уторак, 02.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 26.01.2021. у 15:00 Бранка Васиљевић

„Плава локомотива” добија нову адресу

Парњача која је 37 година красила плато између Поште 6 и зграде некадашње Главне железничке станице биће померена на први колосек некадашњег саобраћајног чворишта
Парна локомотива која је вукла „Плави воз” једини је овакав сачувани примерак у Србији. За свог радног века од 1947. до 1978. године прешла више од 1.600.000 километара (Фото: Марко Спасојевић)

„Парна локомотива” која је деценију вукла Титов „Плави воз”, а последњих 37 година красила простор између Поште 6 и некадашње Главне железничке станице, биће измештена. Планирано је, како је рекао Марко Стојчић, главни градски урбаниста, да буде премештена неколико метара даље на први колосек Железничке станице. Тај простор требало би да буде уређен и да представља такозвани унутрашњи плато Савског трга.

– „Плава локомотива” биће пребачена на први колосек на место одакле су некада полазили возови. Тренутно се ради пројектна документација, а ако све буде како треба, овај план могао би да се реализује следеће године – рекао је Стојчић. Предвиђено је и да на платоу иза зграде некадашње Железничке станице, а будућег Историјског музеја Србије, буду оформљене и културне институције попут позоришта, али и јавна гаража.

Почетком јуна прошле године појавиле су се прве назнаке да би „Плава локомотива” могла да буде премештена, али се тада чуло да би она требало да се нађе ближе улазу у Железничку станицу. Ипак, врло брзо су ове вести демантоване па је речено да се од тог посла одустало. У „Железницама Србије” су већ тада истакли да ова локомотива, која је претходних година поприлично оронула, мора да иде на рестаурацију.

– У програму пословања „Железница Србије” ад, чије је доношење у току, планирана су средства за рестаурацију музејских експоната, па самим тим и поменуте локомотиве. Требало би имати у виду и то да су заштита и рестаурација музејских експоната прописане Законом о заштити културних добара и подлежу строгим музеолошким прописима. У контакту смо са надлежним органима из града који су заинтересовани да се један број локомотива из Фонда Железничког музеја, међу којима је и „Плава локомотива”, изложи у склопу уређења на простору Савског трга и околине – кажу у „Железницама”.

„Плава локомотива”, односно парна локомотива серије ЈЖ 11-022, једна је од првих која је вукла „Плави воз”. На његовом „челу” била је од 27. марта 1947. године па наредну целу деценију. Произведена је у фабрици „Маваг” у Будимпешти 6. фебруара 1947. године тако да би ускоро требало да „прослави” 74. рођендан.

Припада групи брзовозних парних локомотива, а у свом златном периоду достизала је брзину од 90 километара на сат. Дужина парњаче са такозваним тендером, где се складишти угаљ, јесте око 21 метар. Тендер може да прими 21 кубни метар воде и 9,5 тона угља. Тежина локомотиве је 85 тона, а тендера од 57,6 до 60,6 тона.

Од 1947. до 1978. године парњача је прешла више од 1.600.000 километара.

– Југословенске железнице ремонтовале су 63 овакве локомотиве, а ова је једини сачувани примерак у Србији и припада Техничкој збирци Железничког музеја. Као спомен-обележје на место на коме се тренутно налази постављена је 10. априла 1984. године. Парњачу са спомен-плочом свечано је открио један од машиновођа „Плавог воза” Милорад Гроздановић. То је урађено поводом обележавања троструког јубилеја – стогодишњице пруге Београд–Ниш, тридесетогодишњице радничког самоуправљања ЈЖ-а и Дана железничара – кажу у „Железницама”.

Припрему за излагање ове парњаче радили су „Гоша” шинска возила из Смедеревске Паланке, ЖТО „Београд” и тадашњи ООУР за вучу возова „Београд”.

Железнички музеј у Београду чува и оригиналну локомотивску књигу у којој су сви подаци од момента њеног приспећа до 1978. године када је искључена из саобраћаја.

Сат који „бди” над Савским тргом

У току ових дана обављале су се опсежне припреме да би Савски трг и споменик Стефану Немањи засијали у свом правом светлу. Пре неколико вечери уређен је и сат изнад главног улаза у некадашњу Железничку станицу. На ово место постављен је одмах по отварању зграде 1885. године, али је ново „срце” добио после завршетка Другог светског рата јер је тешко оштећен у току бомбардовања 1944. године. У сат је те године стављен нов механизам, али је са њега скинута чипка од кованог гвожђа која га је красила. Од тада па до данас овај оријентир готово непрекидно дочекивао је и испраћао путнике, „опомињао” и обавештавао пролазнике о времену. Знало је његово „срце” повремено да стане, али су га врло брзо у живот враћали радници „Железница”. Чак и онда када је из њихових руку зграда прешла у надлежност Дирекције за имовину.

Промена траса линија јавног превоза

За време свечаног откривања споменика Стефану Немањи на Савском тргу, данас од 17 до 24 часа и 27. јануара од 17 до 22 биће измена на линијама јавног превоза, саопштено је из Секретаријата за јавни превоз.

Укидају се трамвајске линије 7, 9 и 12, а појачавају 6 и 11Л.
На потезу Омладински стадион–Бањица успоставља се трамвајска линија 9Л, док ће трамваји 6 и 14, као и 11Л и 13 радити без измена.
– Аутобуси 3А, 51, 511, 601, у оба смера, ићи ће трасом: Савска – Николаја Кравцова – Булевар Вудроа Вилсона – терминус „Београд на води”.

– 36 ићи ће у оба смера трасом: Немањина – Кнеза Милоша – Булевар војводе Путника и даље редовно.

– 52, 53, 56 и 56Л возиће: Савска – Николаја Кравцова – Булевар Вудроа Вилсона – Земунски пут – Карађорђева – Црногорска – Југ Богданова – Зелени венац.

– 78 и 83 ићи ће у оба смера: Трг Славија – Немањина – Кнеза Милоша – Мостар – Савска – Николаја Кравцова – Булевар Вудроа Вилсона – Земунски пут и даље редовно.

Коментари5
488a4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Бранислав Станојловић
Нова адреса би требало да буде смедеревска железара.
Горан
Po toj logici i avioni u Muzeju vazduhoplovstva treba da idu u Smederevo? Jaki smo na parolama da treba čuvati ono što je deo naše istorije ali kada dodje prva prilika da se nešto zatre, tu smo prvi. Ne pričam o ideologiji nego o principima. Principijelno, nema šta.
SLOBODAN
Mnogi putnici pa mozda i Beogradjani nisu primetili, ili procitali plocu s tehnickim podacima na samoj lokomotivi. Naime pored imena proizvodjaca i ostalih podataka stoji da je lokomotiva imala 1.000 KS !. Sada moderni dzipovi imaju po 600 KS i tezinu od oko 2 tone i dugacki su oko 5 m., a ova "starica" lokomotiva je dugaca 21 metar i teska 85 tona ! Mozda niste znali da su takve lokomotive, zbog svoje tezine, koriscene za ispitivanja nosivosti mostova pre pustanja u saobracaj.
Goran Radovanovic
Sramota je da pusteno decenijama da ta lokomotiva i lokomotiva ispred zeleznickog muzeja propadaju, umesto da se odrzavaju. Tako je i sa mnogim drugim stvarima, objektima. Cudi me da ne postoji nikakva obaveza i duznost onih u cijem su nadleznosti te lokomotive. Ovako ce se sada srediti, a posle opet pustiti da propadaju. Sramota.
Možda bih da položim cvet
Šta je sa "Spomenikom žrtvama rata i braniocima otadžbine 1990 do 1999, godine ?Gde je on sklonjen sa bivšeg "Trga bratstva i jedinstva" sada "Savskog trga " (koji je promenio izgled na bolje ) ? On nije bio neki ugledan ,niti reprezentativan pa ni do nedostignute mere dubokog proseka ali je bio jedini -tako nazvan u čitavom Beogradu ako se izuzme "Večna vatra " posvećena 1999.oj godini na beogradskom Ušću - koja baš nikada - ne gori ?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља