недеља, 24.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 16.11.2020. у 08:46 Слободан Ћирић

Сликарство које одбија да припада

У ваљевској Модерној галерији отворена изложба „Љуба: Платно без штафелаја” са делима Љубе Поповића из југословенског и прве две деценије париског периода
Дела Љубе Поповића у Модерној галерији (Фото С. Ћирић)

ВАЉЕВО - Љуба Поповић је одувек „владао” Модерном галеријом Ваљево, ових дана почео је то да чини на још један, нови начин. Поводом два важне годишњице, 35 година од оснивања Модерне галерије Ваљево и 150 година Ваљевске гимназије, у једном од најпознатијих српских храмова савремене уметности отворена је изложба „Љуба: Платно без штафелаја”. Селекцијом дела насталих у југословенском периоду (1953-1963) и током прве две деценије париског периода, представљене су две фазе стваралаштва великог уметника.

Из Модерне галерије поручују да изложбом желе да укажу „на важне промене које су се десиле у ликовном језику и оквирима референције Љубиног сликарства током седамдесетих година 20. века”. И додају да радови сведоче о поступности формирања јединственог симболичког система који је уметник развио. „Они откривају могуће светове настале као последица потраге за адекватном материјализацијом симболичких и емоционалних садржаја, потраге коју је Љуба разумео као један од задатака сликарства”, додаје се у саопштењу поводом отварања изложбе.

Идеја је да ово буде круна 35. годишњице Модерне галерије Ваљево, истиче за „Политику” Војислав Јовановић, директор ове институције. И додаје да, пошто је Љуба био Ваљевац на свој специфичан начин (рођен у Тузли, основну школу и гимназију завршио у Ваљеву, прим. аут.), све везано за ову изложбу је права „ваљевска прича”...

- Уводни текст за каталог „Љуба: Платно без штафелаја” креирала је Наташа Кристић, Ваљевка, историчарка уметности. Сва изложена дела су власништво Ваљеваца колекционара и Модерне галерије Ваљево - наводи Јовановић.

Уз већ добро познате Љубине слике из југословенског и париског периода, посебну вредност изложби даје и дело малог формата „Спаривање” („Le Couplage”, 1967, уље на платну каширано на дрвеној плочи) која је први пут јавно изложена.

У каталогу, двојезичном издању на српском и енглеском језику, Наташа Кристић у врло интересантној форми, својеврсном дијалогу који је у шали назвала контраинтервју, „одговара кроз питања” док Љуба „поставља питања одговорима који су се таложили и врили преко седам деценија”. Кристићева, наиме, цитира Љубине већ публиковане ставове и изјаве, а затим их коментарише правећи изузетан приступ уметниковом стваралаштву.

„Моје сликарство је једна интимна унутрашња прича о ономе што се дешавало у мом бићу”. „...ја немам унапред припремљену представу, већ је стварам директно на платну. Нема цртеж припремљен унапред, него путујем ка непознатом, у томе ми је вероватно, читав смисао због чега правим слике, јер ме занима то непознато које излази из мене, које је вероватно закључано и забетонирано у једном делу моје подсвести”, говорио је Љуба.

У свом коментару ових речи Наташа Кристић оцењује да се нашла на оном фамозном месту где критика мисли да је коначно докучила Љубину улогу у теорији и историји сликарства - на месту његове непостојаности.

„Одувек си био мангуп, мангуп са стилом. Ваљда си зато и био тако вољен. Клањали су ти се због мистичних садржаја твојих слика, због париског пулса модерности који си непрестано негирао, због платана која су до осамдесетих већ ушла у међународне и домаће колекције... Ипак, они који су те волели, чинили су то због тог необичног закона улице којим је било истетовирано читаво твоје срце. А тај закон, саздан на жудњи за опстанком и сплетовима необјашњивих тенденција за исконском правдом, особеношћу, херојским подвизима, незаситом романтиком и грандиозном имагинацијом, породио је сликарство које одбија да припада, да буде одређено, класификовано, сврстано”, наводи Наташа Кристић, историчарка уметности из Ваљева.

Изложба „Љуба: Платно без штафелаја” у Модерној галерији Ваљево биће отворена до 28. фебруара 2021. године.

Коментари1
26dd9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мина
Понекад завидим Ваљеву јер је Љуба ипак највише њихов, али унео је он у своје уметничко биће и зрно соли из Тузле, шарм Париза, па и целог света.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља