петак, 05.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 13.12.2020. у 20:00 Миленија Симић-Миладиновић

Старијим професорима теже да држе онлајн наставу

Образовање на даљину у гимназијама зависи од дигиталних вештина професора. Откако се бележе изостанци, ђаци озбиљније схватају часове на нету
(Фото EPA-EFE/Julien Warnand)

Нема једнообразнног модела наставе потпуно онлајн, јер она је комбинација силних варијанти електронске комуникације између наставника и ученика. Она може бити у реалном времену, када су као у класичној учионици професор и ђаци заједно на часу, али помоћу неког конференцијског алата. Може значити остављање видео-садржаја, писаних материјала, различитих мултимедијалних извора учења и повратних информација на виртуелној табли одељења. Има наставника који обилато користе опцију да у „гугл учионици” закажу постављање наставних материјала и обавештења у одређено време, да изгледа као да су на почетку онлајн часа објавили лекцију, питања или обавештење иако нису пред рачунаром. Има и ученика који као да су већ на распусту, иако он званично почиње 21. децембра. Ипак, већина марљиво приводи полугодиште крају.

– Углавном се професори заиста труде. Неко нема техничке могућности, па долази да ради онлајн из школе. Доста је објективних отежавајућих околности, иако је било семинара, јесу људи прошли обуке за употребу ИКТ у настави, али није то довољно. Потребно је искуство. Као са вожњом, то што сте положили не значи да сте добар возач, али бићете после 50.000 пређених километара. Настава онлајн је драгоцено искуство за све и може да нам оплемени школу. Суво је злато у смислу да када је ученик болестан професор може да му помогне да боље научи. Ипак, отпори постоје. Има времешнијих наставника који образовање на даљину не прихватају, не умеју, не сналазе се. Морамо и за њих имати разумевања – дочарава за „Политику” Бојан Вучковић, директор Тринаесте београдске гимназије.

Што се ТВ часова тиче, гимназијски професори сматрају да је то добро само када не постоји ништа друго. Већи значај настава с телевизијског екрана имала је прошлог пролећа него што има сад.

– Наши професори то слабо користе. Имамо колегу који снима часове увек у вези с наставом коју држи својим ђацима. Снимке објављује на „Јутјубу” за ученике наше гимназије, али их у онлајн настави користе и колеге из других школа. Ако имате 100 професора, имате 100 различитих начина рада. Све колеге које су снимале ТВ часове изванредни су наставници. Али ђаци којима иначе не предају, не познају их, не слушају их као своје професоре, то је проблем. Добро је што је то постојало, па и што и даље постоји, али није ослонац образовању већ само повремено може да послужи – сматра Вучковић.

Као многе његове колеге, и он каже да у поређењу с првом варијантом принудне онлајн наставе у време ванредног стања, „која није личила ни на шта, ова сада јесте боља”. Не прећуткују директори да је и школовање на даљину – као део комбинованог модела по коме су од почетка ове школске године једне недеље гимназијалци учили у клупама, а друге код куће – имало мањкавости. Садашњи сасвим онлајн начин донео је неке предности, у односу на пређашња искуства, мада и он није идеалан.

– Часови трају 45 минута, по редоследу из распореда. Држимо се сатнице тако да у време када би часови иначе били у школи професори стављању материјале у виртуелну учионицу, не ван радног времена и викендом, да се зна ред, и тиме буде лакше и ђацима. Код нас у Карловачкој гимназији то значи да је настава само у преподневној смени, од пола осам ујутру до пола два по подне. То добро функционише. Праћење наставе је сада озбиљније. Бележи се ко је присутан на онлајн часу, што и за ученике и за професоре не значи само „Добар дан!” на почетку, већ се раде задаци, види се ко је присутан и активан до краја наставе – примећује Бранко Стојков, директор Карловачке гимназије.

Ако ученик има техничких проблема да прати наставу на даљину, обавештава професора поруком. За децу која су болесна и имају температуру, разредне старешине обавештавају наставни кадар да тих дана тај ђак из оправданих разлога не може да присуствује онлајн настави.

