субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 06.12.2020. у 11:30 Катарина Ђорђевић

За децу са сметњама у развоју нема наставе

Дарио Роси, председник удружења „Аутизам – право на живот“ каже да је у новонасталој ситуацији већина специјалних школа одлучила да отвори врата само за дневни боравак деце
(Фото ЕПА_ЕФЕ/Darek Delmanowicz)

За разлику од њихових вршњака, ученика нижих разреда основних школа, који свакодневно одлазе на наставу, деца са сметњама у развоју већ недељу дана немају предавања у специјалним школама. Родитељима је прошлог петка јављено да се школе затварају и прелазе на онлајн наставу, а очеви и мајке су се преко ноћи нашли у двоструком проблему – како да организују чување деце, која и по закону и због природе сложених развојних поремећаја, не смеју да остају сама кући и како да буду педагошки асистенгти својој деци која нису у стању да прате наставе преко „зум“ учионице или РТС платформе.

Након што су се родитељи деце која похађају основну школу за децу са сметњама у развоју „Антон скала“ за помоћ обратили Министарству просвете, науке и технолошког развоја, министар Бранко Ружић је објаснио да одлука о организацији рада школе мора бити донета уз обавезне консултације са Саветом родитеља, односно на седници школског одбора. 

„Ако се, уз обавезне консултације са Саветом родитеља и Заводом за јавно здравље процени да епидемиолошка ситуација то дозвољава, може се уз појачану примену свих епидемиолошких мера, организовати непосредни образовно-васпитни рад у школи. Рад продуженог боравка се не прекида, а родитељи не треба да достављају потврде о запослењу, нити о томе да морају физички бити присутни на послу“, наводи се у одговору ресорног министра Бранка Ружића.

Дарио Роси, председник удружења „Аутизам – право на живот“ каже да је у новонасталој  ситуацији већина специјалних школа, као компромисно решење, одлучила да отвори врата само за боравак, али не и за наставу деце. То значи, објашњава наш саговорник, да логопеди, дефектолози и специјални едукатори не раде посао који обављају у редовним околностима, већ само воде рачуна о физичкој безбедности деце у дневном боравку и евентуално их изведу у шетњу, ако је лепо време.

На овај начин, деца са развојним потребама су ускраћена за основно људско право – право на образовање, које је гарантовано Уставом Србије и дискриминисана у односу на њихове вршњаке, који одлазе сваки дан у школу и имају редовну наставу.

„Деца у специјалним школама иду у одељења која се састоје од шест ученика, а они родитељи који су могли децу да „повуку“ из школе, већ су их оставила код куће, па се у одељењима сада налази три или четири ученика, па је обавеза држања физичке дистанце потпуно могућа. Важно је разумети да је деци са развојним тешкоћама неопходна свакодневна интелектулна стимулација, како би могли да напредују и достигну максимум својих потенцијала, а ова деца су од марта практично искључена из наставе. Мислим да се најновијом одлуком Министарства просвете да деца буду у боравку у специјалним школама само „купује“ време, јер распуст почиње за две недеље“, резигнирано констатује Дарио Роси.

Родитељи деце која похађају специјалну основну школу „Антон скала“ су министра просвете подсетили да је реч о деци која су по природи асоцијална и немају блиске контакте, да у одељењу не седи више од четири ученика, да постоји организован превоз од куће до школе, као и да није забележен ниједан случај заражавања у школи.

Додатни проблем представља чињеница да многе специјалне школе немају дневни боравак, па ће многи родитељи бити пред дилемом да ли да ризикују отказ и остану код куће са децом ако њихов послодавац нема разумевања за новонасталу ситуацију, додаје Дарио Роси. Не сме се заборавити да ће се самохрани родитељи деце са сметњама у развоју практично наћи пред нерешивим проблемом.

„Родитеље су додатно погодиле поруке запослених у специјалним школама на друштвеним мрежама да се са њиховом децом не може радити, да су носиоци заразе и да од њиховог образовања нема ништа. Одједном је главна тема постала чињеница да треба заштитити дефектологе и педагоге у специјалним школама и да образовање деце са сметњама у развоју  није приоритет у ситуацији пандемије“, тужно констатује наш саговорник. 

 

Коментари5
f7c2d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Marina
Znači, čuvanje dece može, obrazovanje ne može. Sramota je koliko negativnih komentara na društvenim mrežama i portalima od strane ,,struke,, je bilo ovih dana vezano za vredjanje dece i njihovih roditelja. Ljudi koji su promašili profesiju i koji ne razumeju da nisu tu da bi primali platu i da čine roditeljima vec da su tu zbog dece u specijalnim školama. Ako njohovi vršnjaci do 4. razreda idu na nastavu zasto ova deca nemaju to pravo?
Zivana
Evo jos jednog primera kako se ministarsvo neodgovorno odnosi prema specijalnim skolama. Vecina "on line" nastave se kopira iz inostranstva iako svi znaju da je Srbija poluspremna za tako nesto. Upravo oni koji se bave ovim problemom trebalo bi da znaju da se u vreme prelazenja na "on lajn" nastavu sve specijalne skole bile otvorene ( primer u Velikoj Britaniji) cak i u vreme najvece restrikcije, jednostavno zbog same prirode posla kojim se bave. Neke su radile skraceno 3 ili 4 dana nedeljno.
Baba Nada
Manje pogadja 'nesnalaženje' sistema, mislim na nadlezno ministarstvo, od replike onih koji su u svakodnevnom kontaktu sa decom. Zašto su se onda uopšte odlučili da se bave tim poslom? Raditi nešto što smatraš uzaludnim i nepotrebnim je hipokrizija. A humanost i da ne spominjemo. Za utehu roditeljima - i u drugim osnovnim školama učitelji razredne nastave masovno beže na bolovanja. Tako da mališani na dnevnom nivou promene po nekoliko učitelja. Kad se uhlebiš na budžet - odeś na bolovanje!
милоица
Јоване,није то што си навео разлог што се прешло на онлајн наставу.Садашња онлајн настава је припрема,јер се планира за пар година да школство потпуно буде такво,а велики број радних места у просвети биће укинуто.
Jovan
Preko 46000 nastavnika i vaspitaca je zarazeno ili u izolaciji. Vise od trecine potrebnog kadra. Zato se i preslo na online nastavu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља