субота, 23.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 03.11.2020. у 16:37 Александра Мијалковић
АКТУЕЛНО Позоришна и фестивалска јесен у условима пандемије

Култура у инат корони

Сва позоришта се труде да предузму све мере како би на сцени и у сали била очувана здравствена безбедност: користе се средства за дезинфекцију и пречишћивачи ваздуха, пази се на дистанцу
Празна места у гледалишту су мера безбедности док траје пандемија (Фото БФИ)

На радост публике која се ужелела позоришних и балетских представа, концерата и нових филмова на великом екрану, „културна јесен” у Београду је почела с амбицијом да надомести све оне „празне” месеце од појаве пандемије у нашој земљи.

И док су на последњој од таквих манифестација, наступу групе „О ђила” у Комбанк дворани, одржаној дан пре увођења ванредних мера, извођачи захвалили публици на храбрости што се ипак појавила, нова сезона је отворена упозорењем епидемиолога из кризног штаба. Сви они који иду у позориште, биоскоп или на концерт, наиме, то чине на сопствену одговорност, свесни ризика.

Доктор Предраг Кон је указао и да организатори таквих догађаја, који су дужни да обезбеде све прописане услове за заштиту од вируса корона, морају да воде рачуна и о томе да гледаоци поштују мере, па ако то није случај, онда не могу да одрже представу или пројекцију.

Кризни штаб је оценио да највећи ризик представљају „концерти с певањем” јер је могућност ширења вируса тад неупоредиво већа. Показало се, међутим, да београдску публику то није одвратило: једва је дочекала вече оперских арија у Народном позоришту и мјузикл „Јаднике” у Мадленијануму.

Ако треба, и на сцену с маском

– Ма, ако је потребно, глумићу и са заштитном маском на лицу! – рекао је Бане Трифуновић на конференцији за новинаре, на којој је представљен као нови Велики Гетсби, у обновљеној верзији истоимене представе на сцени у Земуну.

Засад ипак нећемо гледати „замаскиране” глумце. Како је навела др Дарја Кисић Тепавчевић, због природе њиховог посла није предвиђено да током представе носе маске, али јесу предвиђени одређени здравствени прегледи и, наравно, потребно је да редовно проверавају телесну температуру.

Сва позоришта се труде да предузму све мере како би и на сцени и у сали била очувана здравствена безбедност. Користе се средства за дезинфекцију и пречишћивачи ваздуха, пази се на дистанцу... Редари и разводници проверавају да ли сви носе маске. И за време представе упозоравају гледаоце који су их скинули, да их врате натраг на лице.

Позориште „Пинокио”: свим посетиоцима се пре уласка у салу мери температура (Фото Предраг Митић)

Тако је једна старија госпођа, после недавне представе у „Атељеу 212”, изнервирано изјавила да, док траје корона, више неће тамо крочити јер „није дошла да је загледају има ли заштитну маску, већ да се опусти и ужива”. Требало је, међутим, да се запита да ли својом немарношћу и комодитетом онемогућава друге у сали да буду опуштени и уживају, не бринући да ли ће им она можда пренети вирус. Управо због таквих редари „тренирају строгоћу”.

Посетиоцима представа и концерата се на улазу у салу мери температура. Места нису нумерисана, већ како ко дође улази у салу и заузима седиште, наравно не оно које је означено да остаје празно. Занимљиво је да се ни на једном од ових догађаја није могло чути оно чувено искашљавање из задњих редова, након којег обично уследи салва кашљуцања широм сале. Сада је потпуна тишина!

Све време сви гледаоци морају да носе заштитну маску. Ово донекле представља проблем онима који су навикли да на такве догађаје иду не само да би „видели” већ и да би „били виђени” – а ко ће их запазити и препознати испод маске? Зато се сад сусрети и сликање обављају напољу, испред улаза, уместо, као раније, у холу.

Популарни уметници су под додатним ризиком ако пристану на „селфи” с обожаваоцима: тад се више не поштује препоручена физичка дистанца, скидају се маске, а падне и понеки загрљај! Једна од највећих балетских звезда данашњице, Сергеј Полуњин, наступио је прошлог месеца у Народном позоришту у Београду на добротворној приредби коју је организовала његова фондација за подршку младим талентима. У једном тренутку се појавио међу званицама. Дотле су сви дисциплиновано стајали на удаљености, с маскама на лицу, а онда је кренуо громогласни аплауз, севнули су блицеви, дирнути Рус је смакао с лица комад платна који га је заклањао – и већ у следећем тренутку око њега су се тискале „демаскиране” даме с подигнутим мобилним телефонима.

Поклон глумаца на премијери (Фото Предраг Митић)

Љубитељима културе који нису успели да обезбеде место у позоришној, концертној или биоскопској сали, с обзиром на ограничење броја посетилаца, ипак је омогућено да одгледају то што су желели – преко интернета, у живом преносу (рецимо са фејсбук стране организатора, као што је био случај с Београдским фестивалом игре) или одабиром термина за гледање филма преко платформе (Белдокс, Фестивал Етнолошког филма...) и то углавном бесплатно. Предност технологије 21. века.

Филмофили су, додуше, и у претходним месецима, док су биоскопи били затворени, имали могућност да бесплатно за време онлајн филмског фестивала од 27. марта до 10. априла, а после тога за симболичан износ, одгледају неке од најновијих и најпопуларнијих остварења преко платформе „МојOFF”.

А ево како су изгледали неки други фестивали и културни догађаји у новој сезони у Београду.

Без дружења и стајања

Међу првим таквим манифестацијама било је 13. издање Међународног фестивала документарног филма „Белдокс”, одржано почетком септембра на неколико места „уживо” (у Амфитеатру испред Музеја Југославије, на Летњој сцени на Калемегдану, на тераси Арт биоскопа Коларац...).

Гостовања страних балетских трупа које су биле позване да пролетос наступе на 17. Београдском фестивалу игре померена су за јесен, али је директорка фестивала Аја Јунг истакла да је најважније да „ништа није отказано”. Сваки наступ је договаран изнова, по неколико пута, мењане су авионске карте и хотелске резервације, учесници су морали да прођу дупло тестирање...

Од 17. до 29. септембра (уместо у јуну) у Цркви Светог Петра одржан је 15. Фестивал ране музике на историјским инструментима из доба барока – под маскама, али не карневалским, како би приличило том добу, већ оним заштитним. Међународни фестивал Дани оргуља такође је с летњег померен на јесењи термин, у Катедрали Блажене Девице Марије. Због епидемиолошких мера број посетилаца је морао бити ограничен, а места унапред резервисана, па је простор био полупразан, што је било необично искуство, јер се сваке године ту окупи толико слушалаца, да многи концерте „одстоје”, неки и испред улаза у цркву.

Више оде 40 ауторских остварења на 19. Међународном фестивалу етнолошког филма у новим околностима је, уместо у Арт биоскопу Етнографског музеја, приказано онлајн. Гледаоци су преко интернета могли бесплатно да виде и циклус кратких документараца недавно преминулог редитеља Добривоја Пантелића (чији је назив филма „У гору, у воду” одабран за слоган овогодишњег фестивала).

На задовољство љубитеља „великог екрана”, 5. Фестивал италијанско-српског филма пратили су „уживо” у две биоскопске сале Југословенске кинотеке. Био је чудан осећај седети у сали у којој је, на оваквим догађајима, ранијих година било попуњено свако место, а сада су сваки други ред и седишта између гледалаца остали празни.

И док се филмови, на крају крајева, могу гледати и „од куће”, позоришни глумци, балетски играчи и музичари, да би „зарадили хлеб насушни”, ипак морају да наступају уживо, чак и ако је сала, због проглашених епидемиолошких мера, полупразна. Ово је важно и за публику, којој култура помаже да и у овим чудним и тешким временима очува дух, поправи расположење, оснажи наду и решеност да истраје.

Коментари1
50846
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vojislav
Ne razuem kako je ododzavane pijace moguce ,i saoskih vasara a zabraniti odrzavanje pozorisnih predstava? ???

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља