уторак, 20.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 12.01.2021. у 10:30 Дејан Алексић
ПОСЛЕ ВЕСТИ О МОГУЋЕМ ПОСКУПЉЕЊУ ПРЕВОЗА

Повећање цене карата није оправдано

Према тренутним економским параметрима, не постоје прави разлози да се повећају трошкови за путнике, кажу познаваоци прилика у јавном превозу, чак би карта требало да буде и јефтинија
(Фото А. Васиљевић)

После поскупљења воде, одношења смећа и телевизијске претплате за јавни сервис, житеље и госте Београда ове године непријатно би могао да изненади још један финансијски шамар – скупља карта за превоз. Уочи појаве првог јануарског снега, појавила се и информација да ГСП „Београд” планира да од надлежних у граду у 2021. затражи да се увећа цена карте. Као разлог наведени су већи трошкови за одржавање трамвајског и тролејбуског подсистема.

Очекивано, ова вест брзо је узбуркала дух Београђана који сматрају да је и тренутна цена превоза, пре свега појединачних карата, превисока, а да је сам превоз нередован и да су многа возила којима се свакодневно превозе у изузетно лошем стању.

Шта је ГСП тачно нагнало да размишља о томе да затражи увећање цене карте покушали смо да сазнамо и од највећег градског превозника и од Секретаријата за јавни превоз. Али, на упит који смо им послали посредством Секретаријата за информисање јуче нисмо добили одговоре. Тако, за сада, нема званичног објашњења да ли ће заиста ГСП покренути ову иницијативу, шта је разлог за то, ко ће о томе тачно одлучивати, као и када ће, ако се то усвоји, цена карте званично и бити увећана...

Али, добро упућени извори у градски јавни превоз наводе да не постоје оправдани разлози за поскупљење карте.

– Прво, није ГСП тај који треба да покреће причу о поскупљењу карте. Зна се ко у граду одлучује о томе, а то свакако није највећи градски превозник. Друго, не знам због чега би се повећавала цена саме карте. Ако је истина да ГСП то планира да затражи због повећања трошкова одржавања трамвајског и тролејбуског подсистема, на пример због повећаних трошкова струје, тек то није оправдано. На пример, може да се затражи да се преиспита трошак превозника по пређеном километру, али поскупљење карте никако – наводи извор „Политике” укључен у организацију јавног превоза у престоници.

Економски аргументи за повећање цене превоза путника тренутно не постоје и због тога што већ дуже цена горива није драстично расла, као ни други важни трошкови који се тичу јавног превоза.

– Највећи парадокс је што Београд не да не треба да подиже цену карата, него постојеће цене превоза требало би чак и да се смањи. Поготову ако погледамо друге земље и ако упоредимо цене карата, просечне плате и животни стандард. Јер, управо све то треба да се узме у обзир када се утврђује цена карата. Чини ми се да је овде пре свега реч о томе да ГСП, који има превише запослених, има огромне трошкове које не зна како да покрије. Град највећем превознику купује аутобусе, помаже му и на друге начине, и заиста би било превише да се сада на захтев ГСП-а повећа цена превоза – изричит је наш саговорник.

Најјефтинија појединачна карта, са којом путник може да се вози 90 минута, тренутно кошта 89 динара и та цена је на снази пет година. И управо је цена те појединачне карте годинама предмет спора путника и надлежних за превоз. Путници упорно истичу да је она прескупа. Замерају и то што се исто наплати некоме ко се вози две станице и ономе ко путује више километара по централним општинама. Критика грађана је и што се путницима до најудаљенијих приградских насеља наплаћује 269 динара за једну вожњу која траје око сат, а путницима из центра града 89 динара сат и по вожње.

Надлежни су супротно овоме у више наврата истицали да цене карата нису високе, а као главни аргумент годинама наводе да је тренутни систем наплате знатно праведнији него некадашњи.

Да би заиста могло, да у граду има добре воље и труда, да се размисли и о увођењу других, јефтинијих врста карата, претходних година указивали су и новинари који прате градски превоз. Било је више истраживања и анализа цена карата у региону и остатку Европе. Тако је један од предлога био да Београд на пример уведе карту од 30 динара са којом би путници могли да се возе пола сата.

Коментари10
9545c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

фразе
Већи трошкови трамвајског система? Како то? Па, половина трамвајских линија већ годинама не ради ...
Јованка Вождовчанка
Хајде да се не лажемо. Јесте чињеница да су карте овде прескупе и да би им требало снизити цену. Али, могу да се кладим, да колико год карте биле јефтине, биће, и то поприлично, оних који неће да их купују. Зашто? Зато што треба за мобилни, интернет, кабловску, цигаре, изласке, нај патике,...а карту ће плаћати само будале. Јер, како оно беше, не може нам нико ништа...
могућности
Апсолутно! Нема нигде јавног превоза у којем толико путника не плаћа вожњу, а више је него јасно да могу и да су само обесни. Нека прво то реше, и повећаће приход за трећину.
Car sloba
Kakvi i čiji troškovi? Privatnih prevoznika? Kakvi tramvaji, trojka i dvojka ne rade, devetka ide kad joj se prohte. Ako je ovo samo priča ružno je. Ako je istina, još gore. Sa druge strane penzionerska karta manje od 500 din za celu godinu i sve linije bi mogla bez problema da se poveća na 800 din.
damjan
Zaboravili ste u listu nabrojati i povecanje poreza na imovinu i povacanje struje,koje povlaca sva ostala poskupljenja.A i ekoloski izdatak je povecan visestruko.A to gradjani brzo zaborave.
Petar
Godišnja karta za gradski prevoz, koji uključuje i noćni prevoz, u Pragu košta 145 evra. Nenormalno je da Beograđani, sa prosečnom platom koja je više nego duplo niža od one u Pragu, godišnje moraju da plaćaju 300 evra za prevoz koji je duplo sporiji, manje udoban, i mnogo manje pouzdan. Ako gradska vlast u Beogradu odobri poskupljenje gradskog prevoza, još više ljudi će od njega potpuno dići ruke, i kupiti automobil, što će doprineti opštoj automobilizaciji i još sporijem javnom prevozu. Kasni
geras
još je nenormalnije da najmanji broj nezaposlenih u novijoj istoriji za tih 145 e u beogradiu može da se vozi samo u I zoni u dnevnom saobraćaju .

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља