„Иван Сидoренко”, руски снабдевачки брод испловио је из луке Калининград и стигао на локацију на Балтик, у близини градилишта „Северног тока 2” у ексклузивној поморској зони Немачке, јавили су руски медији. Дизање сидра „Ивана Сидоренка” ових дана има више него симболично значење за навијаче и противнике „Северног тока 2” са обе стране Атлантика.
Наиме, према недавним најавама швајцарске фирме „Северни ток 2” ( у власништву руског „Гаспрома”), наставак спуштања цеви мега руско-западноевропског гасовода – након једногодишње паузе због прве рунде санкција САД – најављен је за 5. децембар. Тим поводом, градитељи и финансијери пројекта вредног око 10 милијарди евра, ове седмице жустро убрзавају припреме за тај датум.
Тим поводом, руска „гасоводна армада” групише се увелико на прилазима немачком градилишту.
„Рачунамо да је ’Северни ток 2’ изабрао брод који ће завршити тај посао. То је ’Академик Черскиј’. Пројекат има валидну радну дозволу за децембар. Приложени захтев за наставак радова у периоду јануар–април, тренутно се разматра”, саопштено је из немачке Федералне агенције за поморство и хидрографију.
Било како било, „Академик Черскиј” 150 метара дуги брод који је од фебруара из Сибира стигао на Балтика, тренутно је на пучини, недалеко од најављеног градилишта, у статусу „ограниченог маневрисања”. „Академик Черскиј” је иначе, током вишемесечног боравка у немачкој луци Мукран, изгледа подвргнут техничкој модификацији неопходној за захтевне радове у финишу „Северног тока 2” , у водама Немачке и Данске. За градитеље и финансијере овог тока, тај брод је кључан за успешан завршетак посла, упркос америчким претњама новом рундом санкција до краја ове године.
Након прве рунде америчких санкција против дела актера изградње „Северног тока 2” уведених прошлог децембра, и моменталног повлачења три специјализована брода швајцарске фирме „Олсиз” из тог пројекта, изналажење замене за то бродовље, постало је кључна брига актера мегаенергетског пројекта. Руски министар енергетике Александер Новак, својевремено је наговестио да би „Академик Черскиј” могао бити џокер – замена за „Северни ток 2”. Али, дотични брод– иначе произведен у Кини, који је „ Гаспром” недавно продао руском инвестиционом фонду „Самара” – не може све сам. Поготово што градитељи „Северног тока 2” сада најављују да ће постављање цеви на преосталој секцији у водама Немачке завршити до краја ове године. И то, упркос чињеници да „Академик Черскиј” може – уза сва усавршавања – да постигне тек трећину брзине постављања цеви у односу на „Solitaire”, „Pioneering Spirit” и „Audacia” три брода фирме „ Олсиз” која су се прошлог децембра напрасно повукла. Уз то, „ швајцарски трио” имао је током радова техничку подршку чак осам бродова за снабдевање, наводи Блумберг.
Ко би могао бити техничка узданица „Черском”, увелико ових дана мозгају навијачи и противници завршетка „Северног тока 2” са обе стране Атлантика.
Помагачи су иначе, већ распоређени недалеко од „Черског” и локације поморског градилишта у Немачкој.
Тако је руски брод „Фортуна”, (који уз сидрење може да обави „готово исти” посао као „Академик Черски“), опажен ових дана у близини немачке луке Висмар на Балтику. „Финвал” – тегљач оспособљен за снабдевање офшор инсталације налази се у близини балтичке обале Литваније, где је ових дана усидрена „Умка” такође брод тегљач. Уз њих, ту је надомак Калининграда и „Остап Шеремета” брод прилагођен да преноси опрему, персонал и храну онима који ће да спуштају цеви, јављају амерички извори.
Шта планира „Академик Черскиј” кад изађе из статуса „ограниченог маневрисања”, биће можда јасније почетком овог викенда.
У међувремену, „Гаспром” и његови европски партнери у том пројекту (француски „Анжи”, англохоландски „Ројал Дач”, немачки „Винтершел” и „Унипер” као и аустријски ОМВ) заокружили су финансијску конструкцију „скоро 100 посто, саопштили су јуче из фирме регистроване у Цугу.