Возаче који су се јуче кретали ауто-путем на Новом Београду изненадио је мушкарац који је овом саобраћајницом јуришао ни мање ни више него електричним тротинетом, и то брзином од невероватних 80 километара на час, уз то чак и претичући друге аутомобиле. Шокантни снимак изненадио је јавност која од пре неколико година, откако су се ови тротинети појавили код нас, има аверзију на њих. Јер они праве гужву на тротоарима, пребрзо се крећу, понекад чак налећу на суграђане, па зато многи тврде да им никако није место на пешачким стазама. О томе да ли је за тротинете коловоз или тротоар широм света се и даље дискутује, али као дан је јасно да им на ауто-путу дефинитивно није место.
– Закон каже да је било коме, осим моторним возилима забрањено да буде на ауто-путу. Њиме се могу кретати само мотоцикли, путничка и теретна возила. Нема пешака, бициклиста, мопеда, тротинета... – јасна је Јасмина Милошевић, директорка Агенције за безбедност саобраћаја.
Иако су прописи који се односе на правила кретања на ауто-путу, односно на то да на њему не сме бити тротинета, више него јасни, управљање овим типом превозног средства још увек је у „правном вакууму” и није јасно регулисано јер се чека доношење новог закона о безбедности саобраћаја, чији би нацрт требало да буде завршен до краја године.
– Електротротинети ће сигурно бити обрађени новим прописима, а нове законске одредбе биће налик оним у земљама ЕУ које имају сличне саобраћајне услове и уређеност саобраћајница као Србија. Док закон не буде готов, водимо се препорукама, радимо превенцију, а иако полиција возаче ових возила не може да казни, може да их удаљи са саобраћајнице и да им објасни како би требало да се крећу – каже Милошевићева.
Агенција за безбедност саобраћаја тако апелује на грађане да тротинете не возе по коловозу, већ да максимално користе бициклистичке стазе, наравно водећи рачуна о бициклистима. На тротоарима не треба да иду брже од брзог хода пешака, односно шест километара на час.
– Приликом кретања тротоаром нема залетања, а возачи тротинета треба да имају у виду да пешаци на тротоару не очекују, нити имају разлог да очекују да се неко по површини која је намењена примарно за кретање пешака, креће значајно већом брзином. Посебно је потребно водити рачуна о деци која су на тротоару слободнија – истиче Милошевићева додајући да би у време смањене видљивости возачи електротротинета требало да носе ретрорефлектујуће прслуке и користе светла како би сви учесници у саобраћају могли да их правовремено уоче.
Највећи проблем са тротинетима тренутно је што су релативно јефтини и лако доступни, њихово коришћење не захтева никакву обуку, за њих нема прописа, и фактички може да их вози „ко како хоће” – од детета, па све до особе под дејством опијата. И кретање им је потпуно непредвидиво – неки их возе брзином од 10 километара на час, док видимо има и оних који их „терају” брзином од чак 80 километара по сату. Потпуно су непредвидиви, и док се законом не уреди њихово коришћење многи други учесници у саобраћају с правом кажу и да су „за избегавање”.
Према речима директорке Агенције за безбедност саобраћаја, код доношења законске регулативе за почетак је неопходно утврдити шта је то тачно е- тротинет, и направити јасну разлику у односу на бицикл и моторизоване двоточкаше.
– Када се утврди какво је то возило треба одредити саобраћајну површину којом електрични тротинет мора да се креће. Свакако би требало да се одреди и старосна граница за вожњу ове врсте возила, како се не би догодило да деца управљају њима. Потребно је прописати заштитну опрему, забранити употребу мобилних телефона и слушалица, вожњу под дејством алкохола... – истиче Милошевићева.

Мали али далеко од безазленог
Електрични тротинети су мали, њима се наизглед лако и управља и исто тако само наизглед лако их је и обуздати. То све не значи да су они безопасни. Пошто њихова употреба код нас још није регулисана законом, статистика о незгодама и несрећама у којима су учествовали не постоји, али како каже директорка Агенције за безбедност саобраћаја Јасмина Милошевић за сад није било саобраћајних незгода са тежим последицама. Оне се, ипак очекују, јер је ових возила све више и зато се и ради на законском уређењу ове области. Иако код нас слика о опасностима које ово возило може изазвати још увек није јасна, из света стижу јасна упозорења да је електротротинет далеко од безазленог превозног средства. Чак га на западу називају и „тихим убицом”.
„Гардијан” је тако прошле године пренео вест о томе да је један Француз, возач електричног тротинета погинуо, када га је, док се кретао ауто-путем, ударио мотоциклиста који је и сам тешко повређен. У несрећи са е-тротинетом настрадала је и једна позната јутјуберка, коју је на раскрсници ударио камион. Пре неколико дана свет су обишле и фотографије модрица и огреботина на лицу популарне певачице Ријане која је такође повређена у паду са електричног тротинета.