Раднике Аеродрома „Никола Тесла” ових дана највише мучи питање који потез ће повући њихов послодавац, француски „Ванси”, после 22. децембра, када му, према концесионом уговору, истиче двогодишњи период у коме не сме никога да отпусти. До сада су му биле везане руке.
Губитке у пословању због пада броја путника покушао је да ублажи тако што је понудио отпремнине између осамсто хиљада и милион динара за 1.326 стално запослених. Преосталих 300 ангажованих по уговору обавештени су да продужетка сарадње за већину неће бити.
Весна Вилотић, председница синдиката „Заједно” аеродрома „Никола Тесла”, објашњава да је, када је концесија стартовала, држава издејствовала заштитни период од две године за све стално запослене раднике у ком никога неће моћи да отпусте по основу технолошког вишка.
– Не знамо шта ће се дешавати у наредном периоду. Ситуација је прилично неповољна. Све је некако недефинисано. Шта ће бити после 22. децембра, не знамо и сви страхујемо од тога. Послодавац ништа није најавио, само су рекли да ће бити нова систематизација – каже Вилотићева за „Политику”.
Она додаје да тренутно преговарају о колективном уговору, то јест о годишњим одморима, платама и технолошким вишковима.
Према њеним речима, за социјални програм се пријавило 280 стално запослених, али не зна колико их је добило отпремнине. Послодавац је програм добровољног одласка првенствено наменио за администрацију, али запослени у том сектору нису претерано заинтересовани. Наша саговорница каже да су се махом пријавили људи који раде оперативне послове, а они су потребни послодавцу и неће их се лако одрећи.
Када је реч о 300 радника којима уговори истичу, Вилотићева каже да имају обећање послодавца да ће задржати трећину.
У „Белгрејд ерпорту” за „Политику” кажу да реструктурирају компанију кроз програм добровољног одласка за запослене на неодређено време који су за то заинтересовани. Програм је понуђен након консултације са синдикатима.
– Одзив запослених је на очекиваном нивоу, с обзиром на то да су понуђени пакети конкурентни и усклађени су са добром тржишном праксом – кажу у овој компанији.
Када је реч о запосленима на одређено време чији уговори истичу до краја године, ангажман се продужава у случајевима када постоји јасна пословна потреба у постојећим околностима значајног смањења обима посла и авио-саобраћаја са нашег аеродрома.
– Напомињемо да је компанија задржала све своје запослене на одређено време током трајања ковид кризе више од осам месеци, упркос чињеници да су били на плаћеном одсуству – истичу у „Белгрејд ерпорту”.
У овој компанији уверавају да ће после реструктурирања, организација компаније бити боље усклађена са тренутним пословним потребама и обимом саобраћаја, што ће јој истовремено омогућити да брзо реагује и подржи евентуалне промене у обиму саобраћаја. Циљ је да се одржи пословање компаније и сачува што је више могуће радних места за будући, постковид раст.
Компанија „Белгрејд ерпорт” усвојила је модел реструктурирања како би додатно смањила трошкове услед драстичног утицаја који је вирус корона имао на ваздушни саобраћај у последњих осам месеци и дуже.