Како бисте прихватили да на бину у изведби „Лабудовог језера” у белом костиму истрчи балерина тамне пути? Да ли би тај утисак нарушио естетику слике? У берлинском Државном балету су се забринули да њихови посетиоци не гледају благонаклоно на овакву поставку. Или да једноставно управа не може да прихвати „црног лабуда”. Зато је тамнопута балерина Клое Лопез Гомез (29) добила препоруку да напудерише своје тело када игра у овој представи. Избељивање је уобичајена пракса у романтичним балетима и продукција „Лабудовог језера” заиста у неким деловима предвиђа шминку за „лабудове”. Бели плесачи тада такође користе лакшу шминку, али се показало да – ако балерине које нису беле пути морају да користе белило – то не постаје само естетско питање. То онда добија примесе расизма.
Тако се осећала Францускиња алжирско-зеленоортског порекла тамне пути, која је 2018. године, када је примљена у берлински Државни балет била прва црнкиња која је икада играла на овој позорници. Њено усхићење и понос ипак нису дуго трајали. Иако је имала срећу да у то време директор куће буде Швеђанин Јохан Охман, који је и био за њено примање у ансамбл и инсистирао да нема бељења коже – Гомезова је трпела шиканирање. Ћутала је и спроводила оно што су захтевали и није испунила Оманову препоруку да разговара о свом проблему с управником балета. Сматрала је да би третман према њој после разговора био још гори. Проблеми су за њу постали интензивнији када је у јануару Државну кућу напустио двојац Саша Валц и Јоханес Оман. „Било је страшно. Под том шминком моја кожа је имала сивозелени тон. Осећала сам се као ружно паче. Запрепастило ме је што нису могли да прихвате чињеницу да постоји црни лабуд”, испричала је Гомезова.
Када јој је саопштено да њен уговор неће бити обновљен, Гомезова је одлучила да проговори. У разговору за „Тегесшпил” казала је да ју је покрет „Црни животи су важни” подстакао да своје искуство изнесе јавно. Речено јој је да се не уклапа у ансамбл, тражена је оцена мајстора балета и нико из управе се није заузео за њу. Уклапање у ансамбл се, по свему судећи, не односи на њене професионалне способности, јер је Гомезова била и у ужем избору поставки у време пандемије када је број извођача на сцени преполовљен. Пре балетске куће у Берлину играла је на сценама у Ници и Лондону. Гомезова је балет учила у Балетској академији Бољшој у Русији. Када је дошла у берлински ансамбл није говорила немачки, а мајстор балета Немац није говорио француски ни енглески, тако да су се споразумевали на руском. „То је значило да моје колеге често нису разумеле примедбе попут ове: није добро, видимо то јер си црна.”
Гомезова прича да је била на мети само једног мајстора балета (у Државном балету има их пет) и да су сви у ансамблу чули када су се делили бели велови за балет „Бајадера”. Тада јој је речено: „Наравно да вам не могу дати, вео је бео а ви сте црни.” Новинар „Гардијана” је разговарао и са балерином која је била сведок ове сцене и која је потврдила да се тако нешто догодило. И „Шпигл” је објавио сведочења плесача који су желели да остану анонимни. Гомезова је навела да јој је Оман саветовао да не прихвати такво понашање, али је нагласио да сам може мало шта да уради јер мајстор балета као државни службеник има доживотни уговор, што значи да не може да добије отказ.
Садашњи вршилац дужности директора балета Кристијана Теобалад рекла је за немачке медије да је постала свесна проблема тек када је у управу стигло писмо које је потписало неколико чланова ансамбла који су детаљно описали расистичке инциденте. Када је „Билд” од министра културе Клауса Ледерера затражио објашњење зашто Гомезовој није обновљен уговор, добили су одговор да су установе културе самосталне у одлучивању о кадровским питањима.
Након што је ова случај обелодањен у медијима, из Државног балета је саопштено да постоје проблеми и да треба идентификовати и променити „застареле и дискриминаторске начине извођења”. Управа Државног балета је у понедељак навела да није довољно имати 91 плесача из више од 30 земаља да би се одупрли расизму и да сада схватају да је балетски жанр током своје историје маргинализовао људе црне пути. Тренутно се у кући спроводи истрага, а Гомезова је ангажовала адвоката.
Крајем прошле године јавност је усталасана и у Русији, када је тамнопута примабалерина америчког балета Мисти Копланд објавила на „Инстаграму” фотографију на којој на балетској проби Бољшог театра позирају две балерине чија је кожа обојена црном бојом. Копландова је оценила овај потез расистичким, међутим директор Владимир Урин је рекао да је балет „Бајадера” игран у овом издању хиљадама пута у Русији и иностранству и да театар неће учествовати у расправи о наводној расистичкој шминки у овој представи. На друштвени мрежама се тада повела расправа о томе да америчка примабалерина уопште не разуме руски менталитет и да у Русији, а пре тога ни у Совјетском Савезу, можда јесте било свега и свачега али никада расизма, јер Руси немају тај „амерички проблем”.