субота, 28.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 20.10.2020. у 22:10 Борка Голубовић-Требјешанин

Живот између Загреба и Београда

Ти „ружни, прљави, зли” кренули су са маргине и дошли до великих позиција моћи. Не говорим само о региону, него и о светским оквирима, каже Озрен Грабарић, звезда хрватске сценске уметности
Озрен Грабарић (Фото: Сајт Гавеле)

Oдмах сам рекао Ленки Удовички: јако бих се радовао раду у Београду. Звезда хрватске сценске уметности Озрен Грабарић овако је у први мах говорио за „Политику” поводом рада на својој новој представи „Ружни, прљави, зли” Слободана Обрадовића по мотивима истоименог филма Етора Сколе, која је после седам месеци изведена на сцени „Оливера и Раде Марковић” Београдског драмског позоришта.

Харизматични Грабарић, са којим смо разговарали у кафеу БДП, наглашава да је најпре имао трему јер није знао како ће рад у Београду функционисати, односно како ће постићи све обавезе будући да предаје глуму на Академији драмских уметности у Загребу...

‒ Успео сам овде да живим, да осетим Београд на другачији начин. Морам признати да сам се заљубио у Београд, овде се баш осећам као код куће. После вишемесечне паузе због епидемиолошких околности вратио сам се у исти стан на Студентском тргу, што ме је јако обрадовало. Волео бих да и после премијере наставим овај живот између Загреба и Београда. Зашто? Ретко где се могу срести тако дивни млади људи који изгарају за позориште, као овде, конкретно у БДП-у ‒ прича Грабарић и додаје:

‒ Са Ленком Удовички сам пуно радио, познајем њен стил, поетику, разумемо се јако добро. Раде Шербеџија ми је пуно савета у животу дао, потпоре, подстицаја као младом глумцу да се развијам на крилима те његове магије.

Ленка Удовички, није имала дилему када је главног јунака приче „Ружни, прљави, зли”, једнооког Ђакинта, поверила Озрену Грабарићу. Са Грабарићем је изнедрила до сада неколико представа „Шекспир у Кремљу”, „Кабаре Брехт – Задрживи успон Артура Уија”. Италијанска „црна” комедија Етора Сколе „Ружни, прљави, зли”, заснована на елементима неореализма, премијерно приказана 1976. године, њихов је нови сценски спој.

‒ „Ружни, прљави, зли” је од компликованијих партитура у мојој каријери. Са Ленком сам радио представу „Шекспир у Кремљу”, и тамо постоји важна реченица: „Опрезно са слободом, не ваља када је има превише, није добро ни када је има премало, најбоље да је има таман колико треба.” Управо је тако са овом партитуром. Јер усвајање врло специфичне кореографске структуре, која наизглед ускраћује глумцу слободу, једном када је усвојена даје могућност да глумац дође до своје слободе. Наши „прљави” су људи са маргине који су остављени. Људи без морала, базирани на инстинктима. Полако нарастају и данас, као да су некако заменили места, они постају владари и људи у високим структурама. Не говорим само о региону, него и о светским оквирима, тако да су ти „ружни, прљави, зли” кренули са маргине, и дошли до великих позиција моћи. Сам Скола када је радио тај филм био је нападан од стране левичара, зато што није сентиментално оцртавао слој сиромашних људи. Са друге стране он је направио слику тих сиромашних људи са животињским инстинктима, али који су заправо последица једног система...

Београдска публика имала је прилику пре неколико година да види Грабарића у представи „Хинкеман” у режији Игора Вука Торбице у гостујућем извођењу Загребачког казалишта младих на сцени Народног позоришта у Београду. Али и његов ауторски пројекат „Дневник једног лудака”, по Гогољу, када је пре неколико година однео убедљиву победу на земунском Фестивалу монодраме и пантомиме. И док нам открива да га у Загребу, поред осталог, ако околности дозволе чека „Сирано” у режији Александра Поповског, ево како види будућност позоришта:

‒ Позориште је у стању перманентне кризе од када постоји, али ће увек преживети, јер је дубоко усађено у људску психу, потребу. Театар је настао у оном тренутку када се се људи окупљали око ватре и причали неку причу како су ловили... Имали су један рефлектор, то је била та ватра, сенке су падале и ту је настао театар из потребе да комуницира један човек са ширим аудиторијумом. Позориште ће увек преживети, коју форму ће добити то је друго питање, али мислим да ниједна онлајн форма неће моћи да замени директни контакт са људима. Без обзира на опасност од ковида, видим људе који и даље иду у позороште,  та потреба је огромна, јер управо због нових технологија постали смо мало изолованији, усамљени. Људи воле да иду у позориште јер желе да припадају заједници, а то театар нуди ‒ закључује Грабарић који се радо сећа дружења са Небојшом Глоговцем, али и другим колегама-глумцима из Србије: Анитом Манчић, Борисом Исаковићем, Јасном Ђуричић.

Коментари2
93c2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Neva
Zivot izmedju Zagreba i Beograda bio bi laksi kad bi se prosirio autoput Beograd-Zagreb umesto autoputa Nis-Drac.
Mija
Nekad davno u sfrj, putujuci vikendom vozom po "zemlji" ( krenem petkom popodne kad se zavrsi nastava a vratim se rano ujutru u ponedeljak u BG ), dok sam bio u srednjoj skoli, otkrih veliki trg u Zagrebu, nedaleko od zel.stanice. Tako sam posle vise godina istrazivanja nasao da je taj trg prostran i lep i da u BG nema tako velikog trga. U Trstu je zaista bilo lepse piti kafu uz obalu nego tamo, ali... Kasnije sam prestao tamo i na more da idem. Ni nemislim vise da je to nesto za posetu, cro.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља