петак, 15.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 13.11.2020. у 22:40 Миленија Симић-Миладиновић

Рупе у знању због наставе на даљину

Успех и знање основаца и средњошколаца лошији су у условима које диктира епидемиолошка ситуација у односу на резултате рада када ђаци и наставници свакодневно долазе у школу
Иако воле да се друже у школи, деци прија и кратак распуст (Фото Р. Поповић)

Настава на даљину оставља рупе у знању. Она може бити ваљана допуна уобичајеним предавањима у учионици, али је далеко од адекватне замене за непосредан рад учитеља и наставника са ђацима под школским кровом. Онлајн образовање доприноси одржавању континуитета, али не и квалитета наставе и учења у епидемиолошки условљеним околностима у атипичној школској години у којој часови трају 30 минута, а у учионице свакодневно долазе искључиво основци од првог до четвртог разреда. Образовна постигнућа лошија су у односу на просечан успех ученика када основне и средње школе функционишу у редовним околностима. А све су ово закључци педагошких колегијума у многим кућама знања након наставничких већа на којима је сумирано показано знање и напредовање ученика у такозваном првом тромесечју ове школске године.

Учитељи примећују да првацима много теже иде прилагођавање на нове обавезе и усвајање радних навика када у школу долазе на три часа од по пола сата, или одлуком родитеља не похађају наставу у учионици. То што у другом разреду ђаци још не знају да читају, па и у трећем кубуре с латиницом и основним рачунским операцијама, приписује се принудном онлајн завршетку прошле школске године. А у овој, учитељи су најоптерећенији. Успевају да испуне радне обавезе, али не крију да, свакодневно, кад иста предавања која су већ одржали првој групи ђака треба да понове из почетка за другу групу ученика, имају мање елана за репризу него за премијеру наставног садржаја.

Образовни систем упркос свим потешкоћама организације рада у епидемиолошки неизвесним околностима оптимално функционише, уврежен је став директора школа. Истовремено, не прећуткују да анализе показују слабије резултате, како ученика који иду на наставу у школу, тако и оних који уче на даљину и школи само одговарају за оцену.

− Разлика постоји између непосредног рада с ученицима у учионици и образовања на даљину, или комбинованог модела који укључује обе ове варијанте. То се види и у оценама. Колико год наставници имали разумевања, а имају га, не гледају кроз прсте и не дају више оцене које нису резултат знања јер би то, објективно, било на штету ученика. За слабије напредовање ове године има више разлога. Деца мање уче јер не долазе у школу свакодневно. Када није на часу у школи, већина ђака упозна се са градивом из ТВ лекције, али не препише све што треба у свеску и не уради домаћи задатак. То што основци старијих разреда једне недеље иду у школу три дана, а следеће два, тако да рецимо предмет који имају у распореду само петком имају сваке друге недеље у школи, оставља рупе у знању, чак и код савесних и марљивих ученика који када нису у школи не пропуштају часове на даљину − указује Мирјана Слобода, председник актива директора осмолетки Старог града, иначе директорка Основне школе „Скадарлија”.

И ђаци и наставници би најрадије свакодневно долазили у школу када би то могло да се усклади с препорученим мерама здравствене заштите, наглашава она, као и да се у отежаним условима, ипак, оптимално ради. Слабији резултат је, каже, очекиван и због тога што обим градива није мањи, а није могуће ни ускладити континуитет предавања из учионице с онима које ђаци прате на ТВ екрану. Ситуација је у средњим школама готово иста.

− Средњошколци су поприлично незадовољни начином рада. Кажу да им треба много више времена да савладају лекције које им не предају њихови професори и једноставно не схватају да је онлајн настава нешто што их обавезује да раде. Гомилају се ненаучене лекције, што се одражава на оцене. Кад кажу да се не осећају добро, да би радије да прате онлајн наставу, да имају температуру или су били у контакту са ковид позитивним особама, не можемо да им не верујемо, нити да их приморамо да дођу у школу на проверу знања. Тако нам је један број ученика остао неоцењен, а има и недовољних оцена − објашњава Цвета Митровић, помоћник директора Друге економске школе у Београду, наставник економске групе предмета.

Професори користе све расположиве веб-алате да пошаљу додатне наставне материјале да би мотивисали ученике да се више посвете учењу када не долазе на наставу у школу. Наоко, у најнезавиднијој ситуацији су матуранти, а у суштини најтеже је првацима у средњим стручним школама.

− Основну су завршили онлајн, а у средњој их је сачекало доста нових предмета. Држали смо дупле часове само да бисмо их увели у нове образовне профиле које су уписали. Рецимо, за рачуноводство с којим се први пут сусрећу жива реч професора је незаменљива, али нисмо могли да изађемо у сусрет молбама ученика да иду све време у школу. У датим околностима морамо првенствено водити рачуна о здрављу и безбедности школске популације, а оцене се могу поправити на додатној и допунској настави − закључује Митровићева.

Коментари39
a0132
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Селектори
То што деца умеју добро да играју игрице не значи да умеју да користе образивне алате. Многи средњошколци не умеју без помоћи да се пријаве на Зум, да не говиримо о нечем другом. Не знају да користе мејл, а да запамте шифру ако није снимљена у телефону нема говора. Онлајн платфирме за учење користим као допуну раду у школи годинама. И ученици и ја били смо ммого задовољнији чистим онлајн радом него овом комедијим. Поједини родитељи праве проблем збиг нопења маски, а зараза се све више шири.
db
Kakav promašen članak ! Nastavnici su ti koji prave problem oko onlajn nastave . Deca se obrazuju da koriste tehnologiju koju će i kasnije u životu uglavnom koristiti . Pomenuto je računovodstvo - pa koliko sagovornica zna o tome - upravo kroz onlajn nastavu deca će se upoznati daleko bolje nego kroz priču i crteže kredom na tabli - jer mogu da vide tok obrade dokumenta. U računovodstvu priča nije prihvatljiv izvor informacije -ono se radi pažljivim čitanjem i pisanjem , a ne prepričavanjem.
Brandao
Bravo, to i jeste sustina. Vecina nastavnog kadra u Srbiji ne zna da koristi resurse na internetu u cilju bolje nastave i ostvarivanja ciljeva nastavnog procesa na savremeniji nacin.
za sve slavice
Poštovana, biće i Vaš i problem celog društva, kad deca sa rupama iyađu i ne završe i pšrotrče i kroz fakultet, pa sednu da Vas i sve nas leče u bolnici, prepisujući pogrešnu terapiju,zasednu da nam sude u sudnicama, prave lekove, i svašta nešsto urade nestručno, površno, pogrešno.Svi treba sa svih strana da utičemo,a ko zna, poput Vas koliki je značaj učenja, najviše treba da utiče. Hvala, ali potrudite se još više. Nije dovoljno da postavite,ako niko ne koristi,otaljali ste,služi Vama, ne deci
Meksiko
Pa kad je zvanicna aplikacija za izvodjenje online nastave Viber... strasno.
Slavica
Nastavak ... Kao prvo - ja lekciju ispredajem, u školi ili onlajn preko Zoom-a, demonstriram, objašnjavam i uključujem ih. I isto mogu da prate i da pitaju i da učestvuju - dakle netačno, a to što oni ne shvataju da je onlajn nastava nešto što ih obavezuje da rade - pitanje je zašto ne shvataju? To nije moj problem - NEKA VIŠE SHVATE I UČENICI I RODITELJI!
Slavica
Još dva komentara jer ne može sve da stane. Da se osvrnem samo na jedan segment teksta (jer radim u srednjoj školi!): "Средњошколци су поприлично незадовољни начином рада. Кажу да им треба много више времена да савладају лекције које им не предају њихови професори и једноставно не схватају да је онлајн настава нешто што их обавезује да раде. Гомилају се ненаучене лекције, што се одражава на оцене. " Ma šta kažete!!!???
Прикажи још одговора
JK
Просветни сам радник 30 година и срамота ме је када прочитам како се неки од мојих колега понашају. Али, верујте ми, изложена сам невиђеном притиску родитеља, педагога, психолоха и директора да заборавим на ред, рад и дисциплину, да се играм са децом, а знање-има времена, научиће једном. Још увек се држим, али многе колеге су ми рекле да су дигли руке, јер им родитељи прете а управа наглашава да треба да попуштамо родитељима како бисмо задежали њихову децу у школи јер се одељења осипају.
Vlado Marijan
Poptuno tacna ocena trenutne situacijeu skolama.
Sima
Potpisujem svaku reč.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља