Други испитни дан првог испробавања велике матуре, која би требало да замени пријемне испите за упис на факултете, за гимназијалце јуче је значио решавање теста из математике. Њихови вршњаци у стручним школама истовремено су полагали неки од општеобразовних предмета или математику под условом да је имају све четири године школовања. Проба уметничке матуре јуче је и завршена за средњошколце престоничке Балетске школе „Лујо Давичо” и Школе примењених уметности у Шапцу. Трећи део будућег матурског минимума у уметности данас ће полагати само ученици одсека музички сарадник – теоретичар Музичке школе „Даворин Јенко” у Београду, а имаће тест из солфеђа и хармоније.
Тежину досадашњих испита ученици различито процењују, а професори увиђају да су ђаци знатижељни и не приступају тестирању олако, иако знају да им успех у школи не зависи од резултата матурске пробе. После математике трећаци Шабачке гимназије оцењују да је тест био неуобичајен, не претежак ни сувише лак, са задацима другачијим од оних на које су навикли. Предиспитне инструкције наставника биле су јасне, није било задатака из градива које нису учили, а професори нису дозвољавали преписивање – неки су од утисака ученика трећег два, одељења друштвено-језичког смера, и трећег шест, у коме уче ИТ таленти Шабачке гимназије. Директорка те школе Маријана Исаковић каже да педагошки колегијум планира да напише сугестије надлежнима за унапређење квалитета задатака и испитног процеса јер проба томе и служи.
– Професори су веома заинтересовани, као и ђаци. Прилично смо то озбиљно схватили. Сачекаћемо резултате и детаљно све анализирати, али већ се намеће утисак да није сасвим проучен програм по коме се школују наши ђаци и није узето у обзир да је прошла школска година завршена онлајн наставом. Чини се и да матурска питања нису суштинска, више испитују сналажљивост него знање. Зато задаци отвореног типа, где треба да изразе став, ђацима представљају проблем, док се боље сналазе када треба да означе конкретан одговор. За нас је то добар показатељ шта треба додатно радити – појаснила је Исаковићева.
У Шабачкој гимназији данас полажу тест из историје, као последњи део пробне матуре. Исто очекује и гимназијалце Прве београдске, Пријепољске и Алексиначке гимназије, на пример, јер неће у свих 50 гимназија у овом пилотирању бити исти општеобразовни предмет на испиту. Биологију ће имати у Четрнаестој београдској и гимназијама у Бечеју, Босилеграду, Ивањици... Физика је трећи тест у, рецимо, Шестој београдској, Књажевачкој и гимназијама у Врњачкој Бањи и Великој Плани. У Зрењанинској гимназији, Дванаестој београдској или нишкој „Бора Станковић” полагаће се хемија, а у панчевачкој „Урош Предић”, вршачкој „Борислав Петров Браца”, сомборској „Вељко Петровић” страни језик (немачки или енглески) за завршницу испита.
Стручна матура у овој пробној верзији ослобођена је праксе, тако да се трећим испитом тестира искључиво њен теоријски део. Шта то у ствари значи ђаци ће сазнати данас кад виде испитна питања. Енигма је у томе што не знају да ли ће се на тесту наћи питања из једног најважнијег стручног предмета за одређени образовни профил, или ће то бити комбинација задатака из више уже стручних предмета. Има се у виду и чињеница да најважније знање и искуство из струке за коју се школују ђаци стичу у трећем и четвртом разреду, а сада ће имати тест из градива прве и друге године. Примера ради, у обе медицинске школе које учествују у тестирању, професори јуче нису могли да објасне из којих ће конкретно предмета будуће бабице и васпитачи данас полагати стручни део матуре. Претпостављају да ће питања бити из здравствене неге, јер се тек од трећег разреда уче предмети специфични за ова занимања, на пример: гинекологија и акушерство или васпитање и нега деце. У већини стручних школа сличне дилеме скопчане су са 29 образовних профила из 11 подручја рада, колико их је обухваћено овом пробом. Неки од тих смерова су: шумарски техничар, рударски техничар за припрему минералних сировина, техничар штампе, техничар за заштиту животне средине, текстилни техничар, грађевински, кулинарски, трговински техничар... За област економије, права и администрације, недоумице око трећег теста пилот-матуре разрешава Милибор Саковић, директор Прве економске школе у Београду.
– Код нас постоје три кључна предмета: основи економије, пословна економија и рачуноводство и одатле ђаци добијају матурска питања – указује Саковић.