среда, 27.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Алпина и Пор траже продужење концесије на 30 година

Аутор: М. Авакумовићсреда, 25.06.2008. у 22:00
Застој на аутопуту: наплатна рампа код Новог Сада (Фото А. Васиљевић)

Рок који је Влада Србије оставила Дојче банци да приложи гаранцију за изградњу аутопута Хоргош–Пожега, односно да се изјасни да ли ће финансијски стати иза конзорцијума Алпина–Пор истиче 30.јуна. Један од услова био је измена концесионог уговора око кога и после тромесечних преговора још није постигнута сагласност са државом. Концесионар је, како сазнајемо, пре два дана свој предлог доставио Министарству за инфраструктуру, а већ у петак списак његових жеља биће прослеђен у Немањину 11. О судбини концесионог уговоратребало би да одлучује нови сазив владе највероватније средином јула.

Шта дословце садржи предлог концесионара и Дојче банке још није обелодањено, али према тврдњама оних који су учествовали у преговорима и који су видели коначну верзију предлога, захтеви су на први поглед суштински остали исти као и протеклих месеци, само су другачије формулисани и мало модификовани.

Током преговора који су окончани 19.јуна затражено је да се трајање концесије продужи на 30 година, уместо првобитних 25 година. Предлагано је и да се изградња аутопута од Чачка до Пожеге одложи од 2014.године до 2016.године због мањег промета на тој деоници. Аустријски конзорцијум потом је захтевао да буде ослобођен од концесионе накнаде за време градње, будући да је према првобитном уговору Србији требало да даје 10 одсто бруто прихода док трају радови. Један од предлога био је и да се држава одрекне ПДВ-а на путарине. Концесионар је хтео максимално да се осигура па је предложио да држава обезбеди одређену структуру саобраћаја на аутопуту Хоргош–Пожега у случају да проток буде мањи од предвиђеног, вероватно тако што би се возила преусмеравала са околних путева.Трошкови експропријације или изузимања земљишта, које сноси концесионар, према његовој замисли, требало би да буду смањени са 40 на 32 милиона евра.

Ове предлоге, међутим, државни преговарачи нису подржали и сугерисали су концесионару да у писаној форми достави списак својих захтева са прецизним образложењем идоказима о њиховој оправданости.Да ли су ипак концесионар и његов финансијер прихватили опомену и учинили неке уступке, одрекавши се нереалних захтева за српску страну, или су остали при своме биће јаснотек када правници и владини одбори детаљно проуче папире, јер они који су их видели кажу да у тој документацији има ствари које захтевају додатно тумачење.

Иако рок за усаглашавање захтева формалноистиче за четири дана,рок за затварање финансијске конструкције је 31.децембар. Ова одлука је донета на телефонској седници владе 31.марта пошто се Дојче банка изјаснила да не може да да гаранцију за изградњу аутопута (на коме су радови требали да почну првих дана априла) јер, како је образложила, није учествовала при сачињавању уговора између концесионара и државе. Сам пројект јесте оценила исплативим, али је тражила измену појединих одредби и прилагођавање њеним стандардима и стандардима финансијских институција које је подржавају (Европска банка за обнову и развој, Европска инвестициона банка и Светска банка). Питање је само да ли је оно што је прихватљиво за њу и њене кофинансијере прихватљиво и за Србију.


Коментари8
3f18e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milos
Bezpotreno je graditi tako skupu investiciju,autoput-slepo crevo,prema CG koja nikavu ekonomiju nema nita sta atraktivno za Srbiju.Saobracajke nemogu biti razlog za izgradnju autoputa jer se svakodnevno gine i na drugim putevima Srbije.
simonida
to sta oni traze to se zove samo jednim imenom: BRUTALNI KAPITALIZAM! ko prihvati takve uslove ZEMLJU je upropastio ali ce zato njegovi dzepovi biti puni...
Milutin Jankovic
Ibarska magistrala nosi neslavnu titulu "puta smrti" i prema statistickim podacima na 14 razlicitih deonica ove saobracajnice godisnje pogine izmedju 450 i 500 ljudi, a najugrozenijim delom se smatra obilaznica oko Cacka!!! Najbrze, a koliko-toliko prihvatljivo resenje je najbolje resenje, jer ce, ukoliko se pomenut autoput napravi za 10 godina, ovde biti sigurno preko 5000 mrtvih!!! Nek se zamisli svako ko time sto kaze da ne treba prihvatiti ovo (slazem se, bezobrazno) uslovljavanje Alpine i Pora, indirektno govori da za 10 godina nije strasno ako pogine 5000 ljudi!!!
anonimus
Bilo kako bilo neko bi vec jednom trebalo da napravi taj autoput!! Mi ocigledno to sami nismo u stanju da uradimo!! Bolje da ga damo pod losijim uslovima nego da cekamo jos pedeset / 50 / godina da se vozimo kao normalan svet!?
Сремица
Да ли ме неко може подсетити колико кошта тај пут?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља