петак, 27.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 28.09.2020. у 11:08

У удесима наших „мигова 21” погинуо 51 пилот

Из времена када је „миг 21” чувао небо Србије (Фото Зоран Анастасијевић)

Током протеклих 58 година, колико је ловац „миг 21” у бројним верзијама служио у Ратном ваздухопловству Југославије и Србије, погинуо је укупно 51 пилот, укључујући и двојицу летача који су страдали у петак код Малог Зворника.

Како преноси портал Балканска безбедносна мрежа, падом авиона „миг 21УМ” евиденцијског броја 16185, практично је окончана служба једног од најпознатијих ловца светске историје у српској ратној авијацији, јер је то био последњи авион тог типа у летном стању.

СФРЈ је набавила 261 МиГ-21 у десетак верзија у периоду од 1962. до 1986. године. Чак 58 година МиГ-21 је био у саставу ловачких ескадрила на аеродромима Батајница, Бихаћ, Приштина, Пула и Поникве.

„На црној листи броја жртава, међутим, „миг 21” држи друго место. Највише пилота - њих 57, погинуло је на ловцима бомбардерима америчког порекла Ф 84Г „тандерџет” који су коришћени од 1953. до 1974. године”, наводи портал. Већина пилота „мигова 21” страдала је у миру, а двојица се нису вратила са борбених задатака 1991/92. године.


Двоседа верзија, авион попут овог се срушио код Малог Зворника (Фото Драган Јевремовић)

У катастрофама је изгубљена 41 летелица тог типа односно 15,7 одсто, не рачунајући ратне губитке. На једноседима се догодила 31 катастрофа, а на 10 двоседа страдало је 18 пилота. У удесима су искочила и приземљила се падобраном 42 летача, а петорица су искочила из авиона која су погодиле хрватске оружане снаге.

Први авион „миг 21” изгубљен је 20. јуна 1964. када је двадесетчетворогодишњи поручник из батајничког 204. пука Здравко Станић погинуо под неутврђеним околностима, а последња катастрофа пре погибије у петак, догодила се 24. августа 1994. године када се капетан Ненад Шакотић код аеродрома Поникве неуспешно катапултирао из авиона са мале висине и страдао.

Након тога на том типу авиона није било катастрофа чак 26 година. Портал подсећа да је највише жртава било на првим верзијама ловца „миг 21”, односно на једноседу у верзији Ф-13 и двоседу у верзији У. Проблем са тим авионима је било што су они имали недовољно ефикасна седишта за искакање из авиона, са пуно ограничења.

То се поправило доласком нових верзија са успешнијим седиштима за искакање, али су на тим првим верзијама авиона „миг 21” погинула 22 пилота. У грађанском рату 1991. и 1992. изгубљено је седам „мигова 21”, од којих је шест авиона оборено а за седми је остало неразјашњено због чега се срушио.

Пет пилота „мигова 21” искочило је и приземљило се без већих повреда. Четири пилота су неко време провела у заробљеништву, а један је извучен хеликоптером на свој аеродром, преноси Бета.

Коментари17
c1f86
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

brmbrm
Mig 21 je veoma zahtevan avion, to je jedna cev sa krilima, sa veoma malom aerodinamikom i da bi se letelo na maloj visini treba biti mnogo iskusan pilot.
Bjeks
Браво,поготово у овом случају је било сто је пилот у првој кабини на МиГ 21 дошао са подзвулног авиона Орао,и веома мали налет,са веома захтевним,слабо аеродинамичним авионом МиГ 21,је један од потенцијалних узрока ове трагедије,који је у смрт одвео двојицу екстра пилота.
fensi denser
Vojni pilot je zanimanje koje nije za svakoga. To su ljudi izuzetnih mentalnih i fizičkih sposobnosti a na to dolazi i još ono nešto što mnogi ne razumeju... To je određena vrsta hrabrosti i odlučnosti, oni su svesni opasnosti i prihvataju ih bez oklevanja. Da vas pitam, da imate nekoliko stotina hiljada dolara da li bi ste kupili MIG 21 i da možete poleteli sa njime? Ja bih.
Футуристика
То је тужно што су пилоти гинули на овој летећој ,,цигли,, како су је неки од пилота звали. Пре 8 година гледао сам онај Boston Dynamic они су тада неку кацигу излагали која управља на основу покрета очију и можданих таласа, јавно су излагали разне облике робота од оних који мењају коње до оних који мењају пешадинце, данас је интенција да пилоти не седе у машинама него у соби за командовање где не могу да се повреде осим ако не падну са столице, да је било среће и ВТИ опстао то би данас правио.
Dan Dusan Milicevic
Jasno ko dan U toki SFRJ Migovi su bili odrzavani po PS i letjeli su svaki dan (vidali smo ih u bilo koje vrijeme u toku dana).Zato nisu padali jer su piloti bili dobro obuceni i imali su ispravne avione!! Kad su prestali da odrzavaju avione ond je pao i nivo treninga jer avioni su bili vise na zemlji nego na nebu!! Ovo je jos jedan dokaz da raparcavanje Jugoslvije je bilo u interesu nekih elita ali ne i naroda!!
Malovic
"Највише пилота - њих 57, погинуло је на ловцима бомбардерима америчког порекла Ф 84Г „тандерџет” (1953-74).." Kad bi se dao procenat u odnosu na ukupan broj tih 'Ф 84Г' kao i na broj letova u mirnodopskim i ratnim uslovima dobila bi se drasticno drugacija slika. Procenat nastradalih u miru na Mig-u je jednostavno katastrofalan i svaki pokusaj relatizovanja ima suprotan efekat.
straja
Malovicu...da bi nesto moglo da se poredi treba da das KOMPLETNU informaciju...znaci Broj aviona,broj letaca koji su leteli i onda koliko je od njih palo!...
Ranko M.
@Malovic; Ovo se zove "pisanje radi pisanja", ka sto se u umetnosti kaze "l'art pour l'art". Naime, za dvadeset godina letenja na "Tanderdzetima" USA, poginulo je 57 pilota a za skoro 60 godina letenja na MIG-21, poginuo je 51 pilot. To je samo jedan pokazatelj. Niko ne negira da je broj ogroman i da je rezultat, najmanje tehnickih nedostataka samih aviona, koliko loseg tehnickog odrzavanja letilica i nedovoljnog kondiciranja pilota a bilo je i mnogo samovolje i subjektivnih gresaka pilota.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља