понедељак, 08.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 12.01.2021. у 18:55

Британски привредници у шоку после Брегзита

„У Европску унију више не смете да уносите одређену храну, као што је месо, воће, поврће, риба и слично” (Фото/EPA-EFE/Sander Koning)

У британским предузећима су шокирани, нису очекивали такве трговинске ограде и бирократију након изласка из Европске уније, оцењује данас немачки радио Дојче веле и додаје да стручњаци процењују да ће прилагођавање трајати годинама.

Мала сцена у трајектној луци Хук ов Холанд боље објашњава Брегзит од свих изјава политичара протеклих месеци - цариник одузима британском возачу пакетић са сендвичима замотаним у алуминијумску фолију, наводи Дојче веле и цитира разговор између актера у поменутом догађају.

„У Европску унију више не смете да уносите одређену храну, као што је месо, воће, поврће, риба и слично”, објашњава цариник шокираном возачу.

„Могу ли бар да задржим хлеб намазан маслацем, ако извадим шунку”, пита путник.

„Не, све се одузима”, каже цариник и додаје:„Добродошли у Брегзит, сори”.

Од прошлог викенда британски медији пуни су извештаја о наводно неочекиваним последицама споразума о Брегзиту.

„Дејли мејл” се жали на „Брегзит-бирократију у лукама” и показује празне полице у продавницама у којима недостаје салате, карфиола или поморанџи, примећује немачки радио.

Из Париза, трговински ланац „Маркс и Спенсер” јавља о проблемима на одељењима са храном, јер своје производе више не сме да извози у ЕУ. Представници произвођача у тв емисијама захтевају додатне преговоре с Европском унијом.

Надлежни министар Мајкл Гоув истовремено упозорава да се током следећих недеља очекују „значајне сметње на границама”, јер ће више камиона наићи на строже контроле.

(Фото/EPA-EFE/SEM VAN DER WAL)

Трајектне луке, као што је Кале, забележиле су од Нове године само четвртину уобичајеног промета. Чим се испразне складишта попуњена пре краја прошле године и транспорт поново дође на уобичајени ниво од 10.000 камиона, на севернофранцуској обали вероватно ће бити већих потешкоћа, оцењује се у тексту.

Француска полиција, додаје се даље, већ је упозорила да ће строго контролисати да више нема прелазног времена. Власник трајекта ДФДС јавља да већ сада бројни камиони не могу да буду пропуштени због недостатка документације или због неодговарајућих докумената.

Достављач пакета ДПД је до средине недеље обуставио доставу у ЕУ, док се не разјасни како може да ради према новим начелима. Неки шпедитери су такође обуставили рад, јер њихови возачи нису дорасли новим условима рада и дужини чекања.

Једно предузеће које се специјализовало за прекограничну онлајн-трговину очекује да ће корисници тек током идућих недеља да схвате шта за њих значе нова правила након Брегзита с променом обрачуна ПДВ-а и другим прописима.

„У првим недељама видимо само врх ледене санте”, каже стручњак за трговину Мартин Палмер из фирме „Хурикејн”. Нарочито су погођена предузећа која Велику Британију користе као базу за дистрибуцију робе по Европској унији, преноси Танјуг.

Фармерке из Бангладеша, рецимо, морају приликом увоза у Велику Британију да буду оцарињене, а убудуће, због нових правила о пореклу робе, мора да буде плаћена царина и приликом извоза тих фармерки у ЕУ, јер оне нису 50 одсто произведене у Великој Британији, како захтевају нова правила, предочава Дојче веле.

(Фото/EPA-EFE/MARTIN DIVISEK)

Онлајн продаја одеће и техничке робе вероватно се више неће исплатити.

Пре Божића британске пореске власти објавиле су да очекују додатне трошкове за британску привреду од око седам милијарди фунти годишње. То је сума која отприлике одговара износу ранијих британских уплата у буџет ЕУ.

У тексту се напомиње да када нека земља изађе из ЕУ царинске уније онда морају да се праве царинске декларације, а уз то и декларације о пореклу робе, ветеринарске потврде, цертификати о стандардима производње и друго. Удружења привредника оцењују да је ово логистичка и административна „ноћна мора”.

„То је највећа промена у трговинским односима између суседних земаља и то од данас до сутра”, каже трговински стручњак Дејвид Хениг из „Ју-Кеј трејд-форума”. Влада је, с једне стране, упозоравала на проблеме, а с друге, представници привреде нису схватали да је ЕУ основа њихове слободне трговине са Европом, каже Хениг.

„Доћи ће до прилагођавања. Одређени извоз већ сада је обустављен, други ће бити касније обустављен због раста трошкова и бирократског оптерећења. Прилагођавање је неизбежно и део тога ће се видети тек за неколико година”, очекује Хениг.

Из Париза, трговински ланац „Маркс и Спенсер” празни рафови  на одељењима са храном (Фото/EPA-EFE/MARTIN DIVISEK)

Он сматра да ће ауто индустрија напустити Велику Британију кад британска производња постане неисплатива, а предвиђа такође да ће се таласи последица Брегзита осећати пет до десет година у британској привреди.

Према његовом мишљењу, влада у Лондону би морала више да помогне предузећима и да преговара са ЕУ о поједностављеним процедурама на границама. Сматра, ипак, да је немогуће променити суштину потписаног споразума, како то захтевају удружења привредника.

„Увек је било јасно да ће наступити велики проблеми”, додаје Хениг.

На првој расправи у Европском парламенту у понедељак постало је јасно да трговински споразум с Великом Британијом неће пропасти због ратификације. Председник одбора за трговину Бернд Ланге најавио је да у ЕП намеравају да темељно прочитају споразум на 1.200 страница и да је он задовољан њиме.

И Европска комисија је хвалила постигнути споразум и очување унутрашњег тржишта, пре свега фер-конкуренције. А Леон Делво, из генералне дирекције за трговину поновио је: „Ово је само споразум о слободној трговини. И друге понуде су биле на столу, али Британци су се одлучили за најмање амбициозан споразум”, пише Дојче веле.

Коментари4
8780a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Љуба
Препотентни Енглези нашли се у проблемима које ионако сви ми остали имамо са још препотентнијом ЕУ. Па до јуче су и они примењивали исте прописе према земљама које нису у ЕУ. Не разумем у чему је проблем? Све ће се ово превазићи за пар месеци док савладају "папирологију" а то што ће поред аутоиндустрије (која ионако није у енглеском власништву) отићи и банке и фондови, само ће помоћи Енглезима да схвате своју праву величину, острва поред Европе. Знам да је то тешко. Али правично.
Nemanja
Bice rata.
branislav
Zna Nemačka da je odlaskom GB počelo otkucavanje do raspada. Englezi nisu Francuzi pa bi bolje za Nemce bilo da prigrle Ruse koji još postoje jer posle njih ponoviće im se i traći put Istorija.
Jeremie Dior
Koliko vidim, Eu se sada busa jer su Britanci uskratili 20 Milijardi Netto uplate godisnje... to je jedini problem za Evrpku uniju. Sledeci su Portugalija, Italija, Spanija ...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља