Док се адвокати Џефа Безоса припремају за нову правну битку са Европском комисијом у покушају да докажу да се не понашају монополски и не злоупотребљавају податке мањих продаваца како би избегли казну од 30 милијарди долара, нови удар на „Голијата интернет трговине” стиже из Француске.
Многи левичарски политичари, невладине организације и синдикати подржали су петицију „Божић без ’Амазона’”, оптужујући америчког дигиталног гиганта да је неправедно профитирао у време пандемије короне, чиме је угрозио мале фирме и хиљаде радних места у Француској.
Уз подршку градоначелнице Париза Ан Идалго и бивше министарке животне средине Делфин Бато, петицију којом се грађани позивају да се одрекну празничних куповина преко „Амазона” за само неколико сати од покретања потписало је више хиљада људи, а подржала су је и удружења потрошача у Италији.
„Здравствена криза оставља драматичне последице у Француској. Хиљаде радних места су угашене, незапосленост је достигла девет одсто, а још милион људи је пало испод прага сиромаштва. Ова ситуација без преседана директна је последица глобализованог начина производње и несразмерне потрошње природних ресурса”, пише у петицији којом се тражи да се законски заустави нелојална конкуренција и фискална неправда између компанија које продају преко интернета и локалних фирми које имају своје продавнице.
Покретач петиције Матје Орфелин, посланик који је напустио Макронову странку Република у покрету, за АФП каже да циљ ове акције није само бојкот наручивања робе преко „Амазона”, већ пре свега подршка локалном бизнису и одрживој интернет трговини.
„’Амазон’ је велики победник у кризи коју је изазвала пандемија ковида 19. Од почетка 2020. године продаја преко ове платформе је експлодирала, а богатство извршног директора Џефа Безоса премашило је 200 милијарди долара”, каже Орфелин.
Италијанско удружење потрошача „Кодаконс” придружило се иницијативи за бојкот „Амазона” и позвало суграђане да овог Божића пазаре у продавницама у суседству како би се се спасла економија. Пословна комора „Конфесерченти” тражи од владе у Риму да крене у озбиљну акцију и ограничи прекомерну моћ „Амазона”, коју је остварио од почетка пандемије. Према њиховој процени, Италијани ће до Божића дигиталном куповином потрошити четири милијарде евра, што ће многе многе малопродајне ланце оставити без зараде. Колико је ситуација драматична говори податак италијанског статистичког завода „Истат” да је у малопродаји у другом кварталу без посла остало 191.000 људи.
„Амазон” је већ дуго на мети критика због користи од фискалног статуса који му омогућава да плаћа минималне порезе на зараду у Француској, али и другим земљама Европске уније у којима послује.
Овај апел на свест потрошача долази у тренутку када мала предузећа у Француској протестују против одлуке владе Жана Кастекса да у склопу мера за заустављање ширења заразе привремено затвори све локале који не продају основне животне намирнице. Кампања је намерно лансирана уочи „Црног петка” када глобалне интернет платформе остварују велике приходе на продаји робе по сниженим ценама.
Иако из „Амазона” још нису реаговали на ову петицију, недавно су из ове компаније за лист „Паризјен” изјавили да су за 10 година отворили 9.300 радних места и да 11.000 француских фирми тргује преко њихове платформе.
Матје Орфелин каже да ови подаци заклањају истину јер је само пет одсто француских фирми активно у овој америчкој виртуелној продавници. „На свако радно место које отвори “Амазон’, изгуби се између два до пет радних места у Француској”, категоричан је овај парламентарац.
Антиглобалистички покрет „Атак” оптужује Макронову владу да је вукла потезе који су ишли наруку великим интернет компанијама науштрб малих фирми. Зато предлажу да парламент усвоји пропис који би увео мораторијум на изградњу нових складишта „Амазона” у Француској. Осим тога, из „Атака” сматрају да овај амерички интернет гигант плаћа мали порез и да би „Амазону” требало разрезати нови намет на добит како би се створио фонд за подршку локалним трговцима који се налазе пред банкротом.
Фатима ел Уасди, из владајуће Републике у покрету, задужена за дигитална питања у Паризу, противи се оваквој демонизацији америчке компаније: „На ’Амазону’ се обавља око 20 одсто укупне трговине у Француској, трговци су га прихватили и зато морамо да развијемо овај инструмент продаје.”