уторак, 22.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 14.09.2020. у 15:09

Електротротинетима није место на ауто-путу

Агенција за безбедност саобраћаја апелује на грађане да тротинете не возе по коловозу, већ да максимално користе бициклистичке стазе. – На тротоарима не треба да иду брже од брзог хода пешака, односно шест километара на час
(Фотографије М. Величковић)

Возаче који су се јуче кретали ауто-путем на Новом Београду изненадио је мушкарац који је овом саобраћајницом јуришао ни мање ни више него електричним тротинетом, и то брзином од невероватних 80 километара на час, уз то чак и претичући друге аутомобиле. Шокантни снимак изненадио је јавност која од пре неколико година, откако су се ови тротинети појавили код нас, има аверзију на њих. Јер они праве гужву на тротоарима, пребрзо се крећу, понекад чак налећу на суграђане, па зато  многи тврде да им никако није место на пешачким стазама. О томе да ли је за тротинете коловоз или тротоар широм света се и даље дискутује, али као дан је јасно да им на ауто-путу дефинитивно није место.

– Закон каже да је било коме, осим моторним возилима забрањено да буде на ауто-путу. Њиме се могу кретати само мотоцикли, путничка и теретна возила. Нема пешака, бициклиста, мопеда, тротинета... – јасна је Јасмина Милошевић, директорка Агенције за безбедност саобраћаја.

Иако су прописи који се односе на правила кретања на ауто-путу, односно на то да на њему не сме бити тротинета, више него јасни, управљање овим типом превозног средства још увек је у „правном вакууму” и није јасно регулисано јер се чека доношење новог закона о безбедности саобраћаја, чији би нацрт требало да буде завршен до краја године.
– Електротротинети ће сигурно бити обрађени новим прописима, а нове законске одредбе биће налик оним у земљама ЕУ које имају сличне саобраћајне услове и уређеност саобраћајница као Србија.  Док закон не буде готов, водимо се препорукама, радимо превенцију, а иако полиција возаче ових возила не може да казни, може да их удаљи са саобраћајнице и да им објасни како би требало да се крећу – каже Милошевићева.

Агенција за безбедност саобраћаја тако апелује на грађане да тротинете не возе по коловозу, већ да максимално користе бициклистичке стазе, наравно водећи рачуна о бициклистима. На тротоарима не треба да иду брже од брзог хода пешака, односно шест километара на час.

– Приликом кретања тротоаром нема залетања, а возачи тротинета треба да имају у виду да пешаци на тротоару не очекују, нити имају разлог да очекују да се неко по површини која је намењена примарно за кретање пешака, креће значајно већом брзином. Посебно је потребно водити рачуна о деци која су на тротоару слободнија – истиче Милошевићева додајући да би у време смањене видљивости возачи електротротинета требало да носе ретрорефлектујуће прслуке и користе светла како би сви учесници у саобраћају могли да их правовремено уоче.

Највећи проблем са тротинетима тренутно је што су релативно јефтини и лако доступни, њихово коришћење не захтева никакву обуку, за њих нема прописа, и фактички може да их вози „ко како хоће” – од детета, па све до особе под дејством опијата. И кретање им је потпуно непредвидиво – неки их возе брзином од 10 километара на час, док видимо има и оних који их „терају” брзином од чак 80 километара по сату. Потпуно су непредвидиви, и док се законом не уреди њихово коришћење многи други учесници у саобраћају с правом кажу и да су „за избегавање”.
Према речима директорке Агенције за безбедност саобраћаја, код доношења законске регулативе за почетак је неопходно утврдити шта је то тачно е- тротинет, и направити јасну разлику у односу на бицикл и моторизоване двоточкаше.

– Када се утврди какво је то возило треба одредити саобраћајну површину којом електрични тротинет мора да се креће. Свакако би требало да се одреди и старосна граница за вожњу ове врсте возила, како се не би догодило да деца управљају њима. Потребно је прописати заштитну опрему, забранити употребу мобилних телефона и слушалица, вожњу под дејством алкохола... –  истиче Милошевићева.

Мали али далеко од безазленог

Електрични тротинети су мали, њима се наизглед лако и управља и исто тако само наизглед лако их је и обуздати. То све не значи да су они безопасни. Пошто њихова употреба код нас још није регулисана законом, статистика о незгодама и несрећама у којима су учествовали не постоји, али како каже директорка Агенције за безбедност саобраћаја Јасмина Милошевић за сад није било саобраћајних незгода са тежим последицама. Оне се, ипак очекују, јер је ових возила све више и зато се и ради на законском уређењу ове области. Иако код нас слика о опасностима које ово возило може изазвати још увек није јасна, из света стижу јасна упозорења да је електротротинет далеко од безазленог превозног средства. Чак га на западу називају и „тихим убицом”.

„Гардијан” је тако прошле године пренео вест о томе да је један Француз, возач електричног тротинета погинуо, када га је, док се кретао ауто-путем, ударио мотоциклиста који је и сам тешко повређен. У несрећи са е-тротинетом настрадала је и једна позната јутјуберка, коју је на раскрсници ударио камион. Пре неколико дана свет су обишле и фотографије модрица и огреботина на лицу популарне певачице Ријане која је такође повређена у паду са електричног тротинета.

Коментари7
3f7a6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mrgud
Naravno da su trotineti problem. Nije problem divlja voznja, nepostovanje propisa, divlje parkiranje, bahato ponasanje vozaca kao i pesaka, katastrofalna saobracajna infrastruktura, apsolutro retrogradna i stetna politika kretanja koja forsira iskljucivo kretanje licnih motornih vozila sa unutrasnjim sagorevanjem, uzasne guzve, parking prostor... sto je uzrok katastrofalne statistike u pogledu saobracajnih nesreca i smrti na putevima, uzasno otezanog kretanja ljudi i dobara... strasno!
Нед Луд Сербски
Није проблем у тротоарима, тротинетима, бициклима, аутомобилима. Не будимо "лудисти" да забрањујемо машине, ломимо точкове а и главе. Нова средства превоза захтевају нова правила а правила захтевају поштовање ако желимо ред. Дакле, неред извире из неспровођења закона. Иста прича је у свим сегментима друштва. Не трошимо снагу и животе на расправе "за" и "против" точка, ватре, парне локомотиве, ромобила итд већ употребимо ту снагу на уређење наших живота.
Vladimir
Kroz moju ulicu je danas prošao jedan muškarac na trotinetu. Išao je oko sredinom desne trake, vozeći 30-40 na sat i gledao u mobilni telefon. Samo je pitanje vremena pre nego što počnu saobraćajne nezgode. Inače, redovno vidim decu da ih voze po trotoaru.
Raca
Obavezno uvesti polaganje ispita za trotinete !
Pavle
Potrebno je i da se reguliše upotreba električnih bicikala koji treba da se tretiraju isto kao motocikli. Mnogi ih voze po biciklističkim stazama, koje su na Novom Beogradu zapravo trotoari za pešake, a neki od tih bicikala idu i po 80 na sat, imaju debele i teške točkove i gume, isto kao mopedi koji se ipak ne voze po trotoarima nego po kolovozu.
Mali Steva
Електрични бицикли су бицикли са електромоторном асистенцијом која функционише само док се педалира при чему се мотор аутоматски искључујује при брзини од 25 км/ч. Олакшавају вожњу на узбрдици, поготово старијим бициклистима. Дакле никако не би могли да се третирају као мотоцикли. Нови Београд је идеалан за бициклистички саобраћај а пешаци не би требало да се крећу по бициклистичким стазама, које су на жалост често само обележени делови тротоара. Прича о 80 км/ч је претерана.
srbad
Na stazi za bicikle ogranicenje je 30km/h i za obicne i za elektricne. Svaka voznja brza od toga je nesavesna. Kod nas zakon debelo kasni i ne prati razvoj tehnologije.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља