokve.
Саша Микић
То није цвет већ плод цвасти, који настаје од редукованих цветова. Сличан плод имају све биљке из породице дудова (смокви). Дудиња је један од те врсте плодова.
Ananas, jagoda, zir
U cvijetu nema sjemenki. Bolje reci ni cvijet ni plod, biljna podvrsta ploda.
Beogradjanin - Schwabenländle
Имали смо у врту 6 стабала смокви, тамноплаве, зелене ; тамније и светлије, најбоље пријају када се беру и одмах једу. Нажалост смокве које овде купујемо долазе још полузелене и тврде, а трговци који ионако појма о воћу немају стављају их још преко ноћи у хладњаче, као и кајсије,малине,купине.
Vojo
Odličan tekst, hvala. Obožavam smokve.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља