петак, 27.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 09.10.2020. у 18:11

НАСА чува име Михајла Пупина, једног од својих оснивача

Михајло Пупин (Фотодокументација „Политике”)

ВАШИНГТОН - Национална агенција за аеронаутику и свемирска истраживања - НАСА негује сећање на једног од својих оснивача Михајла Пупина, а о значају тог великог спрског и светског научника за развој аеронаутике и свемирских истраживања говоре и документа на сајту те широм света познате америчке агенције.

Танјугу су из седишта НАСЕ на питање шта агенција поседује од докумената који говоре о улози Михајла Пупина у њеном настанку и развоју, указали на странице сајта www.nasa.gov на којима се може наћи 12 документа важних за историју Насе у којима је истакнуто име - „Michael I Pupin”.

У тих 12 докумената, књига и публикација, које између осталог говоре и о историји настанка Националног саветодавног одбора за аеронаутику НАЦА основаног 1915. године, а из кога је 43 године касније настала та широм света позната свемирска станица је и фотографија - „Слика у историји ваздухопловног (и астронаутичког) инжењерства”.

На њој је овековечен први састанак НАЦА-е коме је присуствовало 12 стручњака, од којих је један био и Михајло Идворски Пупин. Пупиново име је на списку чланова извршног комитета НАЦА, на тој функцији био је од оснивања до октобра 1922. године.

НАСА на сајту презентује и документ „Журнал мисије Аполо 15” у коме је и фотографија дела површине Месеца из 1971. године а као одредница за позицију тог „парчета” тла наведени су кратери, од којих је један назван по великом српском научнику, професору и добротвору.

Као драгоценост НАСА чува и књигу важну за свој настанак - за оснивање Наце. Међу страницама тог обимног дела на скоро 600 страниуца „Инжењери на највишем задатку” Џејмса Хансена, посвећеног Ленглијевом истраживачком центру, најстаријем Насином центру саграђеном пре више од једног века, име је Михајла Пупина.

Пупинов значај истакнут је и између осталог и у документарном журналу о путовању у исторју америчке аеодинамике - науке о кретању ваздуха у односу на чврста тела.

Михајло Пупин био је између осталог почасни доктор на 18 универзитета, добитник Пулицерове награде за аутобиографско дело „Од пашњака до научењака”, почасни кознул Србије у САД и пријатељ 28. председника САД Вудроа Вилсона, захваљујући чему се, између осталог, застава Србије вијорила на Белој кући, а тако нешто догодило се само два пута у историји САД.

Био је велики доброчинитељ, уписан је златим словима и у историју развоја Народног музеја коме је поклонио легат - део сталне поставке. Патентирао је 34 проналаска, а индуктивни калемови у његову част названи су „Пупинови калемови”. Телефонска компанија Бел купила је право коришцења Пупинових калемова 1901. године, а потом и Сименс.

Умро је у САД где је и сахрањен. На гробу пише: Michael Idvorsky Pupin oktobar 4. 1858 - march 12 1935.

6270a

Мала планета Пупин (2)
Како је од 43 посматрања 33 извршио М. Бенишек он је предложио крајем те године, у којој је обележавано 80 година од смрти Михајла Пупина, да та мала планета, понесе Пупиново име. Сам астероид, чија је привремена ознака била 2001 YD, а који је открила Елеонора Хелин са калифорнијске Маунт Паломарске опсерваторије, данас има стални назив (57868) Пупин.
Мала планета Пупин (1)
Радећи дуго година на анализи промена сјаја астероида у циљу утврђивања периода њихове ротације, положаја оса и утврђивања њихове евентуалне двојности, или чак вишеструкости, београдски астроном Владимир Бенишек и амерички Фердинанд Пилчер из Новог Мексика су стекли право да именују малу планету коју су заједно пратили од 6. августа до 7. октобра 2015.
О кратеру Пупин
Пупин је мали правилни кратер у источном делу месечевог Мора Киша. Има пречник 2,2 км и дубину од 360 м. Његова ивица надвишава околну равницу за око 70 м. Настао је 1976. одлуком Међународне астрономске уније (МАУ) о преименовању кратерића Тимохарис К. Наиме МАУ је 1935. године тако именовала овај кратер у близини великог кратера Тимохарис (40 км), који је добио име по великом грчком александријском астроному.
Panonski mornar
Poštovana Politika, koja je uvek "slovila za pismenu", kako kaže moja majka, u tekstu o g. Pupinu piše ćirilicom НАСЕ. U sledećoj rečenici to izgleda ovako: Насе. Posle toga: НАЦА-e. A za nevjerovat je, kako je govorila jedna stara zagrebačka novinarka, sledeća rečenica: Као драгоценост НАСА чува и књигу важну за свој настанак - за оснивање Наце. Ni prevodilac kao sto je gospodin Google tako ne gresi. Razočaran sam.
Pre NASA bila je NACA
The National Advisory Committee for Aeronautics (NACA). Tako se zvala NASA pre nego što je postala National Aeronautics and Space Administration.