среда, 26.06.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:37

Заустављена интимност

Аутор: Марија Андријашевићсреда, 25.06.2008. у 22:00
Аино Канисто (Фото Д. Јевремовић)

ИНТЕРВЈУ
У оквиру овогодишњег Салона савремене примењене уметности, у Музеју примењене уметности у Београду (Вука Караџића 18), недавно је отворена изложба „Инсцениране фотографије” финске уметнице Аино Канисто.

Аино Канисто је рођена 1973. године у Хелсинкију где језавршила мастер студије фотографије на Универзитету за уметност и дизајн. Добитница је награде Музеја примењене уметности за серију радова „Без назива”, којису приказани на изложби „Уметност, живот, пометња” 47. октобарског салона у Београду 2006. године. Прошле године је боравила у нашем главном граду, и тада су направљени њени најновији радови, приказани на овогодишњој изложби, коју је организовао Музеј примењене уметности у сарадњи са фондацијом FRAME( Finnish Fund For Art Exchange), а отворио Њ.Е.господин Кари Веијалаинен, амбасадор Финске у Београду. Поштоваоци визуелних уметностиимаће прилику да до 10. јула виде 25 радова једне од  најистакнутијих европских уметница млађе генерације, насталих током протеклих десет година.

Канисто прави инсцениране фотографске аутопортрете великог формата где се као модел поставља у улогу измишљеног лика. Уметница је протагонист конструисане ситуације у којој не представља себе, већ, како каже за „Политику”, различите нестварне женске идентитете. Фотографије из серије „Инсцениране фотографије” настале су на најразличитијим локацијама међу којима је и Београд. Како објашњава, оне евоцирају стање свести фиктивних жена у старим, полуразрушеним, понекад сабласним београдским ентеријерима.  

Нерадо именујете своје фотографије. Ипак, постоје одређени поднаслови, који често представљају детаље на периферији фотографије, док у самом имену изостаје оно што је на слици доминантно

Фотографијеморају битинаправљене тако да пренесу одређено стање, расположење и атмосферу.Ја стварам сцене из маште и играм улоге ликова са својих слика. Оне никако нису аутопортрети у традиционалном смислу.Не желим да, именујући их, посматрачу дајем своју интерпретацију. Овако покушавам да пренесем могуће приче, а не само приватну, иако се појављује и она.

На неким фотографијама су приказани београдски простори, иако сеони експлицитно не виде. Шта Вама значи Београд?

Први пут сам дошла овде пре две године, пре Октобарског салона, и град ми се веома допао. Осетила сам да у њему постоји нешто што бих желела да искористим у свом раду, мени врло блиско. Имамо нешто заједничко, и то ми је било фасцинирајуће, јер долазим из Финске, једне потпуно другачије средине. Много је старих, дивних простора, понекад тешких и сабласних, а истовремено и романтичних, на један посебан начин. Посебно ми се допало Турско купатило, управо за ту фотографију сам и награђена.

Ваши радови су препуни нарације. Имате ли намеру да је разрешите у будућим радовима, као логичан наставак серија које сте радили до сада?

Када радим увек се концентришем на једну фотографију, појединачан рад. Тада не размишљам о осталим деловима серије. Па ипак, када се осврнем, видим да се неки мотиви увек понављају, несвесно. Мене фасцинирају елементи приче, прецизније, причања. Желим да креирам фотографију на којој је особа иза које се види озбиљна прича. Али то није нешто што је написано, или нешто што могу да вербализујем, већ нешто што се наслућује. Специфичним бојама, светлошћу и детаљима који су ми веома важни, успевам да искажем и остварим причу коју видим.

Приметна је доминација црвене, зеленеи беле боје. Можете ли нам рећи нешто о значењу боја на Вашим фотографијама?

У мојој свести оне немају специфичносимболичко значење. То су више визуелни елементи и преносе одређену осећајност.Из моје перспективе, оне носе одређени мирис и атмосферу.Светлост и боје интензивирају емоције. Када радим,веома ми је важно осећање визуелног задовољства. Могла бих да кажем да сам заинтересована за лепоту, али ипак не у традиционалном смислу речи.

У читавој серији постоји само једна фотографија на којој је време препознатљиво, то су седамдесете године 20. века. На осталим фотографијама не видимо апострофирање препознатљивог времена

Да, мене заиста интересујеобрада питања времена. Покушавам да нафотографијама не употребим било шта што би могло да укаже на неко специфично време, рецимо, одећу или предмете. У том смислу је ова фотографија изузетак од правилада предмети и гардероба, па и остали визуелни елементи и детаљи, дозвољавају да се фотографија смести у било које време.Битно ми је да посматрач у таквом контексту може да има више слободе и да на основу сопствене маште и искуства креира сопствену причу.

Веома сам посвећена ономе што радим, јер сам неко ко непрестано посматра и реагује.Примећујем да је мој рад негде близак и сличан писању, прављењу филмова, у начелу, причању приче, одређеном наративу. Моје слике је теже лоцирати, јер су оне попут успомена, сањарења, фантазија и ноћних мора.Када видим да на фотографији није оно што сам осетила док сам је стварала, да је неаутентична и лажна, ја је бацам. Фотографија јеначин којим се ја бавим људским осећањима. Кроз интимну атмосферу заустављену у тренутку, попут замрзнутих филмских кадрова, испољавам своју креативну енергију и задовољство што на овај начин могу да поделим немир, нелагоду, тугу, и део унутрашњег интимног света који, иначе, остаје скривен.


Коментари1
40680
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Uros Jovanovic
Maja je kralj.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Специјални додаци /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља