недеља, 25.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 05.10.2020. у 22:00 Јелица Антељ - Ивана Албуновић
УПОЗОРЕЊЕ НАЦИОНАЛНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ ПОТРОШАЧА СРБИЈЕ

Пензионери поново жртве трговачких превара

Уместо скупих производа са наводно здравственим ефектима, испоручују јефтине кинеске копије и наплаћују их скупо уз уговоре који често не могу да се раскину
(Фо­то Пиксабеј)

Национална организација потрошача Србије НОПС упозорила је јуче да је поново повећан број примедби потрошача који су ,тврде, жртве трговаца који нуде различите производе са здравственим ефектима. Ова роба, попут прекривача, масажера, али и уређаја за чишћење, које су добро обучени трговци раније нудили на презентацијама, сада се продаје тако што они позивају купце телефоном и тако им представљајају понуду која се „не одбија”. Обично је реч о продаји робе на више рата, уз обавезне поклоне, а када се они одлуче да купе, роба се убрзо испоручује на кућну адресу.

Најчешће се испостави да су то јефтини кинески производи чија цена превазилази тржишну, међутим купци после никако не успевају да раскину тај уговор, нити да ступе у контакт са продавцима. Јасно је да је реч о добро уиграним трговцима који на тај начин најчешће бирају старије особе. Када схвате да су преварени, многи се често устручавају да признају чак и породици да су жртве превараната. Зоран Николић, предсеник НОПС-а у Крагујевцу, каже да је повећан број примедби и да трговци сада користе ову ситуацију у којој старији не иду често у куповине, па могу да их лакше убеде и продају им различите артикле.

– Поново скрећемо пажњу, посебно старијима, на све присутнију продају разних покривача, масажера и сличних производа које им увежбани продавци нуде у свим крајевима Србије. Изузетно је важно да знају да у оваквим врстама трговине постоји законски рок од 14 дана за одустанак без икаквих последица. Разумемо да старим људима прија додатна пажња коју им посвећују продавци на терену, али то може скупо да их кошта – каже Николић и додаје да није срамота признати да смо погрешили. Чак и то није једина опција, јер увек у оваквим ситуацијама могу да се обрате нашим правницима који раде у оквиру Саветовалишта за потрошаче.

Наиме, грађани који су се жалили тој организацији, тек по испробавању производа схватили су да производ нема карактеристике које су наведене и сви они који су покушали да контактирају одмах са трговцем и врате наручену робу – нису успели у томе.

Како кажу у наведеној организацији, увидом у документацију коју потрошачи доставе, они примећују велике неправилности, пре свега то што им приликом куповине није приложен и образац за одустанак од уговора на који потрошач има право по закону. Према важећим прописима, попуњавањем наведеног обрасца купац у року од 14 дана од куповине има право да, без навођења разлога, одустане од куповине. С друге стране, производи се испоручују без упутства за употребу, што такође указује на превару, кажу у НОПС-у.

Важно је знати да у случају да трговци који робу продају ван пословних просторија купцима не доставе овај образац, потрошачи имају праву да од уговора о куповини одустану у року од годину дана.

Најважније од свега је да приликом потписивања уговора детаљно прочитају сваки члан, јер се дешава да трговац у уговору назначи да је уговор о одустанку од куповине достављен купцу, иако није, а потрошач који потпише такав уговор ускраћује своје право да се одрекне ове куповине у року од једне године, уколико није задовољан.

Како је наведено на сајту Министарства трговине, под продајом ван пословних просторија подразумевају се ситуације када уговор о продаји закључе трговац (нпр. трговачки путник) и потрошач, ван пословног простора трговца. Најчешће је реч о продаји на промоцијама (нпр. у ресторанима), личним нуђењем приликом посете потрошачу у његовом дому или на његовом радном месту.

– Код ове врсте куповине, потрошач има право да одустане у року од 14 дана од дана када је потписао поруџбеницу или уговор. Поруџбеница мора да садржи образац за одустанак од уговора, а пре закључења уговора трговац је дужан да потрошача обавести о праву да одустане од куповине. У овом случају потрошач враћа робу, а трговац новац, без могућности да захтева неку додатну надокнаду трошкова, као што је, на пример, одређени проценат од цене коју је платио – наводе у ресорном министарству.

Ризично плаћање преко административне забране

Како је редакција Потрошача више пута писала, све је више грађана који у оваквим трансакцијама користе могућност плаћања преко административних забрана на плату или пензију. Иако је ово примамљив начин плаћања, требало би бити обазрив, јер се у пракси догађа да компаније које послују на тај начин подмећу различите уговоре, од којих је касније немогуће одустати. Једна наша читатељка о којој смо раније писали је тако на презентацији купила простирку од меморијске пене по цени од 614 евра, платила је и учешће, потписала поруџбеницу, а када је месец дана касније ипак схватила да је ушла у неразумно скупу куповину и покушала да одустане, наишла је на неразумевање трговца. У одговору је било наведено да је ова фирма дан након презентације већ ступила у контакт са Републичким фондом за пензијско и инвалидско осигурање и да ће уговорене рате (на презентацији) бити прослеђиване са њеног рачуна на рачун ове фирме. Нико јој није ни поменуо образац за одустанак од куповине, а трговац јој је запретио да ће у случају да се предомисли, продавцу морати да исплати 25 одсто вредности поруџбине.

Коментари9
a1e1a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vox ex populi
Ponovo je dopušteno oglašavanje na TV na nac. frekvenciji, vina, piva, kockanje, trgovina "ljekovima". Vraćamo se u zlatne 90-e. Nije ni čudo ponašanje švercera i secikesa, ako je država prepustila svima da rade po svojoj volji.
Јаблан Боровић
Одакле им бројеви телефона пензинера? Управо из друштава пензионера која су нелегално уступила те бројеве. Пре неки дан зову моју бабу остављајући утисак да зову из њеног друштва. Кажу: ове године пензинери нису имали путовања, па су одлучили да им тај новац (100Е) дају. Заправо, то је био ваучер, ишло се на презентацију у ЈУ Бизнис центар на НБГ. Није било никаквог новца, већ су некако удесили да се тај "ваучер" искористи за душеке и остало што су нудили.. Све у свему, ништа нису добили - лаж.
Darija
Jablan, brojeve telefona imaju iz telefonskih knjiga koje svako može naći u internetu. Mlađi ljudi nemaju kućne telefone, nego mobilne. Lopovi to znaju. Takođe procenjuju ime, pa ako piše npr. Suzana, zna se da je mlađa osoba, a ako stoji Draginja, sigurno je starija. Lopovi se služe svakvim trikovima. Ja sam već odavno dala izbrisati broj iz imenika, ali lopovi koriste stare imenike. Osim toga sarađuju među sobom i razmenjuju brojeve, takođe plaćaju nekome ko im doturi broj.
Дејан
Да ли се икада ико запитао преко којих канала та роба стиже у Србију и зашто тако непроверена и опасна роба долази у руке неких шверцерчића? Такође, да ли је икада ико поставио питање од чега живе та силна удружења потрошача!? Не верујем да их има тако много, а да сви раде волонтерски, пре ће бити да и они мазну по неки динар тим истим пензионерима које бране од лажних трговаца...неко би могао помислити да су та квази-удружења и квази-продавци у симбиози.
Marijana
Ovo je na Zapadu tako rašireno, užas. Stalna su upozorenja starijim ljudima, ali oni opet nasedaju. Lopovi koriste usamljenost tih starih ljudi, služe se svakakvim trikovima, ucjenjuju da potpišu ugovor. Grupno organizuju prevare starih ljudi. TV stalno prikazuje slučajeve i opominju starce, ali prevare ne jenjavaju.
Radmila Mišić
Najnovija tužna priča za prijem tih torbara u kuću je: "Mi smo siromašni studenti i moramo da imamo još tri prezentacije ovog meseca da bismo dobili platu pa ako bismo mogli kod vas.." I sama sam penzioner ali mi nije jasna tolika naivnost mojih "kolega"-penzionera. Mislim da su ljudi usamljeni i da nemaju s kim da porazgovaraju pa kad im dođe neko i ispriča da bog zna kako brine o njihovom zdravlju, padaju im sve brane zdravog razuma.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља