уторак, 24.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 07.10.2020. у 22:00 Бране Карталовић

Субверзивним позориштем против „нове нормалности”

Наша је дужност као самосвесних и одговорних појединаца, као што је то дужност одговорног позоришта и уметности уопште, да постављамо питања, каже уметнички директор и селектор „Јоакимфеста” Слободан Савић
Из представе „Зашто је полудео господин Р“ (Фото: из каталога Јоакимфеста)

Крагујевац – Већ месецима живимо у свету и времену „нове нормалности” која, између толико тога осталог, налаже и физичку дистанцу међу људима. „Нова нормалност” нас је лишила додира и загрљаја, руковања и пољубаца, а изолација и самоизолација су постали наша свакодневица, као да пре вируса корона нисмо били довољно затворени у себе и своје домове, као да нисмо били довољно отуђени и усамљени у виртуелним световима. Да ли је та „нова нормалност” само горки плод смртоносног вируса или је то начин живота на који смо свикли од тренутка када смо пристали да своја осећања изражавамо емотиконима, да нам непоновљивост и ужитак стварног живота посредују електронски медији и друштвене мреже? Наша је дужност као самосвесних и одговорних појединаца, као што је то дужност одговорног позоришта и уметности уопште, да постављамо питања, поручује позоришни критичар Слободан Савић, уметнички директор и селектор „Јоакимфеста”, међународног позоришног фестивала који се од сутра до 13. октобра, под покровитељством града Крагујевца, 15. пут одржава у Књажевско-српском театру (КСТ).

Под фестивлским слоганом „Позориште у изолованом друштву”, на великој сцени „Јоаким Вујић” најстаријег српског професионалног театра (1835), у шест фестивалских дана биће изведено исто толико представа, три домаће и три иностране.

„Густав је крив за све” (8. октобар), представу суботичког позоришта „Костолањи Деже”, насталу по мотивима некада популарног цртаног филма „Густав”, која отвара фестивал, режирао је Кокан Младеновић.

Бобо Јелчић је редитељ представе „Зашто је полудео господин Р” (9. октобар) Југословенског драмског позоришта из Београда. Ибзенову „Луткину кућу” (10. октобар) Мађарског позоришта Клуж (Румунија) режирао је Ботонд Нађ. Соња Петровић је редитељка представе „Ко је убио Џенис Џоплин” (11. октобар) Српског народног позоришта из Новог Сада. „Филоктетова рана” (12. октобар), представа је Позоришне лабораторије „Сфумато” из Софије (Бугарска), коју је по мотивима дела Хајнера Милера „Филоктет” режирао Борис Крастев.

Фестивал затвара Орвелова „Животињска фарма” (13. октобар), коју је у Народном позоришту „Антон Панов” из Струмице (Северна Македонија), режирао Љупчо Георгијевски.

‒ Упркос тешкој и неизвесној ситуацији, „Јоакимфест” и ове године слави и негују естетски софистицирано, друштвено одговорно, субверзивно и еманципаторско позориште које се хвата укоштац с горућим проблемима и феноменима времена и света у којем живимо. Но, да се у потпуности разумемо, овогодишња селекција није изнуђена пандемијом, нити је резултат било каквих компромиса. Ових шест представа би учествовале на 15. „Јоакимфесту” и да није короне, јер то заслужују својим естетским квалитетима, тематским опсегом и маестралном глумачком игром – предочава Савић.

Фестивалска селекција није условљена короном, али ће због обавезних мера предострожности публици бити доступно свако треће место у сали Књажевско-српског театра. То, с обзиром на капацитет позоришта, значи да ће представе моћи да гледа око 90 љубитеља позоришта.

‒ Лоше околности у којима живимо и нимало оптимистична слика данашњег света могу, нажлост, постати изговор да одустанемо од борбе, да се унапред предамо. Ипак, „Јоакимфест” већ 15 година налази начине како да у времену пуном искушења буде са својом публиком, коју и овог пута жели да суочи са важним питањима, али и да јој предочи велике, исцељујуће могућности уметности. Колико год смо свесни значаја развоја националних култура и свега што се дешава унутар државних граница, у првом плану је идеја да сви припадамо заједничком културном простору у коме физичке, менталне, језичке и друге баријере са лакоћом могу бити превазиђене креативношћу даровитих и надахнутих уметника – каже директор крагујевачког позоришта, глумац Милош Крстовић.

„Јоакимфест”, до прошле године „Јоакиминтерфест”, 2006. године покренуо је редитељ Драган Јаковљевић, тадашњи директор КСТ-а. Фестивал је пролазио кроз различита раздобља, имао је своје успоне и падове, а 2019. године, када је за уметничког директора изабран Слободан Савић, извршене су корените промене у структури и концепцији самог фетивала. Данас је то фестивал савременог, естетски и поетички референтног позоришта, који избором представа настоји да буде препознатиљив у земљи и ширем региону.

Коментари0
d1fd1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља