недеља, 25.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 06.10.2020. у 21:00 Маријана Авакумовић

На београдском аеродрому вишак 300 радника на одређено

Број путника у првој половини ове године смањен је за 61,4 одсто, а у другом кварталу за чак 94,6 одсто у односу на исти период 2019. године
(Фото А. Васиљевић)

Концесионар београдског аеродрома француски „Венси” започео је реструктурирање компаније, што у преводу значи смањење броја запослених, којих тренутно има око две хиљаде. Радницима који раде на одређено неће продужити уговоре по њиховом истеку, а запосленима у сталном радном односу понудиће отпремнине. Колико радника је вишак, није познато.

Извесно је пак да за око 300 људи који раде на одређено у овој форми више нема места због смањеног промета путника и губитака које предузеће трпи услед здравствене кризе.

Весна Вилотић, председница синдиката „Заједно” Аеродрома „Никола Тесла”, каже за „Политику” да су многи од ових радника којима неће бити продужен уговор потребни аеродрому, чак и у овом тренутку када је смањен обим посла. Према њеним речима, послодавац прекида сарадњу ради уштеде и смањења губитка, не размишљајући о процесима рада.

Она тврди да ових 300 запослених ради на одређено између седам и десет година. Мењане су им само врсте уговора. Запослени су у оперативним делатностима које се баве безбедношћу путника, пртљага, комплекса аеродрома.

Вилотићева каже да и сада на оперативним пословима, у појединим деловима, недостају извршиоци. У сектору чистоће имају велики недостатак радника, зато што послодавац, како објашњава, у мају ради уштеде није продужио посао људима који су ту радили.

Тада је без посла остало око 300 радника који су, такође, били ангажовани на одређено.

– Потом је раскинуо уговор са компанијом која је одржавала чистоћу терминала, тако да је број запослених испод сваког минимума у тој служби и немогуће је обавити непотребне процесе рада. Чак ни у овом обиму саобраћаја, који је 30 одсто прошлогодишњег. Послодавац је радницима који раде на неодређено понудио програм добровољног одласка, уз одређену финансијску надокнаду од 800.000 динара, па навише, али према критеријумима које је он одредио. Синдикати се не слажу са тим критеријумима. Не објављују колики је вишак запослених, у којим делатностима и на којим радним местима – тврди Вилотићева и најављује штрајк упозорења три синдиката ове компаније.

Чињеница је, каже, да се услови рада погоршавају и да су лошији у односу на стање од пре две године, када је „Венси” постао концесионар београдског аеродрома, а камоли на ситуацију одраније, у смислу погоршања радних права.

– Дошли смо до тога да је запосленима који раде на сложеним пословима који се тичу отпреме ваздухоплова или безбедности дат налог да чисте тоалете. Криза узрокована ковидом је изговор за све лоше ствари које се дешавају. Тражимо једнаке услове за све који одлазе и оне који остају, као и да послодавац пружи информације у складу за законом о томе где ће бити вишак запослених, како ће изгледати нова систематизација и шта ће бити нове радне обавезе запослених. Свесни смо да фирма мора да се трансформише да је криза узроковала промене и то је видљиво и свима јасно. Од послодавца тражимо равноправност на првом месту – каже Вилотићева.

Међутим, у компанији „Белгрејд ерпорт”, којој је на 25 година поверено управљање аеродромом, кажу за „Политику” да су усвојили модел реструктурирања како би додатно смањили трошкове услед драстичног утицаја који је ковид 19 имао на ваздушни саобраћај у последњих шест месеци.

Они наводе да је број путника у првој половини ове године смањен је за 61,4 одсто, а у другом кварталу за чак 94,6 одсто у односу на исти период 2019, што је све резултирало значајним смањењем прихода компаније. Реструктуирање подразумева програм добровољног одласка за запослене на неодређено време који за то буду заинтересовани, а уговори на одређено време који истичу неће моћи да буду обновљени.

Према њиховом објашњењу, тренутни обим саобраћаја и путника такав је да на Аеродрому „Никола Тесла” Београд раде само делови терминала 2, док терминал 1 није у употреби.

Подсећају да је у 2019. години београдски аеродром имао је око 6,2 милиона путника, а у овом тренутку опслужује тек трећину од овог броја путника. Само током септембра, број путника смањен је за 70 одсто у односу на исти период 2019. А овакав тренд се такође очекује и у наредним месецима.

– Након реструктурирања, организација компаније ће бити боље усклађена са тренутним пословним потребама и обимом саобраћаја, што ће јој истовремено омогућити да брзо реагује и подржи евентуалне промене у обиму саобраћаја. Започели смо формални процес консултација са синдикатима за добровољни одлазак запослених на неодређено време, нудећи конкурентне пакете који су усклађени са добром тржишном праксом. Компанија је задржала све своје запослене на одређено време током кризе, више од шест месеци, упркос чињеници да су били на плаћеном одсуству због ниског обима саобраћаја.

Међутим, за оне запослене којима уговори о раду истичу до краја године, ангажман на аеродрому не може бити продужен због актуелних околности. Ове неопходне одлуке морале су да буду донете како би се пословање компаније „Белгрејд ерпорт” одржало и сачувало што је више могуће радних места за будући, постковид раст – кажу у компанији „Белгрејд ерпорт”.

Коментари13
90760
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Osnovni problem
Tema je škakljiva između ostalog i zato što je na beogradskom aerodromu proizvoden i čitav niz veštačkih radnih mesta. Najbolji primer je uvođenja takozvanog kapilarnog sistema bezbednosne kontrole na svakom gejtu, što je neobično za aerdrom te veličine, a znači da umesto recimo 20 kontrolora na jednoj tački, imate kontrolu na svakom gejtu za koju se ngažuje po tri radnika u tri smene. Ali i drugde je na tom aerodromu vidljivo kako ljudi stoje bez posla i dvoje radi ono što u svetu radi jedan.
Svuge isto...
Svi aerodromi sveta su prepolovili broj zaposlenih.
Jovan Cvijic
Da li postoji drzavna firma koja nema visak zaposlenih? To je veliki problem drustva u kojem zivimo. Dobar deo je formalno zaposlen. Ne odlaze na posao! Rade na drugim mestima. Dakle ubijaju dve muve odjednom. Dobijaju plate i preuzimaju poslove od ljudi koji rade privatno. Srbistan
Сима
Аеродром је приватизован , дат је под концесију и управља француски компанија Винси или како се већ зове .
Dragan
Kada sam ja pre 30 godina nasao prvo zaposlenje na snazi je bio zakon po kojem ako radnik radi 12 meseci na odredjeno vreme, automatski postaje stalno zaposlen jer potrebe za njegovim radnim mestom vise nisu privremene. Tako je bilo u mom slucaju a ovu informaciju tada sam dobio od poslodavca uz napomenu da ce tih 12 meseci (4×3) biti probni rad.
Vlada
Kako je moguce raditi od 7 do 10 godina na neodredjeno?Dobiti stalan posao ispade privilegija!!!
ralence
Систем у раду је исти у свим развијеним земљама света. Да би смањили трошкове производње и услуга многе компаније премештају своје фабрике у мање развијене земље ,као у Србију,где је радна снага јефтинија и са другим погодностима ,повластицама за производњу. Доста компанија запошљавају раднике преко разних агенција кад им требају и плаћају им само кад раде и немају никаква друга права ( одмор,болест ,храна ) итд...Такви радници морају сами да уплаћују своје дажбине држави да бих имали пензију.
vox ex populi
Pa naravno. Ko vam još može garantovati bilo šta doživotno? Problem je slaba ponuda radnih mjesta za pismene ljude. Uglavnom se nude poslovi za kursirane radnike, bez ikakvih stručnih znanja.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља