Изградња станичне зграде новог комплекса БАС-а у новобеоградском Блоку 42 неће бити окончана пре краја следеће године, потврдио је за наш лист Миодраг Цонић, директор инвестиција БАС-а. Услов да градња почне, односно да БАС као инвеститор добије грађевинску дозволу јесте да се измени постојећи план детаљне регулације (ПДР), који је изложен на јавни увид до петог октобра. Тај плански документ требало би да буде усвојен до краја године када се, како је недавно најавио Горан Весић, заменик градоначелника, очекује да око 50 одсто путничког саобраћаја са главне Аутобуске станице у Савском амфитеатру буде пресељено у Блок 42. За прихват тих аутобуса послужиће такозвани анекс, односно објекат који је подигао град, предвиђен као топла веза будуће железничке и аутобуске станичне зграде у Новом Београду. Он ће практично бити привремена станична зграда док се не сагради нова.
На питање да ли је то реално Цонић не одговора директно, него каже да то зависи од града који треба да подигне инфраструктуру неопходну за функционисање комплекса.
– Ако град сматра да је то могуће, немамо ништа против. Ми ћемо нашу динамику испоштовати, до краја године завршићемо пероне са надстрешницом и плато. Станичну зграду, до коте нула, окончали смо јер по закону смо могли да градимо без грађевинске дозволе. Упоредо са њеним добијањем пројектоваћемо надземни део објекта, али најпре чекамо да се усвоје измене ПДР-а – истиче Цонић.
Допуне тог документа БАС је затражио фебруара 2019, три године пошто је првобитни план усвојен. Изменама се не би приступило да је, док је трајала израда плана, било комуникације између БАС-а и града, као што није, како је својевремено тврдио Цонић за наш лист. БАС је, између осталог, захтевао и паркинг за туристичке аутобусе и већу станичну зграду. На све то је утрошено доста времена што је довело до померања рокова завршетка комплекса у Блоку 42 који су првобитно најављивани за 2019. годину. Овај рок као циљни у јулу 2017. најављивао је тадашњи градоначелник Београда Синиша Мали, када је указао да ће нови терминал БАС-а бити попут лисабонског и да ће осим перона за међуградске аутобусе имати и оне за туристичке.
За путнике од актуелне измене Плана детаљне регулације много је важније како ће у пракси, ако се обистине најаве, изгледати делимично пресељење међуградског аутобуског саобраћаја са старог БАС-а у Блок 42. Грађани се оправдано прибојавају да ће се поновити сценарио са пребацивањем путничког саобраћаја са Главне железничке станице у Савском амфитеатру у недовршену станицу „Београд центар” у Прокопу.
Надлежни у БАС-у и даље тврде да пуштање у рад њихове нове станице неће бити могуће док се не обезбеде минимални услови за почетак рада. Завршени анекс, који је подигао град, као и завршетак станичног платоа са перонима и надстрешницама, које уређује БАС, јесу значајан корак ка томе. Али, да би станица заиста минимално била функционална и без станичне зграде, морају да се заврше и комунална инфраструктура и проширење приступних саобраћајница око новог БАС-а, за шта је задужен град. Уређење приступних веза започето је почетком јуна, а извођач „Рас инжењеринг” има рок да то заврши до краја марта 2021. Самим тим није најјасније како ће станица да буде пуштена делимично у рад до краја 2020, ако проширење приступних веза неће бити готово пре тога. Једино уколико се у току ових радова, који су се озбиљно захуктали, предност да завршетку саобраћајница преко којих ће аутобуси стизати на нови БАС и на које ће се директно укључивати аутобуси који са њега полазе.
Путници се, свакако, с правом питају на основу чега ће бити донета одлука којих 50 одсто линија ће најпре бити дислоцирано на нови БАС уколико са њега заиста од зиме заживи путнички саобраћај. Како се чини, одговор на то засад немају у БАС-у. Оно што је извесније јесте да ће сви путници, када крене то пребацивање, морати да се навикну на нову саобраћајну оријентацију. Јер аутобуси који долазе из источне, југоисточне, централне Србије и Баната убудуће ће морати да прелазе преко реке, док ће аутобуси који стижу из Мачве, Срема и Новог Сада на станицу стизати без прелажења београдских мостова.
Новобеоградска железничка као незванична главна
Отварање новог БАС-а знатно ће утицати и на железнички путнички саобраћај. Његова повезаност са железничком станицом Нови Београд несумњиво ће довести до тога да она, макар незванично, преузме улогу главне железничке од недовршеног и саобраћајно лоше повезаног Прокопа. Новобеоградска железничка станица годинама је увелико важна због међуградског шинског саобраћаја, као и због возова из система „БГ воз”, а значај ће јој бити још већи када се заврши реконструкција међународне пруге Београд–Будимпешта у оквиру које се и ова станица обнавља. Станице са 65 перона
Планом је обухваћено око 22,2 хектара између улица
Јурија Гагарина, Марка Христића, Ђорђа Станојевића, планиране Нове-1 и Антифашистичке борбе. Комплекс аутобуске станице са 65 перона простираће се на 9,2 хектара на којима ће бити подигнуто укупно 144.504 квадратна метра, док је у делу комплекса железничке станице Нови Београд од 3,5 хектара планирана градња 10.600 квадрата. Мрежа саобраћајница са анексом од 3.000 квадрата заузеће 9,5 хектара.