Криза у авио-саобраћају и смањење броја путника за око 80 одсто одразили су се неминовно на пад прихода београдског Аеродрома „Никола Тесла”. Концесионар, француски „Ванси”, најављује резање трошкова и смањење броја радника. Питање које се само по себи намеће јесте да ли концесинар у таквим околностима може да испуни обавезе према држави, односно да плаћа годишњу накнаду и да ли му је измиривање те обавезе евентуално одложено.
Број путника на Аеродрому „Никола Тесла Београд” био је у трећем кварталу мањи за 77,7 одсто у односу на исти период лане и износио је 478.000 путника, саопштено је из компаније „Ванси”, матичне фирме „Белгрејд ерпорта” који управља аеродромом. Укупан број путника за првих девет месеци износио је 1.468.000, што је за 68,7 одсто мање него у истом периоду прошле године, наводи се у саопштењу.
Комерцијални летови на београдском аеродрому су током трећег квартала више него преполовљени, пошто их је било 9.972, односно 55,5 одсто мање у односу на период јул–септембар 2019. године.
Ненад Гујаничић, брокер „Моментум секјуритиза”, каже да сви светски аеродроми имају пад прихода због смањења боја путника и биће им потребно две до три године да достигну ниво од пре пандемије.
Према његовој оцени то у великој мери може да доведе у питање концесију, односно предвиђени план улагања. Није познато шта пише у концесионом уговору, пошто није објављен, али наш саговорник претпоставља да постоји нека клаузула о одлагању или неплаћању концесионе накнаде у случају ванредног догађаја.
– Како је то тачно формулисано ми не знамо. „Ванси” има обавезу да фирми Аеродром „Никола Тесла а. д.”, која надзире концесију, уплаћује годишњу концесиону накнаду, с тим што се то обрачунава и плаћа квартално. У другом кварталу то није уплаћено, што смо видели када је Аеродром „Никола Тесла” објавио финансијски извештај у којем пише да концесиона накнада није измирена због наступања случаја више силе. Докле ће то трајати не знамо. Прилично је извесно да ове године неће плаћати ни у трећем ни у четвртом кварталу. Следеће године ће вероватно наставити да уплаћују јер ће се пословање опоравити – наводи Гујаничић.
Иницијалну концесиону накнаду од 501 милион евра „Ванс” је уплатио по преузимању београдског аеродрома. Када је потписан концесиони уговор у марту 2018. речено је да ће годишња концесиона накнада бити од 4,5 до 16 милиона евра, што значи како се буде повећавао број путника она ће расти. Колико „Ванси” плаћа квартално на име те накнаде није познато, али Гујаничић каже да је један од критеријума да та накнада не буде мања од пет одсто прихода аеродрома. С обзиром на то да су приходи мали тај критеријум ће ове године бити низак, оцењује он.
У финансијском извештају Аеродрома „Никола Тесла а. д.” за друго тромесечје, који је објављен на сајту Београдске берзе пише да је пословна зарада у другом кварталу 2020. износили 14.832.084 динара. Овако остварени приходи знатно су мањи у односу на зараде у истом периоду претходне године, као и у односу на план пословања за други квартал 2020. године.
– Потребно је напоменути да је проглашењем пандемије вируса корона смањена фреквенција комерцијалних путничких летова широм света, па самим тим и на Аеродрому „Никола Тесла Београд”, чиме је дошло до смањења прихода друштва посебне намене („Белгрејд ерпорт”), што се као последица рефлектује и на зараде друштва односно, износа за уплату концесионе накнаде у другом кварталу у односу на исти период претходне године, а све у складу са уговором о концесији, односно наступањем случаја више силе, што пандемија неспорно јесте – наводи се у финансијском извештају.
Компанија „Белгрејд ерпорт”, која управља аеродромом, није се изјаснила да ли плаћа или не плаћа концесиону накнаду и да ли има неки договор о одлагању измирења те обавезе већ су нам само рекли да су у редовном контакту са даваоцем концесије, Аеродромом „Никола Тесла Београд а. д.” и Владом Републике Србије, као и другим заинтересованим странама на тему налажења најбољег могућег начина за ублажавање негативних ефеката пандемије на авио-индустрију.
У компанији Аеродром „Никола Тесла а. д.”, која надзире спровођење концесије, за „Политику” је речено да је концесионар уредно измирио концесионе накнаде у складу са роковима доспећа ових обавеза дефинисаним уговором о концесији што се може видети и у финансијском извештају.
– Давалац концесије је полазећи од могућности из уговора о концесији и препорука Airports Council International, предузео мере ради ублажавања последица пандемије изазване ковидом 19 по концесионара, без последица по целокупне преузете обавезе према даваоцу концесије, укључујући и обавезу плаћања годишње концесионе накнаде – кажу у предузећу Аеродром „Никола Тесла а. д.”
У Министарству финансија такође наводе да су све доспеле обавезе од концесионе накнаде измирене.
Одложен штрајк радника аеродрома
Штрајк синдиката због планираног смањења броја радника, који је био најављен за петак је одложен. У „Белгрејд ерпорту” кажу да са представницима синдиката одржавају редован дијалог по свим кључним питањима која се тичу пословања компаније, а конструктивни предлози су увек добродошли, што је био случај и приликом процеса припреме програма добровољног одласка за запослене на неодређено време који за то буду заинтересовани. Програм је понуђен услед неопходности оптимизације трошкова пословања и усклађивања броја људи са потребама посла у индустрији која најтеже подноси последице ковида. При овоме се, како наводе, строго водило рачуна о лиценцираном особљу од чијег ангажовања зависи безбедно обављање делатности оператера аеродрома и сам сертификат оператера, којима ће пријава на овај програм бити одобрена само у изузетним случајевима уколико се процени да одлазак таквих запослених не угрожава континуитет пословања. Напомињу да је понуђени финансијски пакет фер, атрактиван и конкурентан.
– Имајући у виду драстично смањен обим саобраћаја на београдском аеродрому и чињеницу да број путника у овом периоду износи око 30 одсто у односу на прошлу годину, онима којима истичу уговори о раду на одређено време, а који су иначе запослени на основу повећаног обима посла или рада на одређеном пројекту, уговори ће бити обновљени у случајевима где је процењено да је неопходна пословна потреба за продужетком њиховог ангажмана, о чему активно разговарамо како са синдикатима, тако и свим запосленима – кажу у „Белгрејд ерпорту” за „Политику”.