– Раније нисмо имали могућност да то регулишемо, а дешавало се да се ученик уопште не јавља на позиве и поруке. С колегама широм Србије делим запажање да док је настава била комбинована, ђаци су онлајн недељу доживљавали као да су на распусту. Као да недељу дана иду у школу, седмицу затим се одмарају, а ми нисмо могли да им упишемо изостанке с онлајн наставе. Ученици су тада били у обавези да у школу дођу на контролни, писмени или да усмено одговарају за оцену. Сада се оцењују и онлајн – објашњава Стојков.

Оцене из непосредног рада су објективније, сагласни су директори школа, јер на даљину наставници немају сигуран систем да утврде да ли ученик преписује и да ли му неко помаже док траје провера знања.

Коментари34
268c7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mita
Zato što je lakše napraviti onlajn prezentaciju, nego držati predavanja uživo.
U tom grmu lezi zec
Prezentaccija nije isto sto i predavanje.
Aleks
Online nastava bi mogla biti zamena za konvencionalnu nastavu, ali se stvari moraju postaviti na svoje mesto. Da bi se izvodila nastava na daljinu putem Interneta, potrebno je imati jedinstveni software (ekosistem) na nivou drzave Koji bi koristile sve skole I koji bi profesorima I nastavnicima omogućio da kvalitetno obavljaju nastavu. Sada imamo slucaj gde nastavnici koriste razne programe Zoom,Skype,Viber itd. bez utvrdjenih pravila, a to zbunjuje ucenike i utice na produktivnost nastave.
Остаповић
Знате, било би интересантно и најобјективније питати децу шта мисле, не само о онлајн настави, него уопште о школи. Посебно би било интересантно чути мишљење средњешколаца. И то не став размажене фимназијске деце из центра Београда, него рецимо неке провинцијске техничке или пољопривредне школе. Да чује јавност шта деца мисле о професорима, квалитету наставе, недостатку чак и најосновнијих уџбеника (а камоли стручних), односу према деци...
дд
Сложила бих се са вашим коментаром у делу који се односи на то да се питају деца шта мисле о школи и предавачима. Али зашто генерализујете и у старту оптужујете децу из центра Београда и гимназија као размажену? Зачудили бисте се колико је скромне деце жељне учења и рада у гимназијама у центру Београда. Размаженост не познаје врсту школе нити локацију.
Ненад
У новом Саду само Јовина гимназија има ораву онлајн надтаву где надтавницу путем видео конференцијских алата држе чадове по распоррду.Ћерка ми је у медицинској, благи ужас од онлајна.Само наставница физике и математике држе прави онлајн а остали гугл учионицу а то нема везе са онлајн.Учити латински тако што ти неко да презентацију је баш дивно, зар не. Настава је криминална.Немамо чиме да се хвалимо.Наставници неће да снимају своје часове јер може их неко прозвати и можда тужити због изјава које
pera
sramota za profesore da ne znaju dva puta da kliknu misem, pa nije da imaju po 100 godina pa da ne mogu da nauce. ne treba njima da programiraju nego samo da udju u program. ako nemaju zelju i volju da toliko malo urade za dobro nase dece i zarad svog usavrsavanja onda i nek sede kuci, ima ko zna i ko hoce.
santa
pod 1 ,nisu profesori glupi da ih neko proziva idiotima da ne znaju da kliknu misem ,moj komsija ima 74 i nepismen je pa koristi internet,a pod 2 to "usavrsavanje" veze nema sa zivotom.nastava je samo i SAMO uzivo licem u lice.onlajn nastava mozda zvuci kull,moderno i avangardno,kobajagi pratimo svetske trendove sve ostalo nije ni blizu kvaliteta nastave uzivo.bez takve interakcije nema ni ucenja.mozda u IT sektoru ali sve ostalo ..zaboravi.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља