За разлику од њихових вршњака, ученика нижих разреда основних школа, који свакодневно одлазе на наставу, деца са сметњама у развоју већ недељу дана немају предавања у специјалним школама. Родитељима је прошлог петка јављено да се школе затварају и прелазе на онлајн наставу, а очеви и мајке су се преко ноћи нашли у двоструком проблему – како да организују чување деце, која и по закону и због природе сложених развојних поремећаја, не смеју да остају сама кући и како да буду педагошки асистенгти својој деци која нису у стању да прате наставе преко „зум“ учионице или РТС платформе.
Након што су се родитељи деце која похађају основну школу за децу са сметњама у развоју „Антон скала“ за помоћ обратили Министарству просвете, науке и технолошког развоја, министар Бранко Ружић је објаснио да одлука о организацији рада школе мора бити донета уз обавезне консултације са Саветом родитеља, односно на седници школског одбора.
„Ако се, уз обавезне консултације са Саветом родитеља и Заводом за јавно здравље процени да епидемиолошка ситуација то дозвољава, може се уз појачану примену свих епидемиолошких мера, организовати непосредни образовно-васпитни рад у школи. Рад продуженог боравка се не прекида, а родитељи не треба да достављају потврде о запослењу, нити о томе да морају физички бити присутни на послу“, наводи се у одговору ресорног министра Бранка Ружића.
Дарио Роси, председник удружења „Аутизам – право на живот“ каже да је у новонасталој ситуацији већина специјалних школа, као компромисно решење, одлучила да отвори врата само за боравак, али не и за наставу деце. То значи, објашњава наш саговорник, да логопеди, дефектолози и специјални едукатори не раде посао који обављају у редовним околностима, већ само воде рачуна о физичкој безбедности деце у дневном боравку и евентуално их изведу у шетњу, ако је лепо време.
На овај начин, деца са развојним потребама су ускраћена за основно људско право – право на образовање, које је гарантовано Уставом Србије и дискриминисана у односу на њихове вршњаке, који одлазе сваки дан у школу и имају редовну наставу.
„Деца у специјалним школама иду у одељења која се састоје од шест ученика, а они родитељи који су могли децу да „повуку“ из школе, већ су их оставила код куће, па се у одељењима сада налази три или четири ученика, па је обавеза држања физичке дистанце потпуно могућа. Важно је разумети да је деци са развојним тешкоћама неопходна свакодневна интелектулна стимулација, како би могли да напредују и достигну максимум својих потенцијала, а ова деца су од марта практично искључена из наставе. Мислим да се најновијом одлуком Министарства просвете да деца буду у боравку у специјалним школама само „купује“ време, јер распуст почиње за две недеље“, резигнирано констатује Дарио Роси.
Родитељи деце која похађају специјалну основну школу „Антон скала“ су министра просвете подсетили да је реч о деци која су по природи асоцијална и немају блиске контакте, да у одељењу не седи више од четири ученика, да постоји организован превоз од куће до школе, као и да није забележен ниједан случај заражавања у школи.
Додатни проблем представља чињеница да многе специјалне школе немају дневни боравак, па ће многи родитељи бити пред дилемом да ли да ризикују отказ и остану код куће са децом ако њихов послодавац нема разумевања за новонасталу ситуацију, додаје Дарио Роси. Не сме се заборавити да ће се самохрани родитељи деце са сметњама у развоју практично наћи пред нерешивим проблемом.
„Родитеље су додатно погодиле поруке запослених у специјалним школама на друштвеним мрежама да се са њиховом децом не може радити, да су носиоци заразе и да од њиховог образовања нема ништа. Одједном је главна тема постала чињеница да треба заштитити дефектологе и педагоге у специјалним школама и да образовање деце са сметњама у развоју није приоритет у ситуацији пандемије“, тужно констатује наш саговорник.