Чачак – Завршни програм 30. Меморијала Надежде Петровић одржан је на крају прошле седмице у сасвим уском кругу позваних и проглашењем добитника награда у чачанској Галерији названој по завичајној, првој српској модерној сликарки. Добрим вестима обрадовани су Младен Миљановић из Бањалуке и Владимир Перић Талент из Београда чијим је радовима припала победничка слава.
Новинарима и неколицини обратили су се Бранко Ћаловић, директор Уметничке галерије „Надежда Петровић” (УГНП) и селекторка 30. Меморијала проф. др Сарита Вујковић, директорка Музеја савремене умјетности Републике Српске из Бањалуке (МСУРС).
Ћаловић је нагласио велики значај меморијала као једног од најзначајнијих репрезената текуће уметничке праксе у региону и несумњиво најобимнији меморијал у шездесетогодишњој историји галерије. Проф. др Сарита Вујковић је истакла изузетну сарадњу и напоре УГНП и МСУРС, које су уметници и организатори уложили како би целовитост овог меморијала као и уметничко-кустоска идеја под слоганом „На југ, на југ! Идемо на југ!” у потпуности били остварени.
У представљању каталога овогодишњег меморијала беседили су уредница публикације Мирјана Рацковић, кустос координатор 30. изложбе, и Немања Мићевић, аутор визуелног идентитета и дизајнер каталога. Мирјана Рацковић је нагласила незахвалну улогу уредника сваке публикације, а поготово оне која обухвата више аутора.
‒ Ускладити потребе тако обимног меморијала са захтевима аутора, њиховим богатим биографијама и све то ставити у један исти ниво је изузетно захтеван посао. Креативности и личних, уредничких рефлексија, неминовно је да мора бити а баш у томе леже највеће тешкоће – казала је она.
Немања Мићевић је исходиште пронашао у „чудовишту” од фикуса, највећој биљци ове врсте на Балкану која расте у просторима чачанског Дома културе. Његова „интелигенција” и настојање да буја, да расте и да се одржи пркосећи законима флоре, Мићевићу је дало потребне иницијалне моменте да тежњу ка југу, као природном станишту медитеранске биљке, увеже у каталог изложбе која носи наслов „На југ, на југ! Идемо на југ!”
Свечано су додељене награде 30. меморијала. Стручни жири (председник Мирослав Карић, кустос Музеја савремене уметности у Београду, Милица Тодоровић, уметничка директорка Галерије савремене ликовне уметности у Нишу, и Драгана Божовић, кустоскиња и музејски саветник у УГ „Надежда Петровић”) су награду меморијала доделили Младену Миљановићу, уметнику из Бањалуке, за видео-рад „Звуци родног краја”. У образложењу жирија се, између осталог, наводи: „Рад доноси горкохуморну студију о сложености друштвено-политичке стварности Босне и Херцеговине, земље која је некад била синоним за мултиетнички, културни и конфесионални суживот али и један од најсуровијих ратова у савременој историји.”
Награда чачанске галерије додељена је Владимиру Перићу Талeнту из Београда који је био заступљен радом „Карантин за птице”. Објекат је постављен у Градском парку и поклоњен граду Чачку на трајно коришћење.
Жири у образложењу износи: „Перић у новом раду, лоцираном у амбијенту Градског парка у Чачку, наставља са даљим развијањем исте идеје, али овог пута је значајно одређујући новонасталим околностима глобалне здравствене кризе.”
У завршетку свечаности потписан је и, за обе куће, веома значајан споразум о сарадњи између УГ „Надежда Петровић” и Музеја савремене умјетности Републике Српске из Бањалуке. Ту се наводи да ће обе установе радити на заштити и представљању културног наслеђа као и сарадњи на реализацији појединачних и заједничких програма који ће бити прецизно одређени програмом за сваку појединачну активност те врсте.
Најављено стручно вођење селекторке 30. меморијала, проф. др Сарите Вујковић отказано је због епидемиолошких неприлика.