уторак, 26.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 09.09.2020. у 22:00 Маријана Авакумовић

Вашингтонски споразум доноси уносан посао грађевинарима из САД

Инфраструктурни пројекти вреде око 3,7 милијарди евра и Американци ће највероватније финансирати обнову пруге и изградњу делова Ауто-пута мира, за које од европских банака нису узети кредити
(Фото А. Васиљевић)

Изградња ауто-пута Ниш–Мердаре–Приштина и пруге до Приштине вреде 3,7 милијарди евра. Србија са САД има потписан уговор о сарадњи на инфраструктурним пројектима на основу којих је изградња Моравског коридора додељена конзорцијуму „Бехтел-Енка”.

Споразум о економској сарадњи који су Београд и Приштина потписали протеклог петка очигледно је припреман неколико месеци. Зорана Михајловић, потпредседница владе, открила је да је Америчка развојна агенција у фебруару посетила Србију и да су тада разговарали о ауто-путу Ниш–Мердаре–Приштина и прузи до Приштине. Ови инфраструктурни пројекти вреде око 3,7 милијарди евра и Американци ће, по свему судећи, финансирати обнову пруге и изградњу делова Ауто-пута мира, за које од европских банака нису узети кредити.

То је на неки начин потврдила министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре када је рекла да Америчка развојна агенција има могућност инвестирања ван САД у износу од 60 милијарди долара и ми треба да из тога извучемо оно најважније за нас, а то је да градимо инфраструктуру.

Подсећања ради, када смо од Русије позајмили 800 милиона долара за инфраструктуру, услов кредитора је био да руске железнице обнављају српске пруге. Када је кинеска Ексим банка финансирала градњу Коридора 11 и изградњу дела пруге Београд–Будимпешта, послове су добиле кинеске компаније. Тендери нису расписивани, јер су међудржавни споразуми са Русијом, Кином и Азербејџаном имали јачу снагу од јавне набавке.

Србија има и са САД споразум о реализацији инфраструктурних пројеката. Он је потписан 2018. и био је полазна тачка да се америчко-турском конзорцијуму „Бехтел-Енка” додели изградња Моравског коридора. Будући да се у споразуму инсистира на тендерима за доделу послова, америчко-турски конзорцијум добио је посао на тендеру и био је једини понуђач.

Пре расписивања јавне набавке, са њима је потписан меморандум о разумевању. Потом је изградња Моравског коридора лекс специјалисом проглашена за јавни интерес, донета је уредба којом су одређени критеријуми за добијање посла. Посао је могла да добије само компанија која има трогодишњи обрт од милијарду евра, што нема ниједна домаћа фирма. Битан услов је било искуство у пројектовању и изградњи ауто-путева, мостова, регулације река у последњих 15 година, али искључиво на територији југоисточне Европе.

У споразуму који је потписан у Вашингтону се наводи да ће Косово (Приштина) и Србија (Београд) радити с америчком Међународном корпорацијом за финансијски развој на меморандуму о разумевању како би се спровели пројекти ауто-пута Мира, железничке везе између Приштине и Мердара и Ниша и Приштине. Обе стране су се обавезале на заједничку студију изводљивости у вези са опцијама којима би се инфраструктура железнице Београд–Приштина повезала са Луком „Драч” на Јадрану.

Припреме за изградњу ауто-пута кроз Србију према КиМ одавно су почеле, а сами радови су најављивани за 2018. и потом одлагани.

У Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре кажу да је дужина читавог ауто-пута Ниш–Приштина 100 километара, а деонице Ниш–Мердаре 77 километара. Финансирање је обезбеђено за изградњу прве деонице Ниш–Плочник од 33 километра. Укупна вредност пројекта је 255 милиона евра и он ће се финансирати из следећих извора: зајам ЕИБ-а – 100 милиона евра (уговор потписан), инвестициони грант из фонда Инвестициони оквир за западни Балкан (ВБИФ) – 40,6 милиона евра (уговор потписан) и зајам ЕБРД-а – 85 милиона евра (потписивање уговора планирано у 2020) и суфинансирање Републике Србије од око 30 милиона евра (експропријација, документација итд.).

– Расписивање тендера за изградњу прве деонице очекује се у последњем кварталу 2020. године, а почетак радова очекује се најкасније средином 2021 – кажу у министарству.

За другу деоницу (Плочник–Мердаре) завршена је израда идејног пројекта и студије изводљивости са студијом процена утицаја на животну средину за другу деоницу ауто-пута Плочник–Мердаре (финансирана из ВБИФ).

Након добијања сагласности Републичке ревизионе комисије на идејни пројекат, отпочеће се са преговорима са ЕИБ-ом и ЕБРД-ом за кредит за ову деоницу, као и конкурисање за инвестициони грант ВБИФ ради финансирања изградње. Процењена вредност инвестиције за полупрофил ауто-пута од Плочника до Мердара тренутно је око 393 милиона евра.

Када је реч о обнови пруге, у министарству кажу да на постојећој железничкој траси на релацији Београд–Приштина (Београд–Лапово–Ниш–Дољевац–Куршумлија–Приштина), железнички саобраћај се тренутно одвија до Мердара.

– Од те тачке се не обављају ни теретни ни путнички саобраћај, и то услед физичког прекида пруге, која је од Мердара до административне линије са КиМ непроходна пошто је тунел на самој административној линији урушен у НАТО бомбардовању. Од излаза из овог тунела код Мердара до Приштине недостаје око 36 километара пруге, која је физички уклоњена са трасе. Такође, неповољна ситуација је тренутно и на неелектрифицираној деоници Дољевац–Мердаре, на којој је теретни саобраћај отежан због ниског осовинског оптерећења, а и путнички и теретни возови саобраћају само до станице Мердаре због већ поменутог урушеног тунела – објашњавају у министарству и напомињу да ће прецизнија процена вредности деонице Дољевац–Мердаре и даље према Приштини бити позната након израде пројектно-техничке документације.

Коментари43
61c00
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Pejzaz
Grozno, sta su uradili od Srbije, i jos uvek rade.
A EU u zemlji
Gde su oni koji se stare o covekovoj sredini?
Djordje
Nije mi jasna jedna stvar u USA putevi, mostovi i cela infrastruktura je pred kolapsom a oni grde auto put na kosovu i srbiji!?
Nikola
@Zlatan Laske i jeftinije je rudu transportovati morskim putem, preko luke u Albaniji. Najjeftiniji transport je morski transport,pa onda recni, zeleznicki,avio i tek na kraju drumski. Meni ovo mirise na izgradnju infrastrukture za nesto drugo,za brzo prebacivanje nato trupa na istok.Nemoguce je prebaciti veliki broj tenkova,topova itd. u kratkom roku avionima ili brodovima na veliku razdaljinu,ali drumom itekako moze, jeste da je skuplje ali je mnogo brze nego transport avionima i brodovima.
Zlatan
Kako vam nije jasno. Na Kosovu se nalaze ogromne zalihe raznih ruda. To treba nekako i negde prevesti. Setite se samo zasto je Austrougarska gradila pruge po BH, pa ce vam biti jasno.
Инжењер, воћно-виноградски
Грађевинци су становници места које се зове "Грађевина", а људи који се баве градњом, који нешто граде зову се грађевинари или неимари. Ова недоследност се веома дубоко урезала у свакодневни језик, укључујући, нажалост и формални, тако да се израз "грађевински" користи и за факултет који обучава будуће инжењере градње (уопштено), а не ижењере једне одређене грађевине (нпр. моста преко Дунава код Винче који је у плану да буде грађен, а за шта ће се ангажовати десетине инжењера ове грађевине).
Bogdan
Drago mi je da u ovim komentarima mogu da vidim da ljudi znaju o cemu se zapravo radi! Evo i ja cu da potvrdim, a svako ko zna engleski moze i sam da se informise; Svi ti Auto Putevi ( ne samo u Srbiji, nego i u svim istocnim kolonijama NATO) sluze upravo za brzo razmestanje NATO trupa u okruzenju Rusije! Necu da prosledjujem link, ali evo naslov, pa ko voli nek izvoli; "Military Mobility and the EU-NATO Coundrum" To nije nikakva tajna, nama su uvalili troskove ali, eto, dobijamo auto putove!
Станиша Младеновић
То је разлог зашто не постоји студије исплативости а иначе је граница од 15.000 возила дневно а у подручју од Ниша до границе има стотинак хиљада душа и то претежно старијих.
Nikola Nesic
Uvke je zarđivao onaj ko je i investirao, ali da postoje šanse i za nas, treba samo malo da izađemo iz predasuda i eto para. Veza sa Albanijom je izuzetno bitna za Srbiju. To je zemlja u koju imamo štošta da izvezemo i poslovi koje trebamo da unaprađujemo. Sa Kosovom smo uprkos administrativnim problemima i oteženim uslovima izvozili oko 500 MEUR. Ako bi se otvorile granice sa ovim tržištima i napravili putevi, železnica mi bi mogli da rastemo i zarađujemo.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља