Док су радници крагујевачког „Фијата” поново на плаћеном одсуству и више су код куће него у халама, из групације „Фијат Крајслер аутомобили” прошле недеље су саопштили да су модернизовали своју највећу фабрику „Мирафјори” код Торина и почели да производе електрични модел „њу панда 500”. Пјетро Горлије, извршни директор групације, пре нешто више од месец дана послао је писмо запосленима у којем им је саопштио да после Италије долази на ред развој фабрика у Пољској, потом у Србији и Турској.
Саша Ђорђевић, председник Самосталног синдиката ФАЦ, каже за „Политику” да су радници тренутно на плаћеном одсуству, а у фабричке погоне се враћају 3. новембра. Колико дана ће саставити на послу, зависи од поруџбине. За свако возило које је у процесу производње тачно се зна за ког купца иде, на које тржиште и у коју земљу. Ниједан аутомобил не остаје на лагеру. Ђорђевић каже да за сада раде према плану послодавца и да у овом тренутку нико поуздано не може да каже колико радних дана ће имати до краја године јер све зависи од тога колико ће аутомобила бити наручено.
Ђорђевић наглашава да је на светском тржишту дошло до великог пада потражње и цела аутомобилска индустрија има сличан проблем с пласманом производа. Према његовом мишљењу, једина права ствар за опстанак крагујевачке фабрике јесте нови модел.
Упитан да ли имају најаву пословодства о новом моделу аутомобила за Србију, Ђорђевић каже да за сада немају ништа конкретно.
– Дубоко сам уверен да ће се и то десити. Писмо Пјетра Горлијеа, извршног директора, где се први пут званично у неком папиру помиње наша фабрика у Србији, мени улива наду да ће се у наредном периоду дешавати нешто позитивно за нас. То писмо делује озбиљно. До сада смо имали разне приче, углавном у новинама. Ово је званичан став компаније и ја им верујем. Најавили су да ће у наредном периоду покренути озбиљнију причу у Пољској, потом у Србији. То није временски орочено, али то је нешто што нас чека у наредном периоду – каже Ђорђевић.
Наш саговорник наглашава да треба имати у виду да је у току спајање са „Пежоом”. Он претпоставља да ће тек по окончању припајања две компаније, које ће удружене постати четврта светска компанија за производњу аутомобила, доћи до озбиљније приче о новом моделу.
Љубодраг Савић, професор Економског факултета, сматра да „Фијат” у овом тренутку нема никакву стратегију што се тиче Србије. Нажалост, ситуација са овом компанијом је, каже, прилично лоша. Пре неколико година крагујевачка фабрика је постигла максималну производњу од око 117.000 аутомобила у Србији, подсећа он, после чега су пословали све лошије.
– Десетогодишњи уговор између „Фијата” и Владе Србије истекао је прошле године. Нисмо обавештени да ли је продужен, да ли је потписан нови и какви су услови даље сарадње. У сваком случају, имам утисак да држава не зна шта ће са „Фијатом”, а ни „Фијат” шта ће са Србијом. „Фијат” ради искључиво када има сигурну продају аутомобила, што је карактеристика за капиталистичке земље. Неће да лагерују на плацу. Али проблем је што је то на нивоу од 20.000 до 30.000 аутомобила годишње – каже Савић.
Фиксни трошкови су огромни, а фабрика ради на шестини или чак седмини пројектоване производње. Фијат има неке своје разлоге зашто не одлази, али за професора Савића је проблем што Србија има одређене трошкове и обавезе.
– Уопште не видим добро решење за Србију у смислу покретања производње. Сваки дан држава губи, а губе и радници који примају 60 одсто зараде. Они живе у сталној неизвесности – каже Савић и оцењује да би „Фијат”, да смо у правој тржишној привреди, одавно ставио кључ у браву.
Он подсећа да се већ неколико година најављује нови модел, који никако да се деси. Влада Србије и „Фијат” су 2008. потписали десетогодишњи уговор, који је предвидео да италијански „Фијат” буде власник 67 процената фабрике у Крагујевцу, а држава Србија преостала 33 одсто. Она је званично отворена у априлу 2012. године. Иначе, ова фабрика спада у једну од модернијих „Фијатових” фабрика и њен капацитет производње је око 185.000 возила годишње.
Због континуираног успоравања извоза у последњих неколико година и значајног пада тражње за аутомобилима у периоду пандемије, „Фијат” више није наш највећи извозник. Према подацима Министарства финансија, склизнуо је на четврто место на листи највећих извозника и у првих седам месеци 2020. је извезао аутомобиле у вредности од 186,7 милиона евра. Док је прошле године био на другом месту ове листе, а његов извоз је у првих седам месеци вредео 251,6 милиона евра.
„ФЦА Србија” је најбољи извозни резултат имала 2013, кад је на иностраним тржиштима остварила девизни приход од 1,53 милијарде евра. Следеће године „Фијат” је имао извоз од 1,36 милијарди евра, 2015. 1,18 милијарди евра, а 2016. 1,07 милијарди. Од 2018. пад пласмана постаје драстичнији, па је извоз те године био тек 850 милиона евра.