понедељак, 12.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 24.01.2021. у 19:00 Биљана Лијескић
ИНТЕРВЈУ: МИЛЕНА КИТИЋ, мецосопран

Бирала сам између две лепе ствари у животу

Уместо „трчања по свету” решила сам да се ограничим на наступе у Калифорнији
(Фото приватна архива)

У раскошном низу улога са којима је својевремено, током две деценије активне каријере, достигла славу у свету и стигла до ангажмана у Метрополитен опери, мецосопран Милена Китић је у једном моменту решила да успори и истиче да због те одлуке није зажалила. Били су то тренуци када је добила сина и схватила да постоје приоритети и да је њена база у Америци. Данас Милена Китић предаје на Универзитету „Чепмен” у САД, има свој вокални студио и даље наступа, али углавном на концертима. Оно што се можда мање зна јесте да воли латиноамерички плес, салсу, танго и самбу и чак је на неким такмичењима забележила победе.

Никада није заборавила ни на недавно преминулу професорку Бисерку Цвејић, која јој је предавала, била ментор, а помало и родитељ. Милена Китић је од проф. Цвејић много научила и о педагогији, а данас са својим студентим гаји сличне релације, топле, пуне поверења. Основала је две монетарне награде „Милена Китић за најбољег мецосопрана”, једна се додељује у оквиру такмичења Музичке омладине у Београду, а друга на Пасадена вокалном такмичењу у САД.

Моја прва улога је била Венус у оперети „Орфеј у паклу” у Позоришту на Теразијама, у режији Бранка Плеше. Имала сам само 18 година и била још у МШ „Мокрањац” (у класи проф. Анђелке Обрадовић). На трећој години студија на ФМУ код проф. Цвејић указала се прилика да положим аудицију у ХНК у Сплиту, за улогу Музе и Никлауса у „Хофмановим причама”, где сам наступала од 1988. до момента када је рат отпочео. У том периоду је стигла понуда из Народног позоришта у Београду за улогу у опери „Кармен”, која је била прва у низу, у периоду од осам година које сам провела у нашем националном театру. Упркос тешким временима, у току студија сам успела да наступам широм Европе, махом у улози Кармен или концертно. Потписала сам 1996. први стални ангажман у Есену у Немачкој. Ту сам провела три сезоне певајући цео мецосопрански репертоар, од Кармен до Флоре у „Травијати”. За улогу Кармен проглашена сам најбољим мецосопраном од публике и критике у Рајнско-рурској области. Уследиле су прве понуде за наступе у САД, од концерата у Карнеги холу до улога у Вест Палм Бичу на Флориди, Лос Анђелес Опери, Вашингтон опери, Балтимору, Опери Пацифик, и најзад Метрополитену. Кармен је била по оцени америчке критике моја ’signature’ ролa ‒ каже Милена Китић у интервјуу за „Политику” описујући своју каријеру.

Ко вам је од великих музичара дао најбоље савете и личне примере о томе како бити добар уметник и човек?

Међу првима професорка Бисерка Цвејић, која је постала ментор свима онима који су јој остали верни студенти. Уживала је у нашем успеху, доживљавала га као сопствени, што и јесте био. Зато сада већина њених студената и каже „да није било Бисе не би било ни мене”. Није било године од 1996, када сам потписала први ангажман у Немачкој до пре само неколико година, да проф. Цвејић није дошла да ме посети, посаветује, коригује и помогне. Била је сјајна као уметник, као човек и узор. Научила нас је да једино искрен и константан рад доноси прави и трајни успех. Неизмерно ће ми недостајати, од наших месечних телефонских разговора до њених животних и професионални савета. Била је нама, њеним некадашњим студентима, као друга мајка и мој почасни гост готово сваке зиме, с обзиром на то да је код мене у Калифорнији топла клима.

Одбили сте нове улоге у Метрополитену 2007. и ставили сцену у други план, да ли се понекад кајете?

То је била изузетно тешка одлука. Тим пре јер сам баш у том моменту дошла до нивоа који сам прижељкивала. Између осталих, имала сам потписаних пар уговора са Метрополитен опером, за Лауру у „Ђоконди” (игром случаја требало је да Жељко Лучић и ја наступамо заједно у Мету, што би и за проф. Цвејић у то време био прави тријумф!) и требало је да певам Елену Безухову у „Рату и миру”, под управом диригента Гергијева. Неки певачи би „убили” за такве ангажмане у Метрополитену... Како било, бирала сам између две лепе ствари, а не између две ружне! Нисам желела да ми син одрасте по хотелима, да га чувају непознати људи, сваког другог месеца у другом граду. Желела сам да га школујем нормално, са његовим вршњацима. Из ове перспективе, није ми жао.

Сада се бавите педагогијом, а по рецензијама ученици вас хвале, колико вам то значи? Којим уметностима се још инспиришете?

Да, уместо „трчања по свету” решила сам да се ограничим наступима локалног карактера у Калифорниији, са понеким „излетом” у остале државе САД. Моја гостовања обухватају концерте, соло-реситале, али повремено и улоге. Од 2007. предајем на Универзитету „Чепмен” и отворила сам „Милена Китић вокал студио” у Њупорт Бичу. Често држим мастер клас на осталим локалним универзитетима у Калифорнији. У жирију сам на познатим такмичењима. Предавала сам на летњим курсевима у Риму. Учествујем у раду „Парнасус” удружења које се залаже за развој класичне музике у Оринџ округу у Калифорнији, где живим. Моја велика љубав је одувек био плес, посветила сам се и томе, од фламенка који ми је био неопходан у бројним продукцијама „Кармен”, до осталих латино плесова, од салсе, танга до самбе. Освојила сам и неколико награда на Такмичењима аматера у овим играма.

 Како бисте описали ваш педагошки метод?

Моја филозофија предавања је иста као код професорке Цвејић. Ми као наставници често посматрамо свој посао холистички. Волим да пригрлим све своје студенте и да кажем да ће успех ученика бити неизбежан, уз савршен спој рада, посвећености, пажње према детаљима, заморног понављања итд. Изградња правилне вокалне технике захтева године стрпљивог рада. Недавно сам номинована за најбољег професора певања региона Ка-вестерн, који обухвата четири државе Калифорнију, Аризону, Јуту и Неваду. У мају 2020. ме је „Коуст” магазин прогласио за једну од шест жена у Оринџ округу, које су допринеле својим радом на разним пољима.

Корона је много тога одложила, али какви су ваши планови када је реч о наступима?

Пандемије је отказала све представе у САД до краја ове године, а ситуација се неће изменити вероватно ни до половине 2022. Публици ће бити потребна храброст да се врати у позоришта. У Америци је много жртава, болнице немају довољно кисеоника за пацијенте, мањак је медицинског особља, прве помоћи.... Ако се већина становништва вакцинише и вирус ослаби, имаћемо шансе за повратак. Оперске куће су изгубиле многе донаторе, спонзоре и публику. Иако се тренутно не може наступати онолико колико бисмо желели и даље се може наћи начин да се допринесе оперској уметности коју обожавамо, и која нам је свима из класе професорке Бисерке Цвејић променила живот.

Коментари4
2bd5f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Branimir Radosavljevic
Svaka cast i uvazeno postovanje. Da Bog da pa da se ovakve osobe malo cesce radjaju.
Rodoljub Jovanovic
Lepo je cuti o vrednostima nedavno preminule Biserke Cvejic kao svetske operske pevacice, uciteljice i coveka od njene skoromne ucenice Milene Kitic i naslednice u operskom domenu.
Boriša Radić
I u slučaju gospođe Kitić se potvrđuje da je skromnost odlika velikih ljudi.
mara
Svako dobro Vama i porodici, i veliki pozdrav iz Beograda

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља