четвртак, 22.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 28.09.2020. у 21:00 Милан Галовић

Пронађен уређај откриће тајну кобног лета „мига 21”

И овог пута показало се колики су ризици ниског, такозваног бришућег лета. Ако нешто пође наопако, до удара у земљу долази у року од неколико секунди. Код „мига 21”, који због своје аеродинамике увек захтева велику брзину, ризик је још већи
„Миг 21” на ремонту у Ваздухопловном заводу „Мома Станојловић” у Батајници (Фото Д. Јевремовић)

Министар одбране Александар Вулин изјавио је јуче да је на месту пада „мига 21”, када су страдала двојица пилота, пронађен снимач параметара лета авиона. Он је за ТВ Прва рекао да је снимач параметара у добром стању и објаснио да је то врста „црне кутије”, на основу које ће се видети на којој висини је авион летео и којом брзином. Снимач, који за разлику од „црне кутије” не бележи разговор пилота, сада се ишчитава, рекао је Вулин и додао да комисије проучавају материјалне доказе и да ће изаћи са закључцима који ће бити достављени тужилаштву.

Војне комисије, које у сарадњи с Окружним јавним тужилаштвом у Шапцу, већ три дана утврђују чињенице и прикупљају доказе у настојању да утврде разлоге због којих се у петак у селу Брасина код Малог Зворника срушио „миг 21”. Зна се да је у питању био уобичајени лет, да су полетели с аеродрома у Батајници и да су се нашли у ниском лету изнад Доње Борине, родног села настрадалог пилота капетана прве класе Звонка Васиљевића.

На истражитељима је да утврде да ли је посада скренула с предвиђене руте лета, што се већ помиње у медијима. У овом случају јавност је неке чињенице сазнала и на основу изјава најближих сродника и пријатеља погинулих пилота.

Васиљевић је мајци најавио да ће надлетети њихову породичну кућу, што и не мора бити спорно ако их је план лета водио баш изнад Доње Борине. Мајор Дејан Крсник, како су новинари сазнали од његових пријатеља, кобног дана по распореду није требало да лети, стицајем околности заменио је колегу који је првобитно планиран као члан посаде двоседог „мига 21”.

Авион се над подручјем Малог Зворника појавио у ниском лету који је завршен ударом у тло у селу Брасина, при чему је повређен грађанин који се опоравља у болници. Мештани су изјавили да се авион „окретао”, а да ли је реч о свесном маневрисању пилота или је то последица техничког проблема, утврдиће истрага.

И овог пута показало се колики су ризици ниског, такозваног бришућег лета. Ако нешто пође наопако, практично нема времена да пилоти поврате контролу над авионом, до удара у земљу долази у року од неколико секунди. Код авиона као што је „миг 21”, који због своје аеродинамике увек захтева велику брзину, ризик је још већи.

У таквим условима могућност катапултирања, спасавања падобраном, скоро да је само теоретска, захтева моментално реаговање. Осим тога, такав покушај преживљавања зависио би и од положаја авиона, могло би се десити да се пилот катапултира у страну, па да не буде простора и за отварање падобрана, или још горе у правцу земље.

„Миг 21” није био на акробатском лету, иако околности последњих секунди пре удеса подсећају на такве услове. Тако је 2009. године на аеродрому у Батајници настрадао пилот „мига 29”, припремајући се за летачки наступ пред публиком. У ниском лету изгубио је контролу над авионом, катапултирао се под незгодним углом. Авион је усмртио војника на земљи, што је био последњи случај страдања на редовном служењу војног рока, а пилот је убрзо подлегао повредама.

Годину дана раније на истом аеродрому десио се удес авиона Г-4, репрезентативног, у плаво обојеног, препознатљивог с аеромитинга и промотивних снимака. Пилот се увежбавао за наступ и при ниском лету ударио је у земљу. Није успео да се катапултира.

Те 2008. године код Баранде срушио се „орао”. Али, авион се налазио на висини од око 2.500 метара када је дошло до техничког проблема. Пилот се безбедно катапултирао и приземљио падобраном.

Најтежа ваздухопловна несрећа у новијој историји Србије десила се 2015, када се код београдског аеродрома „Никола Тесла” срушио војни хеликоптер Ми-17. У питању је био задатак медицинске евакуације и настрадало је укупно седам особа. Случај „Хеликоптер” прерастао је у аферу због многобројних спекулација у вези с тим летом. Због тога је Министарство одбране објавило комплетну документацију из истраге. Закључак је био да је до удеса дошло због „дезоријентације посаде”, а тужилаштво је закључило да нема било чије кривичне одговорности.

Тако је тај случај постао изузетак када су у питању војне ваздухопловне несреће, једини када су јавно објављени налази истраге. У цивилном ваздухопловству то је редовна пракса, па и обавеза у складу с прописима. Можда је време да се размисли и о таквим прописима у војсци како би се извукле поуке и тиме побољшала безбедност летења, а јавност би знала истину каква год да је.

Коментари1
7f3d1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

db
Poginulim pilotima neka je laka crna zemlja , a povređenom meštaninu želim brz oporavak. Nažalost , deluje da su probavane varijante leta letilicom koja je stara , ali ne znači i neispravna . Ratna tehnika se pravi da bi izdržala razne teške okolnosti upotrebe . Ali ako ae pretera u makar jednom detalju -nesreća je sigurna .

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља