Радници фабрике „Фијат Крајслер аутомобили Србија” биће на плаћеном одсуству до краја месеца, а из централе ове компаније најављују развој погона у Србији, што би могло да значи да планирају производњу новог модела аутомобила.
Пјетро Горлије, извршни директор групације „Фијат Крајслер аутомобили” (ФЦА), послао је прошле седмице писмо делу запослених у којем је најавио и будуће планове за Србију.
– Као што смо најавили 2018. године, после Италије и Пољске, ускоро ће доћи време да се најави будући развој у нашим погонима и у Србији и Турској. Још пре две године смо у окбиру петогодишњег плана развоја најавили да ћемо радити на пројектима и за друге земље у којима смо присутни– наводи се, између осталог, у писму које је извршни директор групације „Фијат Крајслер аутомобили” послао делу запослених у ЕМЕА групи (обухвата Европу, Медитеран, север Африке, Блиски и Средњи исток).
Италијански медији су почетком ове године објавили да ће нови модел „ђардинијера”, који ће се производити у крагујевачкој фабрици, почети да се продаје 2022. или најкасније 2023, а дебитоваће на Салону аутомобила у Женеви 2021. То је део петогодишњег плана развоја компаније на који се Пјетро Горлије позива у свом писму.
Небојша Мандарић, заменик председника Самосталног синдиката фабрике у Крагујевцу, каже за „Политику” да је писмо извршног директора ФЦА добра вест и за раднике „Фијата” и за Србију.
– Ово је позитиван сигнал нашег руководства. Очекујемо да ће се најава реализовати у наредном периоду. Не могу ништа детаљније да кажем. Можемо само да лицитирамо о ком моделу аутомобила је реч и када ће почети производња – наглашава Мандарић.
Када је реч о тренутној ситуацији у крагујевачкој фабрици, заменик председника Самосталног синдиката каже да је у петак радила само прва смена и да је од поподневне смене почело плаћено одсуство које ће трајати до краја септембра.
– Образложење руководства за плаћено одсуство јесте усклађивање производње са потребама тржишта. Сагласност Владе Србије за додатних 80 дана плаћеног одсуства за запослене истиче крајем септембра. Надам се да ћемо ускоро добити информацију за даље – каже Мандарић.
Љубодраг Савић, професор Економског факултета, није оптимиста. Он сматра да од производње новог модела у крагујевачкој фабрици нема ништа, подсећајући да се навршила деценија од најаве новог модела.
– Не бих рекао да је проблем само у томе. Проблем је генерално са „Фијатом” на светском тржишту, јер као компанија није у доброј позицији. Ако је тако на светском тржишту, није боље ни на тржишту Србије. „Фијату” је ова корона дошла као „кец на једанаест” у смислу да означе епидемију као нешто што је препрека њиховим инвестицијама, то јест ангажовању. Мислим да они полако гасе пару у Србији. Одржавају онолико колико могу да продају, а очигледно је да све мање и мање могу да продају. То је њихова стратегија и је у реду из њиховог угла. Србија не може да се нада од „Фијата” да ће бити боље – каже Савић.
Наш саговорник процењује да ће „Фијат” одржавати статус кво још неко време, а потом изаћи из целокупне производње у Србији. Наравно, као све велике компаније, они очекују да се нешто може променити на светском тржишту да би они реализовали своје планове.
– Као што видимо, ништа се од тога не дешава на светском тржишту поготово што тражња опада, јер аутомобил није производ који се купује сваки дан и који је неопходан, као што је храна. Тако да од њих нема добрих вести за Србију – закључује Савић.
Током првих осам месеци 2020, продаја аутомобила на свим светским тржиштима доживела је двоцифрен пад. Главна тржишта на којима је продаван „фијат” 500 Л, попут Италије, Шпаније и Француске, бележе највећи пад тражње за новим аутомобилима, који је у априлу ишао и преко 70 одсто, да би се после јуна спустио на око 50 одсто.